Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-amg-one-overview

Mercedes-AMG One

1 / 3
mercedes-benz-amg-one-overview
mercedes-benz-amg-one-side
mercedes-benz-amg-one-back

Sterke punten

  • F1-motor in een straatauto
  • Extreem snel
  • Ook F1-gevoel aan boord

Zwakke punten

  • Extreem duur
  • Vrij zwaar
  • Ontwikkeling heeft veel langer geduurd dan verwacht

Mercedes-Benz AMG GT Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz AMG GT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:2.9 - 5s
Maximumsnelheid:270 - 318 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):189 - 299 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):8.3 - 13.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4451 x 1953 x 1259 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:165 - 675 liter
Aanhangergewicht:170 - 540 kg

Een échte F1-motor in een straatauto

Waar Aston Martin voor F1-prestaties en –sensaties ging voor zijn Valkyrie, heeft Mercedes-AMG het anders aangepakt. De motorsportafdeling van het Duitse merk heeft namelijk een échte F1-motor, uit de kampioenswagen van Lewis Hamilton in 2015, in een straatauto gemonteerd. Het resultaat is een hybride hypercar met meer dan 1.000 pk en boordevol F1-technologie, die in staat is om verpletterende prestaties neer te leggen. Het is niet voor niets de snelste straatlegale productiewagen op de Nürburgring, met flink wat marge.

Interesse in een Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One tweedehands auto
Mercedes-AMG One nieuwe auto
Mercedes-AMG One dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Mercedes-AMG One is de enige productie-auto die écht kan zeggen dat hij een F1-motor onder de motorkap heeft liggen. De 1,6 liter-V6 werd wel teruggeschroefd om de levensduur ervan te verlengen, maar dat verschil werd ruimschoots opgevangen door extra elektromotoren.

  • De ontwikkeling van de One heeft Mercedes-AMG jaren aan kopzorgen, bloed, zweet en tranen gezorgd, maar sinds 2022 is het model eindelijk af. En om de prestatieclaims kracht bij te zetten, heeft de hypercar meteen ronderecords verbroken op de Nürburgring (Nordschleife én het GP-circuit), de Hockenheimring, Red Bull Ring en op het circuit van Monza.

  • De AMG One heeft niet enkel de motor van een F1-wagen, ook de (actieve) aerodynamica en de technologie aan boord is geïnspireerd op de koningsklasse van de autosport. Zelfs het platte stuurwiel verwijst naar de Formule 1.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-AMG One

Motoren

De Mercedes-AMG One is de enige straatauto die kan zeggen dat hij een echte F1-motor onder de kap heeft. Meer specifiek is het een 1,6 liter-V6 turbo, gebaseerd op de motor waarmee Lewis Hamilton kampioen werd in 2015. De verbrandingsmotor zelf haalt 11.000 toeren en levert 574 pk, iets minder dan in de F1-auto om de levensduur te verlengen, maar wordt bijgestaan door vier elektromotoren voor een totaal van 1.063 pk! Een vermogen dat over de vier wielen wordt verdeeld, dankzij de twee elektromotoren op de vooras.

Met dat enorme vermogen kan de AMG One in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en haalt hij een (begrensde!) topsnelheid van 352 km/u. Maar het is ook een plug-inhybride met een batterij van 8,4 kWh en een elektrisch rijbereik van 18 km. Opvallend is ook de transmissie, een relatief trage robotbak met een enkele koppeling en 7 versnellingen, maar die schakelmomenten worden opgevangen door de elektromotoren waardoor je geen acceleratie verliest tussen de twee versnellingen door.

Afmetingen

De Mercedes-AMG One heeft een volledig uniek chassis uit koolstofvezel en is 4,76 meter lang, 2,01 m breed en 1,26 m hoog. Ondanks de lichtgewicht constructie heeft hij toch een gewicht van bijna 1,7 ton, door het gewicht van het hybride systeem. Aan boord is er plaats voor twee personen. De brandstoftank is relatief klein, met een inhoud van 55 liter.

