Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
24C0119_005.jpg

Mercedes-AMG GT Coupé

1 / 18
24C0119_005.jpg
24C0119_006.jpg
24C0119_017.jpg
24C0119_018.jpg
24C0120_027.jpg
24C0120_028.jpg
23C0233_057.jpg
24C0239_016.jpg
24C0239_026.jpg
24C0239_027.jpg
23C0233_001.jpg
23C0233_058.jpg
23C0233_002.jpg
23C0233_003.jpg
23C0233_050.jpg
23C0233_051.jpg
23C0233_052.jpg
23C0233_053.jpg

Sterke punten

  • Design
  • Knalprestaties
  • Meer comfort en leverbaar als 2+2

Zwakke punten

  • Stevige prijzen
  • 2 liter viercilinder voor sommigen ‘not done’
  • Minder ‘hardcore’ dan de eerste generatie

Mercedes-Benz AMG GT Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz AMG GT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:2.9 - 5s
Maximumsnelheid:270 - 318 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):189 - 299 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):8.3 - 13.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4451 x 1953 x 1259 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:165 - 675 liter
Aanhangergewicht:170 - 540 kg

Mercedes-AMG GT Coupé: bruikbaarder, maar daarom niet minder wild

De eind 2023 voorgestelde tweede generatie van de Mercedes-AMG GT Coupé is net als de eerste generatie een echte sportwagen, maar dan wel één die meer dagelijkse bruikbaarheid biedt. Hij is dus comfortabeler en je kan hem zelfs bestellen als 2+2. Net als de Mercedes-AMG SL, waarmee hij zijn techniek deelt. Maar dat betekent niet dat dat hij minder krachtig wordt. Of wat dacht je van een ‘63 S E Performance’ met... 816 pk en 1.420 Nm? Lees verder

Interesse in een Mercedes-AMG GT Coupé

Mercedes-AMG GT Coupé tweedehands auto
Mercedes-AMG GT Coupé nieuwe auto
Mercedes-AMG GT Coupé dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • De Mercedes-AMG GT Coupé krijgt een stijlvol en sportief design.
  • Deze tweede generatie is meer een ‘grand tourer’, maar zonder de prestaties te verwaarlozen.
  • Een ruime koffer en 2+2 zitplaatsen maken hem dagelijks bruikbaar.
  • Een breed motorenpalet, met een viercilinder, V8-motoren en zelfs een prestatiegerichte plug-in met 816 pk!

Belangrijke gegevens

Motoren

De tweede generatie van de Mercedes-AMG GT is opnieuw leverbaar met de 4.0 liter grote biturbo V8 van AMG, telkens met 4MATIC vierwielaandrijving. Je hebt daarbij de keuze uit vier verschillende uitvoeringen, waarvan de eerste 3 voorzien zijn van ‘mild hybrid’-technologie:

  • Mercedes-AMG GT 55 4MATIC+: Dit is de ‘basisversie’ van de V8-modellen. Het blok levert hier 476 pk en een koppel van 700 Nm, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en een top van 295 km/u.

  • Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+: In deze uitvoering levert de V8 een vermogen van 585 pk en een koppel van 800 Nm. De 0 naar 100-sprint neemt 3,2 tellen in beslag en de topsnelheid bedraagt 315 km/u.

  • Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+: Deze ‘Pro’-versie doet er nog een schep bovenop en komt qua vermogen uit op 612 pk en een koppel van 850 Nm. Resultaat: 0-100 km u in 3,2 seconden en een top van 317 km/u. Geen gigantisch groot verschil in prestaties, maar hier ligt de focus vooral op extra downforce en betere prestaties op het circuit.

  • Mercedes-AMG GT 63 S E Performance: als plug-in hybride is dit officieel (volgens de WLTP-cyclus) de zuinigste in het AMG GT-gamma, maar ook de krachtigste. De V8 is immers het 612 pk sterke blok uit de ‘63 PRO’, die daarbovenop de hulp krijgt van een 204 pk sterke elektromotor, wat een totaalvermogen oplevert van maar liefst 816 pk en een koppel van 1.420 Nm! Deze versie sprint van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden en haalt een top van 320 km/u. Voor wie hem zou kopen voor zijn ‘ecologische inborst’… hij kan 13 km zuiver elektrisch rijden en het normverbruik bedraagt 8,2 l/100 km. Het is natuurlijk ook eerder een ‘performance plug-in’ dan een eco-versie.

Aan het andere uiteinde van het spectrum zit het ‘basismodel’, de Mercedes-AMG GT 43. Die krijgt geen vierwielaandrijving, wat hem lichter maakt. Bovendien doet hij het niet met een V8, maar wel met een 2 liter biturbo viercilinder. Een kleine cilinderinhoud, maar het blok levert wel een vermogen van 421 pk en een koppel van 500 Nm! Die combinatie is goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden.

Ongeacht de motorversie wordt de Mercedes-AMG GT Coupé altijd geleverd met een 9-traps AMG Speedshift MCT.

Afmetingen

Afmetingen
Lengte (m) 4,728 meter
Breedte (m) 1,984 meter
Hoogte (m) 1,354 meter
Wielbasis (m) 2,70 meter
Leeggewicht (kg) 1.720 kg

Met 4,728 meter blijft de Mercedes-AMG GT een relatief compacte auto voor een 2+2, ook al groeide hij met 18 cm ten opzichte van de vorige generatie. Zijn breedte van 1,984 meter en hoogte van 1,354 meter zorgen ervoor dat hij er laag en breed uitziet, een beeld dat nog versterkt wordt door de grote grille. Het gewicht van de viercilinderversie blijft nog enigszins binnen de perken met 1.720 kg, maar de V8’s met vierwielaandrijving neigen naar de 2 ton, en als plug-in zelfs naar de 2,2 ton. En dat ondanks het gebruik van onder andere aluminium magnesium en composietmaterialen in een poging om het gewicht laag te houden en de stijfheid te garanderen.

