Sterke punten
- Over-de-top hypercar
- Een gecombineerd vermogen van 1.050 pk
- Topsnelheid 403 km/u
Zwakke punten
- Extreem hoog prijskaartje
- Dorstige motor
- Geen dagelijks vervoer
Interesse in een McLaren Speedtail
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Eerste contact: McLaren 675 LT – Een ontmoeting met geschiedenis
McLaren GT: de supercar voor elke dag?
Test: McLaren Artura, als het geen Ferrari moet zijn (2023)
Threshold: Stoffel Vandoorne kreeg F1-doop in Goodwood – ‘Vooral M23 maakte indruk’
Eerste contact: McLaren MP4-12C – Onderkoeld en bloedheet
Test: McLaren 720S – Leren voor gevorderden
Goede redenen
- Zeer comfortabel en ruim interieur
- Een verfijnd chassis zorgt voor een perfecte rijervaring
- Grote motoren
- Vrij unieke verschijning
Technische gegevens
Motorisatie
Op 28 oktober 2018 onthulde McLaren Automotive een nieuwe auto in zijn Ultimate Series, het topsegment van de Britse autofabrikant. Deze serie bestond al uit de P1, Senna en F1, drie hypercars die vooral gericht waren op performance. In 2018 werd daar de McLaren Speedtail aan toegevoegd. De productie vond plaats in de Engelse fabriek in Woking, Surrey. Er zijn 106 exemplaren gebouwd, gelijk aan de oplage van de F1. De Speedtail is een hybride sportauto met een eigen karakter en volgens McLaren is het een ‘Hyper-GT’.
De Speedtail heeft een hybride aandrijflijn: een 4,0-liter twin-turbo V8-benzinemotor met een hybride eMotor. Deze aandrijflijn is gekoppeld aan de 7-traps automaat met een dubbele koppeling. Deze aandrijflijn levert een vermogen van 1.050 pk. Hiermee kan de auto een topsnelheid halen van 403 km/u. De McLaren sprint van 0 naar 300 km/u in 12, 8 seconden. Zet je de Speedtail in ‘Velocity mode’, dan wordt de auto 35 mm verlaagd. De totale hoogte van de auto is dan slechts 1,12 meter. Om de topsnelheid van meer dan 400 km/u te halen, heeft Pirelli voor de Speedtail speciale P Zero-banden ontwikkeld.
Afmetingen
Met een extreem laag profiel, met het hoogste punt op slechts 1.120 millimeter, glijdt de Speedtail moeiteloos door de straten. De aerodynamische bolide is 5,20 meter lang. Zaken als bagageruimte en trekgewicht zijn overbodig om hier te bespreken. De auto is slechts gemaakt voor één ding: snelheid. Net als in de F1 zit je in de Speedtail als bestuurder in het midden, met naast je twee passagiersstoelen. In plaats van traditionele zijspiegels maakt de Speedtail gebruik van compacte camera's die zijn geïntegreerd in de gestroomlijnde carrosserie. De beelden van deze camera's worden weergegeven op twee schermen aan weerszijden van het interieur, waardoor de bestuurder een uitgebreid zicht op de omgeving heeft.
De belangrijkste specificaties op een rij van de Mclaren Speedtail
McLaren Speedtail | |
---|---|
Marktintroductie | 2019 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,20 x 2,00 x 1,12 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 1.597 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 3.994 cm³ |
Vermogen | 786 kW (1055 pk) |
Koppel | 1150 Nm |
Topsnelheid | 403 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,0 s |
Tankinhoud | n.b. |
Verbruik | 15,6 l / 100 km |
CO₂-uit | 357 g/km |
Varianten
De gelukkige eigenaren van een Speedtail hadden talloze mogelijkheden om de uitrusting van de auto helemaal naar hun smaak aan te passen. Ze konden zelf de lakkleuren, bekleding en afwerking kiezen. Er was keuze uit moderne materialen zoals carbon, edelmetaal en verschillende luxe ledersoorten. Zelfs de patronen en kleuren konden geheel naar eigen smaak worden aangepast.
McLaren had drie zogeheten ‘themacollecties’ samengesteld voor de Speedtail: Dynamic, Urbane en Visionary. Deze collecties bieden een inkijkje in de mogelijkheden en zijn bedoeld als inspiratie voor het personaliseren van een Speedtail.
Het thema Dynamic is gericht op sportiviteit en biedt verschillende designthema's die dit accentueren. Je kon bijvoorbeeld kiezen voor speciale wielen met een koperen rand en een lakkleur die de sportieve uitstraling benadrukt, zoals rood. Om het sportieve karakter verder te versterken, kon je ook kiezen voor zilveren remklauwen. Het interieur kon worden afgewerkt in dezelfde rode kleur als de buitenkant en er was een mogelijkheid om de bijrijdersstoelen in wit uit te voeren. De afwerking maakt gebruik van Thin Ply-technologie voor het inleggen van wit kwartskoolstof, wat een unieke uitstraling geeft.
