Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mercedes E 350 Autoscout 3.jpg

Mercedes-Benz E 350

1 / 3
Mercedes E 350 Autoscout 3.jpg
Mercedes E 350 Autoscout 1.jpeg
Mercedes E 350 Autoscout 2.jpeg

Sterke punten

  • Leidinggevend comfort
  • Goede bouwkwaliteit
  • Ook als plug-inhybride

Zwakke punten

  • Stevig prijskaartje
  • Hoog verbruik
  • Complexe technologie

Mercedes-Benz E 350 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz E 350, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.7 - 8s
Maximumsnelheid:232 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):49 - 253 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):2.1 - 10.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4698 x 1786 x 1397 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:285 - 1855 liter
Aanhangergewicht:415 - 770 kg

De E-Klasse als 350, 350d en 350e

Zegt iemand Mercedes-Benz, dan is de kans groot dat je als eerste een E-Klasse voor ogen neemt. Het model bewees zich door de generaties heen als maatstaf voor zijn segment, dat niet toevallig de naam ‘E-segment’ draagt. In de latere generaties is daar telkens een 350-versie van de partij met benzine- of dieselmotoren of zelfs een plug-inhybride aandrijflijn.

Interesse in een Mercedes-Benz E 350

Mercedes-Benz E 350 tweedehands auto
Mercedes-Benz E 350 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Belangrijke gegevens

De eerste twee generaties van de E-Klasse (W124 en W210) kenden geen 350-versies. Daar waren de grootste zescilinders in het reguliere gamma de E 300 of de E 320, en kwamen daarboven de achtcilinders te staan. De eerste E 350 dook dus op in generatie drie van de E-Klasse, de W211. Zoals de naamgeving doet vermoeden ging het daarbij om een nieuwe 3.5-liter V6-benzinemotor, goed voor 272 pk. Dat vermogen ging standaard naar de achterwielen, maar er was meteen ook een vierwielaangedreven variant onder de noemer E 350 4MATIC.

Datzelfde blok maakte in 2009 ook de overstap naar de vierde generatie van de E-Klasse, de W212. Daar kreeg deze E 350 echter al snel gezelschap van een E 350 CGI, die het dankzij directe inspuiting tot 292 pk en later zelfs 306 pk schopte. Ook hier was er de keuze uit achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Voor het eerst verschenen er in die generatie ook 350-versies op diesel, al ging het daarbij niet om 3.5- maar wel om 3.0-liter zescilinderblokken. Als E 350 BlueEfficiency produceerden die aanvankelijk 231 pk en vanaf 2010 265 pk, terwijl de E 350 BlueTEC een AdBlue-systeem toevoegde om de uitstoot te drukken. Daardoor hield die het aanvankelijk op 211 pk, wat later steeg tot 258 pk.

In die laatste vorm verscheen de E 350d ook weer in de vijfde generatie van de E-Klasse, de W213. Het blok hield het echter maar twee jaartjes vol en werd in 2018 vervangen door een modernere variant met dubbele turbo. Die bracht 286 pk naar de achterwielen, want vierwielaandrijving was niet meer verkrijgbaar. In 2020 liet Mercedes de E 350d vallen, en hetzelfde gebeurde met de E 350 op benzine. Dit was eveneens geen 3.5-literblok meer, maar een sterkere variant van het 2.0-literblok uit de E 200 die het met mildhybride ondersteuning tot 299 pk schopte.

Daarnaast verscheen de E 350-naam in de vijfde generatie voor het eerst op een hybride, de E 350e. Het ging daarbij om een plug-inhybride op basis van diezelfde 2.0-liter benzinemotor, die aangevuld werd met een elektromotor in de transmissie en een compacte accu van 6,2 kWh. Het rijbereik was amper 30 kilometer, en in 2018 werd deze E 350e vervangen door de E 300e met een groter rijbereik en meer vermogen.

Prijzen

De Mercedes E 350 is niet meer nieuw verkrijgbaar, dus indien je er eentje wil ben je aangewezen op de tweedehandsmarkt. Daar vraagt men nog best hoge prijzen voor een E 350 van de recentste W213-generatie, aangezien het daar steeds om krachtige motoren gaat. Reken dus op 35.000 tot zelfs ruim 45.000 euro voor een degelijk exemplaar op benzine, of iets meer dan 30.000 euro voor eentje op diesel. De plug-inhybrides zijn doorgaans nog iets hoger geprijsd dan de benzineversies.

Verder vind je ook heel wat exemplaren terug van de oudere generaties van de E-Klasse. De 350-naam verscheen als eerste in de derde generatie, en daar betaal je al gemakkelijk 9.000 euro voor een goed onderhouden exemplaar op benzine. De daaropvolgende generatie, de W212, kende wel dieselvarianten, en die starten rond de 10.000 euro. Een E 350 op benzine kost je daar echter al snel 15.000 euro, en na de facelift zelfs ruim 25.000 euro.

Alternatieven

Wanneer iemand een Mercedes-Benz E-Klasse overweegt, dan zijn de andere E-segmenters van de Duitse Drie waarschijnlijk ook al de revue gepasseerd. Zo is de Audi A6 een auto met een gelijkaardige uitstraling, maar is vooral de BMW 5 Reeks een grote concurrent aangezien die eveneens over achterwielaandrijving beschikt.

FAQ

Is de Mercedes E 350e een goede pluginhybride?
De E 350e was één van Mercedes’ eerste pogingen in het segment van de plug-inhybrides. Daardoor is de accu eigenlijk relatief klein, waardoor het elektrische rijbereik beperkt is. De latere plug-inhybrides, de E 300e en E 300de, zijn daardoor wel competenter.
Heeft de Mercedes E 350 altijd een 3.5-litermotor?
Nee. Aanvankelijk ging het bij de benzinemotoren wel altijd om 3.5-literblokken, maar de eerste E 350 op diesel kreeg in 2009 meteen een 3.0-litermotor. In de recentste generatie van de E-Klasse daalde de motorinhoud ook bij de benzineversies, en wel tot 2.0 liter.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz E 350

66 Beoordelingen

4,8