Binnenin is deze tweede generatie iets ruimer en vooral comfortabeler dan zijn voorganger. Dit is een minder ‘hardcore’ auto geworden, meer een ‘grand tourer’, waarbij ook af en toe passagiers mee kunnen. Net als de Porsche 911 is hij dus leverbaar met twee kleine zitjes achterin. En ook de bagage kan mee, want de kofferruimte is 321 liter groot, en zelfs 675 liter met de achterste zetels neergeklapt.

Uitvoeringen

De verschillende uitvoeringen komen overeen met de motorversies. Qua uitrusting zijn er vooral verschillen tussen de viercilinder en de iets beter aangeklede achtcilindermodellen (met standaard 20-duim velgen, een Burmester Surround Sound systeem, sfeerverlichting met 64 kleuren, …). De ‘Pro’-versie van de ‘63’ krijgt dan weer aerodynamische aanpassingen, onder andere met een extra spoiler achteraan, en een geoptimaliseerde koeling voor betere prestaties op het circuit.

Een speciale uitvoering van de ‘43’ is de ‘Night Edition’, die meer uitrusting biedt aan een lagere instapprijs dan de standaard ‘43’-uitvoering. Zo krijgt hij standaard 20- in plaats van 19-duims velgen, het AMG Night-pakket met donkere accenten, berkenhout-inleg voor het dashboard en de twee extra zitjes achterin (optioneel op alle andere versies).

Het ‘Manufaktur’-programma van Mercedes-AMG maakt een verregaande personalisering mogelijk, naast de opties die je per model kan kiezen.

Prijzen

De ‘instapper’ in het gamma is de GT 43, met een prijs vanaf € 123.299, maar de beter uitgeruste GT 43 ‘Night Edition’ is gek genoeg goedkoper, met een prijs vanaf € 116.765.

Bij de V8-modellen is de GT 55 4MATIC+ de meest betaalbare, met een prijs vanaf € 172.909. De GT 63 4MATIC+ kost dan weer minimaal € 196.504. De plug-in hybride GT 63 S E Performance is de duurste, met een vanafprijs van € 226.270.

Tweedehands is de nieuwe AMG GT amper te vinden, aangezien de tweede generatie net nieuw leverbaar is. De vorige generatie is de vinden voor prijzen die starten rond de € 80.000. Er is ook nog een vierdeurs AMG GT, een auto die behalve zijn naam en wat designdetails weinig gemeen heeft met de coupé – de prijzen van dat model beginnen ook rond de € 80.000.

Design

Buitenzijde

De Mercedes-AMG GT Coupé kreeg een homogeen koetswerkdesign, waarbij de nadruk ligt op aerodynamica en enkele verwijzingen naar racewagens van het merk uit de jaren ‘50. Zijn grote radiatorrooster, lange motorkap en beperkte glasoppervlak zorgen voor sportieve proporties. De V8-modellen krijgen grotere luchtinlaten in de voorbumper, andere zijschorten en achterbumpers met optische luchtuitlaten.

Binnenzijde

Het interieur van de AMG GT is in grote lijnen hetzelfde als dat van de Mercedes-AMG SL. In tegenstelling tot de meeste ander nieuwe Mercedes-modellen krijgt de GT dus geen gigantisch scherm, maar wel een aparte digitale instrumentencluster achter het stuur en een verticaal geplaatst centraal infotainmentscherm. Verder heerst hier een sportwagensfeertje, met een brede middentunnel, maar de GT van de tweede generatie is voor het eerst ook leverbaar met optionele zitjes achterin.

Veiligheid

Resultaten van de onafhankelijke veiligheidsorganisatie EuroNCAP zijn er niet, maar de Mercedes-AMG GT is voorzien van heel wat veiligheidstechnologieën. Op de V8-versies is vierwielaandrijving ook standaard voor een optimale grip.

Alternatieven

Enkele van de meest voor de hand liggende alternatieven voor de Mercedes-AMG GT Coupé zijn bij de andere Duitse autobouwers te vinden. Zo is de Porsche 911 zowel qua vorm als qua roeping een perfecte match voor de AMG GT, en blijft de krachtigste uitvoering (Turbo S) met zijn 650 pk nog veraf van de 816 pk van de AMG GT 63 S E Performance. Ook de BMW 8 Reeks is het overwegen waard, net als de Aston Martin DB12, Lamborghini Huracan, de McLaren GTS of Artura, of nog de Maserati Granturismo of MC20, afhankelijk van wat voor soort bolide je precies zoekt.

FAQ

Is de Mercedes-AMG GT ook verkrijgbaar als plug-in hybride?
De strafste uitvoering, de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (816 pk en 1.420 Nm), is een plug-in hybride. Het 100% elektrische rijbereik blijft wel beperkt tot 13 km.
Is de Mercedes-AMG GT ook verkrijgbaar in een 100% elektrische uitvoering?
Hoewel Mercedes wel een 100% elektrische versie van zijn SLS AMG bouwde, is dat niet het geval bij de AMG GT.