- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz 240
Mercedes-Benz 240 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz 240, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Mercedes-Benz 240
-
Mercedes-Benz 240 d automaat showroom staat
€ 12.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 95.000 km
- 02/1982
- 72 kW (98 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3650 Dilsen-Stokkem -
Mercedes-Benz 240 D w123
€ 4.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 189.000 km
- 12/1982
- 72 kW (98 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6220 Fleurus -
Mercedes-Benz 240 240 D
€ 11.000,-Geen informatie- 350.000 km
- 05/1985
- 53 kW (72 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-8850 Meulebeke -
Mercedes-Benz 240
€ 6.500,-Geen informatie- 375.000 km
- 03/1982
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1000 Brussel
Interesse in een Mercedes-Benz 240
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Special: 30 jaar geleden – De onverwoestbare Mercedes SL
Eerste contact: Mercedes E-Klasse Break – Klassieke waarde
Mercedes-Benz GLB 200: gezinswagen met ster
Rijtest: Mercedes GLC 400 e, slimmer met stekker (2023)
Mercedes S 580 e L: prinsheerlijke stilte
Alternatieve modellen
De Mercedes-Benz 240 wordt van 1973 tot 1986 geproduceerd
Midden jaren 60 gaf de Duitse autofabrikant Daimler-Benz de Franse designer Paul Bracq de opdracht om een modern vormgegeven sedan te ontwikkelen. Deze moest de sinds 1961 geproduceerde modellen met achtervleugel uit de hogere middenklasse van Mercedes-Benz vervangen. Het moment waarop dit nieuwe model in serieproductie ging kon niet beter gekozen worden. De bouwserie Mercedes-Benz W 115 verscheen in het jaar van de ommekeer 1968 en toonde met haar rechthoekige koplampen en de duidelijk gestructureerde carrosserievormen de moderniseringswil van de Stuttgarters. Deze Mercedes modellen die later de naam Streep-Acht kregen (refererend naar hun verschijningsjaar) droegen vanwege hun uitzonderlijke betrouwbaarheid sterk bij aan het imago dat vele decennia lang met een Mercedes-Benz verbonden werd. Hoewel de sedans en coupés uit de bouwserie W 115 in een oplage van bijna twee miljoen exemplaren geproduceerd werden, lukte het deze Mercedes-Benz /8 zelfs om dertig jaar later op te klimmen tot classic car van Daimler. Vooral de in 1973 geïntroduceerde en tot 1986 gebouwde Mercedes-Benz 240 diesel maakte in twee generaties niet alleen maar dankzij het tijdloos bevonden design veel mensen enthousiast, maar ook dankzij duurzame en robuuste techniek.
De Mercedes-Benz 240 is de topdiesel uit de bouwserie
Dit was bij de tijdgenoten uit de 70 ook al niet anders. Aanvankelijk hadden de diesels uit Stuttgart met hun kleine 2,0 liter motor ongeveer dezelfde prestatiewaarden als de Kever van Volkswagen. Maar met de Mercedes-Benz 240 bewees Daimler vanaf 1973 dat de diesels meer te bieden hadden. Toen de Mercedes-Benz 240 op de markt kwam werd hij aanvankelijk uitgerust met een 2,4 liter motor met 48 kW (65 pk). Deze motor werd tot 1976 ingebouwd. Vanaf 1974 was er daarnaast ook nog een Mercedes-Benz 240 met een grotere 3,0 liter motor en vijf cilinders verkrijgbaar. Deze had een prestatievermogen van 59 kW (80 pk) en haalde een topsnelheid van 150 km/u. Daarmee was hij zon tien kilometer per uur sneller dan de Mercedes-Benz 240 met de kleine motor. Daarmee was de 4,68 meter lange en circa 1,3 ton zware Mercedes-Benz 240 van de eerste generatie als de grootste beschikbare diesel van de serie de best presterende diesel van de Zwaben.
Vanaf 1978 is de Mercedes-Benz 240 ook als combi verkrijgbaar
In 1975 verscheen de nieuwe bouwserie W 123. Door de introductie van de Mercedes-Benz 300 verloor de Mercedes-Benz 240 weliswaar zijn positie als topdiesel uit de collectie, maar zijn positie als bestverkochte diesel uit de hogere middenklasse van Daimler bleef echter behouden. Dit was niet in de laatste plaats te danken aan het feit dat de fabrikant in 1978 voor het eerst een combi op basis van de Mercedes-Benz 240 presenteerde. Deze had een laadruimvolume van maximaal 880 liter bij neergeklapte achterste zitplaatsen en kon bijgeladen worden tot een halve ton. Daarmee was hij voor zowel gezinnen als ook in het bedrijfsleve (bijvoorbeeld als taxi) interessant. De Mercedes-Benz 240 was bovendien in een kleine oplage ook verkrijgbaar in een lange versie met een 5,35 meter lange carrosserie. Ter vergelijking: de gewone sedans van deze bouwgeneratie hadden een lengte van van 4,72 meter. Ook wat betreft veiligheidstechniek verlegde de Mercedes-Benz 240 begin jaren 80 haar grenzen. Vanaf toen was er voor het eerst ABS en een bestuurdersairbag voor de sedan en combi verkrijgbaar.
De motoren van de Mercedes-Benz 240 tussen 1975 en 1986
De motoren van de tweede generatie van de Mercedes-Benz 240 waren aanvankelijk minder innovatief. De eerste motor met een prestatievermogen van 48 kW (65 pk) werd tot 1978 gebruikt. Daarna kwam de Mercedes-Benz 240 met een beter presterende motor met een prestatievermogen van 54 kW (72 pk) op de markt. De sedans van de Mercedes-Benz 240 werden tot eind 1985 met deze motoruitrusting gebouwd. Als combi bleef de Mercedes-Benz 240 nog enkele maanden langer in de collectie, namelijk tot begin 1986. Hierna werd hij door de Mercedes-Benz 250 opgevolgd.