Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-clk-200-l-01.jpg

Mercedes-Benz CLK 200

Mercedes-Benz CLK 200 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz CLK 200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Interesse in een Mercedes-Benz CLK 200

Mercedes-Benz CLK 200 tweedehands auto
Mercedes-Benz CLK 200 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De Mercedes-Benz CLK 200 is niet goed in een klasse in te delen

Compacte middenklasse, middenklasse of misschien toch de hogere middenklasse? Hoe moeilijk het kan zijn om een auto in zulke klasses in te delen, laat de Mercedes-Benz CLK 200 als geen ander voertuig zien. Als tweedeurs coupé en als cabriolet met klassiek stoffen dak kwam deze Mercedes-Benz in 1987 aanvankelijk onder een andere naam in de coupéversie, vier jaar later ook als open model op de Duitse markt. Technisch gezien was de eerste generatie van deze voertuigen gebaseerd op de Mercedes-Benz E 200 van generatie W124, en die wordt doorgaans tot de hogere middenklasse gerekend. Vervolgens werden de coupé en cabrio vanaf 1997 op technische basis van de in 1993 ingevoerde C-klasse gebouwd. Qua uiterlijk hadden ze met hun ronde koplampen en langwerpige achterlichten echter nog steeds de designkenmerken van de E-klasse. Ze kregen nu de naam ‘Classe Leicht Kompakt’ (CLK), waarmee al aangeduid werd dat de Mercedes-Benz CLK 200 in ieder geval door zijn fabrikant als een voertuig van de compacte klasse gezien werd.

De opvolger van de Mercedes-Benz CLK 200 op basis van de E-klasse vanaf 2009

Om het allemaal nog verwarrender te maken, werd de Mercedes-Benz CLK 200 in de loop van 2009 afgelost door een opvolger van de nieuwe serie W212. Deze werd als cabrio en coupé geproduceerd, wederom op basis van de E-klasse en daarmee opnieuw als voertuig uit de hogere middenklasse. Daarmee sloot de autofabrikant uit Stuttgart weer aan op de eerste voorlopermodellen van de coupés en cabrio’s van eind jaren ’80. Ook de benaming CLK werd tot 2010 consequent uit de collectie geschrapt.    De consument heeft de voortdurend wijzigende categoriseringen echter nooit heel belangrijk gevonden. De consumenten maakten zich gewoon niet druk over de klassificeringen en genoten van begin af aan van de mooi gevormde en comfortabele cabriolets en coupés uit de compacte middenklasse, middenklasse of hogere middenklasse. De Mercedes-Benz CLK 200 beloonde deze trouwheid met een bijzonder hoge waardestabiliteit - en wel klasse-overstijgend.

De motoren van de Mercedes-Benz CLK 200 vanaf 1997

De Mercedes-Benz CLK 200 is de kleinste motorvariant van de coupés en cabriolets uit de CLK-serie. In de eerste, officieus als W208 aangeduide generatie van de Mercedes-Benz CLK 200, werd het model van 1997 tot 2000 met een 10 kW (136 pk) motor geleverd. Dit was dezelfde motor als die van de Mercedes-Benz C 200. Voor de export produceerde Mercedes de auto bovendien ook als Mercedes-Benz CLK 200 Compressor met 141 kW (192 pk). In de tweede generatie W209 was de Mercedes-Benz CLK 200 alleen nog maar met compressormotor met 120 kW (163 pk) verkrijgbaar. Vanaf 2006 werden de motoren afgelost door een nieuwe motor met een prestatievermogen van 135 kW (184 pk). Daarmee bereikte de auto maximaal 237 km/u. De Mercedes-Benz CLK 200 verbruikte daarbij gemiddeld 8,3 liter super, bij een CO2-uitstoot van198 g/km CO2.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz CLK 200

62 Beoordelingen

4,5