- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz eCitan
Sterke punten
- Compact en daardoor ideaal voor in de stad
- Veel koppel
- Welkom in alle milieuzones
Zwakke punten
- Actieradius sterk afhankelijk van lading
- Duurder in aanschaf
- Bij beladen van 2 europallets kan bij 1 europallet niet de volledige oppervlakte worden benut
Mercedes-Benz Citan Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz Citan, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mercedes-Benz eCitan
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Mercedes Citan Combi 109 CDI – Snob-Kangoo
Test: Mercedes-Benz Citan Crewbus – De lange versie
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Special: 30 jaar geleden – De onverwoestbare Mercedes SL
Eerste contact: Mercedes E-Klasse Break – Klassieke waarde
Mercedes-Benz GLB 200: gezinswagen met ster
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Representatief design
- Goede actieradius
- Snellaadmogelijkheden
- Veel veiligheid- en assistentiesystemen
- Goede infotainment
Technische gegevens
Motorisatie
De Citan maakt onderdeel uit van een drieluik van Nissan, Renault en Mercedes-Benz. De Citan is technisch namelijk gelijk aan een Renault Kangoo en Nissan Townstar. Ook van de Kangoo en Townstar bestaan elektrische varianten. De elektrische Mercedes-Benz eCitan deelt ook zijn technologie met de Kangoo E-Tech Electric en Townstar Electric. Onder de motorkap ligt een 75 kW (102 pk) sterke elektromotor met 245 Nm aan trekkracht. Die elektrische pk’s worden altijd via de voorwielen op het wegdek overgebracht. Dankzij de rijmodi Comfort en ECO hebben bestuurders invloed op het karakter van de aandrijflijn.
Ook heeft de eCitan drie verschillende recuperatieniveaus (D- / D / D+). In de meest intense stand remt de eCitan sterker af op de elektromotor. Tijdens uitrollen wint het model ook energie terug. Die energie wordt weer opgeslagen in een 44 kWh accupakket, geplaatst in de bodemvloer van de auto, net voor de achteras. Daardoor is deze batterij – bestaande uit acht accumodules met pouch-cellen - ook beschermd tegen aanrijdingen. Dankzij de ingebouwde lader is het mogelijk om de eCitan op te laten met 11 kW of 22 kW wisselstroom (AC). Bij een snellaadstation met wisselstroom (DC) is de batterij binnen 45 minuten op te laden van 10 tot 80 procent. Snelladen kan met maximaal 75 kWh. De actieradius bedraagt 285 kilometer volgens de WLTP-testnorm.
Afmetingen
De Mercedes-Benz eCitan is in verschillende carrosserievarianten verkrijgbaar. Elke variant heeft ook zijn eigen afmetingen. De Gesloten Bestelwagen heeft een lengte van 4,49 meter, met een breedte van 1,85 meter en een hoogte van 1,83 meter. De wielbasis van de eCitan Gesloten Bestelwagen komt uit op 2,71 meter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Mercedes-Benz eCitan | |
---|---|
Marktintroductie | 2023 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,49 x 1,85 x 1,83 m |
Wielbasis | 2,71 m |
Inhoud bagageruimte | n.n.b. |
Ledig gewicht | n.n.b. |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.n.b. |
Vermogen | 75 kW (102 pk) |
Koppel | 245 Nm |
Topsnelheid | 130 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.n.b. |
Batterijcapaciteit | 44 kWh |
Verbruik | n.n.b. |
Actieradius | 285 km |
Varianten
De elektrische variant van de Mercedes-Benz Citan profiteert uiteraard van dezelfde technische basis als de reguliere Citan met dieselmotoren. Hoewel de aandrijflijn van een eCitan sterk afwijkt van een Citan, is de eCitan qua uitrusting wel gelijk. Een bedrijfswagen is altijd met de nodige opties op smaak te brengen. In de basis is de Gesloten Bestelwagen-variant er als BASE of PRO. De PRO-variant heeft een mooiere exterieuraankleding en meer praktisch gebruiksgemak.
