Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-cl-600-l-01.jpg

Mercedes-Benz CL 600

Mercedes-Benz CL 600 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz CL 600, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Interesse in een Mercedes-Benz CL 600

Mercedes-Benz CL 600 tweedehands auto
Mercedes-Benz CL 600 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

De Mercedes-Benz CL 600 is het topmodel van de coupéserie

Toen de Duitse autofabrikant Daimler-Benz in 1981 de eerste grote coupés die op zijn S-klasse gebaseerd waren presenteerde, waren er helemaal geen extravagante motorprestaties nodig om de Mercedes-Benz SEC genaamde modellen het nodige prestige te geven. Voor de grote tweedeurs auto’s met hun elegante coupéverschijning waren een complete uitrusting en rijcomfort van de hogere klasse standaard net zo vanzelfsprekend als de vooruitstrevende veiligheidstechniek van de luxe modellen uit Stuttgart, die traditioneel als technoliedrager dienen. Maar een coupé met aanvankelijk slechts 231 pk was ook midden jaren ’80 niet bepaald een voorbeeld in deze voertuigklasse. Nadat de concurrent uit München in 1989 zijn coupé uit de BMW 8-serie met een V12-motor had uitgerust lieten de twaalfcilinders uit Stuttgart ook niet lang meer op zich wachten. De eerste V12-Benz verscheen in 1992 als coupé. Als gevolg van de naamsverandering van de SEC-serie kwam de coupé vanaf 1996 vervolgens als Mercedes-Benz CL 600 op de markt.

V12-motoren voor de Mercedes-Benz CL 600

De tussen 1996 en 1998 gebouwde eerste generatie van de Mercedes-Benz CL 600 was technisch gezien gebaseerd op de sedans van de S-klasse. Hij had echter een kortere carrosserie van 5,11 meter en een kleinere wielbasis van 2,94 meter. De Mercedes-Benz CL 600 van de eerste generatie was uitgerust met een V12-motor met een cilinderinhoud van 6,0 liter en een prestatievermogen van 290 kW (394 pk). Verder had hij een elektronisch gestuurde automaat met vijf versnellingen.  Als veiligheidsuitrusting beschikte de Mercedes-Benz CL 600 standaard over voor- en zijairbags en ABS en optioneel over het destijds nog nieuwe stabiliteitssysteem ESP.

In 2000 wordt de tweede generatie van de Mercedes-Benz CL 600 gepresenteerd

De in 2000 gepresenteerde tweede generatie van de Mercedes-Benz CL 600 had een compleet nieuw design met het typische ‘vier-ogen-gezicht’ van Mercedes. Met de vier ronde koplampen, de ver naar beneden reikende voorspoiler met de geïntegreerde mistlichten en de verkorte carrosserie van ca. 5,00 meter, zag de Mercedes-Benz CL 600 er voortaan duidelijk sportiever uit. Deze indruk werd aan de achterzijde van de auto nog eens onderstreept door de afgeschuinde achterlichten en de ovale, chromen uitlaatpijp.

De motor van de Mercedes-Benz CL 600 tot 2002

De Mercedes-Benz CL 600 werd tot 2002 uitgerust met een V12-motor met een prestatievermogen van 270 kW (367 pk). Daarmee kon hij een maximumsnelheid van 250 km/u halen. Met deze motoruitrusting kon de Mercedes-Benz CL 600 in 6,1 seconden van nul naar honderd accelereren. Daarmee had de coupé bijna hetzelfde acceleratievermogen als het door AMG veredelde model Mercedes-Benz CL 55. De belangrijkste technische vernieuwing in deze generatie was dat de Mercedes-Benz CL 600 een elektro-hydraulisch, actief chassis kreeg, dat tegelijkertijd de vering regelde en voor een stabiele wegligging zorgde.

Biturbotechniek geeft de Mercedes-Benz CL 600 een beter prestatievermogen

Het modelonderhoud in 2002, waarbij slechts weinig uiterlijke veranderingen plaatsvonden, bracht een nieuwe motorgeneratie voor de Mercedes-Benz CL 600 met zich mee. De cilinderinhoud werd teruggebracht van 5,8 liter naar 5,5 liter. Tegelijkertijd zorgde de nieuwe biturbo-oplading ervoor dat het prestatievermogen van de Mercedes-Benz CL 600 met een derde verhoogd kon worden. Met de biturbo-motor had de Mercedes-Benz CL 600 een prestatievermogen van 368 kW (500 pk). Het maximale koppel ontwikkelde zich van voorheen 530 newtonmeter (Nm) naar 800 Nm. Dankzij dubbele turbokracht bereikte de Mercedes-Benz CL 600 in 4,8 seconden een snelheid van 100 kilometer per uur en daarmee zette hij een duidelijk verschil tussen zichzelf en het instapmodel Mercedes-Benz CL 500.

De derde generatie van de Mercedes-Benz CL 600 wordt in 2006 gepresenteerd

In de vanaf 2006 gepresenteerde derde generatie nam de Mercedes-Benz CL 600 afscheid van zijn ‘vier-ogen-gezicht’. Passend bij de langgerekte, tot aan de zijkanten doorlopende koplampen, kozen de constructeurs bij de Mercedes-Benz CL 600 van de nieuwe generatie voor langgerekte vormen. Dit zag men zowel in de carrosserie terug, als in de daklijn en de details zoals het radiatorrooster en de achterlichten. Het resultaat: de voortaan 5,06 meter lange, 1,87 meter brede en 1,41 meter hoge coupé oogde dynamischer en eleganter dan zijn voorganger.

De motor van de Mercedes-Benz CL 600

Voor de nieuwe generatie van de Mercedes-Benz CL 600 werd de V12-motor slechts licht gemodificeerd. Hij kreeg een prestatievermogen van 380 kW (517 pk). Het acceleratievermogen werd met een waarde van 4,6 seconden licht verbeterd. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Mercedes-Benz CL 600 was volgens de fabrikant 14,3 liter. Dat ging gepaard met een CO2-uitstoot van 340 g/km. Terwijl het V8-model Mercedes-Benz CL 500 reeds met Euro5-motoren uitgerust werd, voldeden de V12-motoren van de Mercedes-Benz CL 600 aan de Euro4-norm.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz CL 600

4 Beoordelingen

4,5