De Urbane-uitvoering is aan de buitenkant afgewerkt met speciaal gespoten zichtbare koolstofvezel, wat een extra exclusieve uitstraling geeft. Voor een extra gedurfd en opvallend uiterlijk is er de themacollectie 'Visionary', met het Astral-thema. De buitenkant van deze uitvoering springt in het oog met een levendige oranje kleur, aangevuld met een zilveren krijtstreep, zichtbare carbonafwerking en 18-karaats witgouden accenten. Het interieur biedt een bestuurdersstoel afgewerkt met marineblauw aniline leder, terwijl de passagiersstoel is bekleed met nubuckleer.
Hoewel de auto drie designthema's telt, is geen enkele Speedtail hetzelfde. McLaren Special Operations (MSO) biedt de mogelijkheid om de auto tot in de kleinste details te personaliseren, van striping langs de zijkanten tot interieurkleuren en meer. Maar dergelijke opties komen wel met een prijskaartje: zo vraagt het merk bijvoorbeeld al 40.000 euro voor een eenvoudige striping-optie.
Prijzen
Je kunt geen nieuw exemplaar meer aanschaffen; alle 106 auto’s waren al verkocht voordat ze in productie gingen. Het prijskaartje was stevig: vanaf minstens 1,75 miljoen pond, exclusief belastingen, wat overeenkomt met ongeveer 1,98 miljoen euro. Maar dat was slechts het begin, aangezien McLaren Special Operations (MSO) klanten de mogelijkheid bood de Speedtail tot in de kleinste details aan te passen aan hun persoonlijke voorkeuren. Als occasion is de kans uiterst klein dat je ooit een Speedtail zult tegenkomen.
Design
Exterieur
Het design van de McLaren Speedtail laat zich het best omschrijven als een pijl op wielen. Met zijn gestroomlijnde, druppelvormige carrosserie snijdt hij door de lucht. De vloeiende lijnen van de auto leiden naar voren en naar achteren, waardoor een gevoel van voortdurende beweging wordt gecreëerd, zelfs als hij stilstaat.
Interieur
Binnenin de McLaren Speedtail gaat het er net zo indrukwekkend aan toe als aan de buitenkant. De bestuurderstoel is in het midden geplaatst, met aan beide kanten een passagiersstoel. Alles is tot in de puntjes afgewerkt met hoogwaardige materialen en geavanceerde technologie. Op het dashboard bevinden zich drie schermen, met daarachter twee schermen voor de digitale achterruitrijcamera’s. De knoppen van de transmissie zijn in het dak verwerkt.
Veiligheid
Bij een topsnelheid van 403 km/u kun je je afvragen hoe veilig een auto is. Op die snelheid hebben een paar airbags weinig zin. Maar bij lagere snelheden kun je gerust stellen dat de Speedtail een veilige auto is. De constructie is extreem stevig om hoge snelheden aan te kunnen, waardoor het goed bestand is tegen aanrijdingen. In Amerika mocht het model echter niet de openbare weg op vanwege het ontbreken van zij-airbags. Dit komt doordat de auto drie stoelen naast elkaar heeft, waardoor zij-airbags technisch niet mogelijk zijn.
Alternatieven
Gezien de exclusiviteit en het circuitgerichte karakter van de hybride Speedtail, zijn er weinig concurrenten die hiermee kunnen wedijveren. De eerste hybride van Ferrari – de LaFerrari – komt een beetje in de buurt, maar is minder gericht op een hoge topsnelheid. De Ferrari is bovendien iets goedkoper dan de Speedtail. Een nieuwe LaFerrari begon bij 1 miljoen dollar, oftewel ongeveer 800.000 euro. Voor McLaren moest je meer dan het dubbele afrekenen.
De aandrijflijn van de LaFerrari omvat een krachtige 6,3-liter V12-motor, gekoppeld aan een 161 pk sterke elektromotor, ondersteund door een KERS-eenheid voor extra power boosts. Deze aandrijflijn is goed voor 950 pk, wat 100 pk minder is dan de combinatie van een 4,0-liter V8-motor en elektromotor van de Speedtail die een totaal van 1050 pk produceert. Daarom is de Speedtail de snelste van de twee, met een verbazingwekkende acceleratie van 0-300 km/u in slechts 12,8 seconden, terwijl de LaFerrari daar iets langer over doet, net onder de 15 seconden. Een Bugatti Chiron komt qua prestaties ook in de buurt van de gestroomlijnde McLaren.