Ten opzichte van de BASE-modellen is de PRO voorzien van in carrosseriekleur gespoten portiergrepen en schuifdeurgrepen. Ook aan LED-verlichting in het interieur en de laadruimte is gedacht. Andere kenmerken van de PRO zijn een schuifdeur aan de rechterzijde (voor voertuigen met het stuur links), in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, airconditioning en elektrisch bedienbare ramen vóór. Bij de Gesloten Bestelwagen PRO is de laadruimte verder voorzien van kunststof vloerbekleding. Standaard wordt de nieuwe Citan in Nederland voorzien van de uitrustingslijn PRO.
Prijzen
Prijzen van de Mercedes-Benz eCitan zijn sterk afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau en de eventuele opties. Als occasion is de prijs van een eCitan afhankelijk van de staat van het voertuig en de hoogte van de kilometerstand. De Citan Gesloten Bestelwagen kost 18.160 euro (exclusief BTW en BPM), maar de prijs van de eCitan ligt door het accupakket aanzienlijk hoger.
Design
Buitenkant
Dat de Mercedes-Benz eCitan deel uitmaakt van een drieling is niet direct te zien. Want de Renault Kangoo E-Tech Electric, Nissan Townstar Electric en Mercedes-Benz eCitan hebben beide een geheel eigen identiteit. De eCitan heeft uiteraard een kenmerkend Mercedes-sausje, met een forse ster in de grille, smalle lichtunits met eventueel LED-technologie en meer. Uiteraard is de eCitan ook verkrijgbaar in diverse carrosseriekleuren.
Binnenkant
Het interieur van een bestelauto moet altijd tegen een stootje kunnen. Het eCitan-interieur is om die reden afgewerkt met robuuste harde kunststoffen die eenvoudig zijn schoon te maken. De ergonomie van het interieur is dik in orde. Mercedes-Benz kiest voor een combinatie van conventionele drukknoppen en een touchscreen. Ook op het stuurwiel zijn diverse functies ondergebracht. Dat touchscreen is overigens niet standaard. Afhankelijk van de gekozen variant heeft een Citan een conventionele radio of een touchscreen met MBUX-infotainmentsysteem.
Veiligheid
Naast wettelijk voorgeschreven rijhulpsystemen als ABS en ESP beschikt de Citan ook over de wegrijhulp Hill Start Assist, een zijwindassistent, vermoeidheidsherkenning Attention Assist en een noodoproepsysteem. Afhankelijk van de uitvoering heeft de Citan ook een actieve remassistent dat ook kruisend verkeer, voetgangers en fietsers kan detecteren. Het model heeft verder een actieve spoorassistent, een dodehoekassistent, snelheidslimietassistent, Distronic adaptieve cruise control en een actieve stuurassistent. Dat laatste systeem helpt om de Citan in het midden van de rijstrook te houden, ook in lichte bochten. Het systeem maakt gebruik van rijstrookmarkeringen.
Alternatieven
De Mercedes-Benz eCitan is zoals je hebt kunnen lezen in dit verhaal een broertje van de Renault Kangoo E-Tech Electric en Nisan Townstar Electric. Maar er zijn ook alternatieven van andere fabrikanten. Ford heeft bijvoorbeeld een E-Transit Courier in de aanbieding, die vanaf 2024 wordt uitgeleverd. Deze Ford heeft een elektromotor met een vermogen van 100 kW (136 pk) en beschikt daarmee over meer vermogen dan de eCitan. Snelladen kan bovendien tot een snelheid van 100 kW.
Dan zijn er nog diverse compacte batterij-elektrische bestelwagens beschikbaar van Stellantis, denk aan de Opel Combo-e, Peugeot e-Partner, Citroen Ë-Berlingo en de Fiat Doblò. Deze modellen beschikken ook over een 100 kW sterke elektromotor. Deze Stellantis-modellen maken gebruik van een 50 kWh lithium-ion accupakket, goed voor ongeveer 280 kilometer actieradius volgens de WLTP-testnorm.
Concurrentie genoeg dus voor de eCitan van Mercedes-Benz. Daarnaast zijn er meer concurrenten in aantocht, want ook Kia komt met een programma bedrijfswagens. Naar verwachting zijn er daar ook BEV-varianten te kiezen. In alle gevallen geldt dat deze compacte elektrische bedrijfswagens ideaal zijn voor ritten in en rondom de binnenstad. Je bent bovendien welkom in alle milieuzones in de grotere steden van Nederland. De eCitan is in die zin bijzonder goed geschikt voor zogeheten last-mile-delivery.