- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz A-Klasse
- Mercedes-Benz A 200
Sterke punten
- Gezonde prestaties
- Rijcomfort
- Zuinig als diesel
Zwakke punten
- Verbruik benzine
- Hogere verzekering
- Corrosieproblemen A-Klasse (2de generatie)
Mercedes-Benz A 200 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz A 200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mercedes-Benz A 200
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Special: 30 jaar geleden – De onverwoestbare Mercedes SL
Eerste contact: Mercedes E-Klasse Break – Klassieke waarde
Mercedes-Benz GLB 200: gezinswagen met ster
Rijtest: Mercedes GLC 400 e, slimmer met stekker (2023)
Mercedes S 580 e L: prinsheerlijke stilte
Alternatieve modellen
Alle belangrijke gegevens over de Mercedes A 200 (W169, W176 & W177)
Motor
De A 200 is een vaste waarde in het Mercedes-gamma. Want al sinds 2004 rust Mercedes de A-Klasse met deze benzine- of dieselmotor uit. Bij de eerste generatie A-Klasse was dat niet het geval al kreeg die als A 210 Evolution een waardige voorloper.
Bij de tweede generatie A-Klasse (2004-2012) kwam de A 200 in drie varianten. Zo was er een diesel A 200 CDI die 140 pk en 300 Nm koppel uit zijn 2-liter viercilinder haalde en naar de voorwielen stuurde. De A 200 benzine deed eveneens beroep op een 2-liter viercilinder en kwam er in twee vermogensversies: 136 pk (185 Nm) en 193 pk (280Nm). Die laatste versie behaalde zijn vermogen door de toevoeging van een turbo en wordt ook wel de 200 Turbo genoemd.
Vanaf de derde generatie A-Klasse (2012-2018) schoof Mercedes ietwat met het vermogen. De A 200 CDI mocht voortaan 136 pk en 300 Nm uit zijn nieuwe 2-liter viercilinder diesel toveren en veranderde vanaf 2015 van naam. A 200 CDI werd A 200 d. Ook interessant was de toevoeging van een optionele 4Matic-vierwielaandrijving. De A 200 benzine puurde dan weer 156 pk en 250 Nm uit zijn nieuwe 2-liter viercilinder turbobenzine. Ook deze versie was optioneel beschikbaar met de 4Matic-vierwielaandrijving.
Ook bij de huidige vierde generatie ontbreekt de A 200 niet in de line-up. Opnieuw herpositioneert Mercedes deze uitvoering in het gamma. De benzinevariant gebruikt tegenwoordig een 1.3-liter viercilinder turbobenzine van 163 pk (250 Nm) en kan zoals voordien gekoppeld worden aan 4Matic-vierwielaandrijving. De A 200 d diesel haalt dan weer 150 pk en 320 Nm koppel uit zijn 2-liter viercilinder turbodiesel. Ook hier weer is 4Matic-vierwielaandrijving een optie.
Bij de vierde generatie is de A 200 d een echte zuinigheidskoning geworden met zijn normverbruik van amper 4 l/100 km en CO2-uitstoot van 107 g/km. De A 200 Turbo van de tweede generatie mag je gerust zien als de slokop van het gezelschap. Met een normverbruik van 7,9 liter en een CO2-uitstoot van 187 g/km.
Tweedehandsprijzen
Een A 200 CDI haal je op de tweedehandsmarkt voor vlot minder dan 10.000 euro binnen. Let wel dat deze uitvoering stilaan niet meer welkom is in de LEZ. De A 200 d van de derde generatie is daardoor ietwat duurder (rond de 15.000 euro).
Springen we naar de A 200 benzine, dan zijn exemplaren van de tweede generatie een écht zeldzaamheid geworden. Amper een handjevol exemplaren vind je met een prijs rond de 7.000 euro. Vanaf de derde generatie is de A 200 een stuk populairder. Daar vind je exemplaren vanaf 17.000 euro.
Alternatieven
Op zoek naar een alternatief voor de Mercedes A-Klasse A 200? Dan moet je zeker de BMW 1 Reeks en Audi A3 in rekening nemen.