Uitvoeringen

Er worden maar 275 exemplaren geproduceerd van de Mercedes-AMG One, met enkele personalisatiemogelijkheden zoals de kleur en nog lichtere magnesium velgen, maar daar houdt het zowat op. Er zijn geen verschillende uitrustingsniveaus en er komen ook geen andere koetswerkvarianten, op een cabrio moet je dus niet wachten.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Elk van de 275 exemplaren van de Mercedes-AMG One is al verkocht, voor een vanafprijs van 2.275.000 euro exclusief opties en belastingen. Reken dus op ongeveer 3 miljoen euro voor een volledig aangekleed exemplaar. Op het moment van schrijven staan er nog geen gebruikte exemplaren te koop, maar de leveringen van de nieuwe wagens zijn ook nog niet afgerond.

Design-highlights en interieur

Het exterieur van de Mercedes-AMG One is duidelijk ontworpen met een focus op aerodynamica. Het koetswerk is moeilijk elegant te noemen, maar zit wel boordevol vleugels, luchtsleuven en beweeglijke elementen om de lucht zo efficiënt mogelijk te geleiden voor meer downforce of net minder weerstand. Het spoilerwerk helpt zelfs mee om de One te vertragen voor de bocht en kan platgelegd worden dankzij de speciale DRS-knop op het stuur, net als in de F1. Eigenaars kunnen trouwens ook kiezen voor een sterretjespatroon zoals op de recente F1-wagens van Mercedes. Een opvallend detail is ook de centrale uitlaatpijp, geflankeerd door twee kleine pijpjes voor de wastegate van de turbo, opnieuw net als in de F1.

mercedes-benz-amg-one-interior mercedes-benz-amg-one-seats

DRS

Ook aan boord heerst er een F1-sfeertje, met een lage, uitgestrekte zitpositie en een afgeplat stuurwiel. De kuipstoelen zitten permanent vastgemaakt aan het chassis, je moet dus het stuur en de pedalen verschuiven om een goede zitpositie te bekomen. Op het stuur kan je ook alle functies instellen, zoals de modus van de aandrijflijn, en zijn er knoppen om het DRS-systeem te activeren voor een hogere topsnelheid of om een extra boost te krijgen van de elektromotoren. De displays lijken dan weer op wat je in de meeste andere modellen van Mercedes vindt, al zijn er ook specifieke displays voor laptiming, motordata en meer.

Rijhulp en veiligheid

Een exclusieve hypercar als de Mercedes-AMG One wordt niet onderworpen aan crashtests van Euro NCAP, maar passagiers worden beschermd door het ultrastijve chassis uit carbon dat bestand is tegen zeer hoge krachten. Daarnaast zijn er ook ‘gewone’ veiligheidssystemen te vinden, zoals airbags, parkeersensoren en cruise control.

Alternatieven

De enige andere hypercar die vergelijkbare prestaties en sensaties kan meegeven, is de Aston Martin Valkyrie, met zijn meer dan 1.000 pk sterke V12-hybride aandrijflijn, met een ontwerp van de legendarische F1-designer Adrian Newey. In theorie is de Valkyrie wat sneller dankzij zijn lagere gewicht, maar de AMG One kan pareren met het feit dat hij een échte F1-motor heeft. Andere hypercars die minder F1-DNA hebben, maar daarom niet minder snel zijn, vind je bij Koenigsegg, Bugatti en Rimac.

FAQ

Hoeveel kost de Mercedes-AMG One?
Elk van de 275 exemplaren van de Mercedes-AMG One is al verkocht, voor een vanafprijs van 2.275.000 euro exclusief opties en belastingen. Reken dus op ongeveer 3 miljoen euro voor een volledig aangekleed exemplaar.
Heeft de Mercedes-AMG One een F1-motor?
Ja, de Mercedes-AMG One is de enige straatauto die kan zeggen dat hij een echte F1-motor onder de kap heeft. Meer specifiek is het een 1,6 liter-V6 turbo, gebaseerd op de motor waarmee Lewis Hamilton kampioen werd in 2015.
Wat is de snelste auto op de Nürburgring?
De Mercedes-AMG One verbrak in 2022 het record voor straatlegale productiewagens op de Nürburgring Nordschleife met een rondetijd van 6:35,183 minuten. Piloot Maro Engel gaf zelfs aan dat hij zich nog moest inhouden door enkele vochtige stukken op het circuit, waardoor een snellere tijd in theorie gemakkelijk mogelijk zou moeten zijn.