Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mercedes-Benz E 200 Autoscout 1.jpg

Mercedes-Benz E 200

1 / 5
Mercedes-Benz E 200 Autoscout 1.jpg
Mercedes E 200 Autoscout 3.jpeg
Mercedes E 200 Autoscout 4.jpeg
Mercedes E 200 Break AS24 1.jpeg
Mercedes e 200 break AS24 4.jpeg

Sterke punten

  • Leidinggevend comfort
  • Goede bouwkwaliteit
  • Ook op aardgas

Zwakke punten

  • Weinig dynamisch
  • Stevig prijskaartje
  • Complexe technologie

Mercedes-Benz E 200 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz E 200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.4 - 12.1s
Maximumsnelheid:200 - 242 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):102 - 219 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.9 - 9.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4698 x 1786 x 1397 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:285 - 1950 liter
Aanhangergewicht:470 - 770 kg

De E-Klasse als 200 en 200d

Zegt iemand Mercedes-Benz, dan is de kans groot dat je als eerste een E-Klasse voor ogen neemt. Het model bewees zich door de generaties heen als maatstaf voor zijn segment, dat niet toevallig de naam “E-segment’ draagt. Sinds de allereerste generatie is daar telkens een E 200-versie van de partij, in zowel diesel- als benzinevorm.

Interesse in een Mercedes-Benz E 200

Mercedes-Benz E 200 tweedehands auto
Mercedes-Benz E 200 nieuwe auto
Mercedes-Benz E 200 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Belangrijke gegevens

Wanneer Mercedes zijn W124-reeks officieel omdoopte tot ‘E-Klasse’ in 1992, werden de iconisch geworden 200-motorisaties gewoon overgenomen. Vooral als 200 D maakten Mercedes’ modellen al decennia furore voor hun betrouwbaarheid, en dat was niet anders voor de eerste E-Klasse. Die kreeg in lijn met de naamgeving een 2.0-liter dieselmotor, die toen nog niet over een turbo beschikte en dus maar 75 pk produceerde. De E-Klasse was ook verkrijgbaar als E 200, met een 2.0-liter benzinemotor met 136 pk.

Die motor maakte ook de overgang naar de E-Klasse van generatie W210, en kreeg later gezelschap van een versie met supercharger: de E 200 Kompressor. Die schopte het aanvankelijk tot 180 of zelfs 192 pk, maar dat werd omstreeks 2000 teruggeschroefd naar 163 pk omwille van emissiestandaarden. Ook de E 200 D dieselversie bleef in de eerste bouwjaren herkenbaar, want het ging om een 2.0-literblok zonder turbo dat deze keer wel goed was voor 88 pk. Vanaf 1998 werd deze motor vervangen door een moderne 2.2-liter turbodiesel en ging de motorisatie als E 200 CDI door het leven. Die produceerde aanvankelijk 102 pk en vanaf bouwjaar 2000 115 pk.

Dezelfde namen keren terug bij E-Klasse generatie drie, de W211, al waren de motoren wel nieuw. De E 200 Kompressor krimpte tot een cilinderinhoud van 1.8 liter, maar produceerde dankzij zijn compressor nog steeds 163 pk en na de facelift in 2006 zelfs 184 pk. Deze motor was er voor het eerst ook op aardgas, onder de noemer E 200 NGT. Ook de dieselvariant, de E 200 CDI, werd voorzien van een nieuw blok dat wel nog steeds 2.2-liter groot was. Voor de modelupdate bracht die 122 pk naar de achterwielen en vanaf 2006 136 pk. Zowel die E 200 Kompressor als E 200 CDI maakten ook de overgang naar de vierde generatie, de W212, waar de dieselversie na de facelift in 2013 een adbluesysteem kreeg onder de noemer BlueEFFICIELCY terwijl de 1.8-liter benzinemotor van de E 200 Kompressor toen terug plaats moest maken voor een exemplaar van 2.0 liter.

Bij de overgang naar de vijfde generatie van de E-Klasse, de W213, moest het 2.2-liter dieselblok plaats maken voor een compactere 2.0-liter dieselmotor. De naam veranderde daarbij van E 200 CDI naar E 200d, en de motor was krachtiger dan ooit met zijn vermogen van 150 pk. Bij de facelift in 2020 groeide het vermogen zelfs naar 160 pk, en dat wordt sindsdien geleverd door een nog compactere 1.6-litermotor. De 2.0-liter benzinemotor van de E 200 bleef aanvankelijk behouden bij de generatiewissel, maar voor het eerst werd deze motorisatie verkrijgbaar met 4MATIC-vierwielaandrijving. Bij de facelift in 2020 kreeg het benzineblok mildhybridehulp en produceerde het 197 pk.

Prijzen

De Mercedes-Benz E 200 en E 200d zijn nog steeds nieuw verkrijgbaar, in de recentste W213-generatie wel te verstaan. Daar betaal je minstens 55.660 euro voor een sedan met 200d-aandrijflijn. Je kan deze motor ook krijgen in de break, waar je er 58.080 euro voor moet betalen. De coupé en cabrio zijn niet verkrijgbaar met de 200d-aandrijflijn. Voor een E 200 op benzine betaal je iets meer: de sedan kost 58.080 euro, de break kost 60.500 euro en voor een coupé of cabrio mag je rekenen op respectievelijk 56.870 euro of 64.130 euro.

Op de tweedehandsmarkt vind je heel wat exemplaren terug van de oudere generaties van de E-Klasse. De oudste is daarin echter niet de goedkoopste, want die W124 heeft zich inmiddels tot de status van klassieker verheven. Je betaalt gemakkelijk 8.000 euro voor een goed onderhouden exemplaar. De tweede generatie, de W210, is aanzienlijk goedkoper want daar vind je al een E 200 voor een paar duizend euro. Generatie drie schommelt rond de 5.000 euro voor een diesel en rond de 8.000 euro voor een benzine. Generatie vier begint pas bij zo’n 8.000 euro, al zijn dat dan nog steeds dieselwagens met hoge kilometerstanden. Zoek je een tweedehandsexemplaar van de E 200 van de huidige generatie, dan mag je rekenen op minstens 25.000 euro voor eentje op diesel en zelfs gemakkelijk 35.000 euro voor een E 200 op benzine.

Alternatieven

Wanneer iemand een Mercedes-Benz E-Klasse overweegt, dan zijn de andere E-segmenters van de Duitse Drie waarschijnlijk ook al de revue gepasseerd. Zo is de Audi A6 een auto met een gelijkaardige uitstraling, maar is vooral de BMW 5 Reeks een grote concurrent aangezien die eveneens over achterwielaandrijving beschikt. In het gamma van de A6 is de 35 TDI de grote concurrent van de E 200d, terwijl dat bij BMW de 518d is.

FAQ

Is de Mercedes E 200 betrouwbaar?
De betrouwbaarheid van de Mercedes E 200 verschilt enigszins per generatie. De eerste generatie E 200 Diesel zonder turbo bleek bijvoorbeeld onverwoestbaar. De latere E 200 CDI’s waren eveneens betrouwbaar, al doken er hier en daar problemen op met overmatige vibraties, gevoelige elektronica of vermogensverlies naarmate de motoren complexer werden.
Heeft de Mercedes E 200 altijd een 2.0-litermotor?
Nee, al bij zijn tweede generatie moest de 2.0-liter dieselmotor plaats maken voor een 2.2-literblok. Bij de W211 en W212 werd de E 200 op benzine dan weer aangedreven door een 1.8-litermotor, en in zijn laatste generatie kreeg de E 200d een 1.6-blok.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz E 200

142 Beoordelingen

4,6