- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes E-Klasse
- Mercedes-Benz E 290
Interesse in een Mercedes-Benz E 290
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Special: 30 jaar geleden – De onverwoestbare Mercedes SL
Eerste contact: Mercedes E-Klasse Break – Klassieke waarde
Mercedes-Benz GLB 200: gezinswagen met ster
Rijtest: Mercedes GLC 400 e, slimmer met stekker (2023)
Mercedes S 580 e L: prinsheerlijke stilte
De Mercedes-Benz E 290 vult in 1996 het topdiesel modelpalet aan
Toen in 1995 een nieuwe modelgeneratie van de Mercedes E-klasse op de markt gepresenteerd werd, hadden de sedans en combis van de hogere middenklasse voor het eerst het typische vier-ogen-gezicht. Het vier-ogen-gezicht was met zijn vier ronde koplampen lange tijd bepalend voor het vooraanzicht van veel series van Mercedes-Benz. Hoewel er aan het begin van de productie al technische innovaties bij de dieselmodellen in voorbereiding waren, duurde het toch nog drie jaar voordat de fabrikant uit Stuttgart de verouderde zuig-dieselmotor vanaf 1998 door de nieuw ontwikkelde commonrail motoren verving. Daarom bleef naast het kleine diesel instapmodel met een cilinderinhoud van 2,2 liter aanvankelijk ook de topversie met een cilinderinhoud van 3,0 liter in de collectie. Terwijl deze dieselmodellen allemaal over de in 1989 geïntroduceerde voorkamerinjectie beschikten (die voor een schone verbranding van de brandstof moest zorgen), werd er met de van 1996 tot 1999 geproduceerde Mercedes-Benz E 290 een tweede krachtige diesel nieuw in de collectie opgenomen. De bijzonderheid van dit model was dat hij als enige diesel van de E-klasse over directe injectie beschikte, waarmee het prestatievermogen verhoogd en het brandstofverbruik verlaagd kon worden.
De Mercedes-Benz E 290 wordt als sedan en combi aangeboden
De in drie uitrustingsvarianten aangeboden Mercedes-Benz E 290 werd vanaf 1996 als sedan en combi T-model geproduceerd. Zijn vijfcilindermotor met turbolading had een prestatievermogen van 95 kW (129 pk). Met een maximumsnelheid van 195 km/u en een maximale koppel van 300 newtonmeter (Nm) had de Mercedes-Benz E 290 vrijwel dezelfde waarden als de zescilinder Mercedes-Benz E 300 turbodiesel. Dit ondanks het feit dat de Mercedes-Benz E 300 turbodiesel over een veel krachtigere motor met 130 kW (177 pk) beschikken kon. De goede prestaties van de Mercedes-Benz E 290 waren te danken aan de directe injectie van de brandstof. Dankzij deze techniek werd de Mercedes-Benz E 290 met zijn lagere onderhouds- en verbruikskosten een gunstig alternatief ten opzichte van het concurrerende topdiesel model met een cilinderinhoud van 3,0 liter.