- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz G-Klasse (W463)
Sterke punten
- Überterreinwagen
- Luxueuze afwerking interieur
- Rijdt voortaan ook keurig op het verharde
Zwakke punten
- Niet zuinig
- Niet uitermate ruim
- Peperduur
Mercedes-Benz G Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz G, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mercedes-Benz G-Klasse (W463)
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Special: 30 jaar geleden – De onverwoestbare Mercedes SL
Eerste contact: Mercedes E-Klasse Break – Klassieke waarde
Mercedes-Benz GLB 200: gezinswagen met ster
Rijtest: Mercedes GLC 400 e, slimmer met stekker (2023)
Mercedes S 580 e L: prinsheerlijke stilte
Alternatieve modellen
Goeie redenen
De G-Klasse is een icoon in autoland. Een luxe-SUV die als geen andere zijn offroadkwaliteiten weet te koppelen met zijn luxueus interieur.
Hoewel groter dan zijn voorganger, de tweede generatie G-Klasse, blijft hij opvallend compact naar hedendaagse normen. Waardoor het geen gigant is om te manoeuvreren in het Belgische verkeer.
Stond de eerste generatie bijna 40 jaar synoniem met een nogal zoutloos rijgedrag op het verharde, dan rijdt de tweede generatie tegenwoordig voortreffelijk op de gebaande paden.
De G-Klasse (W463) is een auto waarmee je alles kan trotseren dat er voor je voeten wordt gegooid. Van een ritje door de woestijn, over een zombie-apocalypse tot het trekken van 3.5 ton aan Ikea-materiaal.
Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz G-Klasse (W463)
Motoren
Het is een publiek geheim dat de Mercedes G-Klasse gretig aftrek vindt bij klanten die houden van excessen. Daardoor geen kleine viercilinders voorin deze bazenbak, zes- en achtcilinders maken het goede weer. De tweede generatie G-Klasse kent een mooie balans tussen diesel- en benzinemotoren.
Op dieselvlak heb je de keuze uit de G 350 d en G 400 d. Beide varianten doen beroep op dezelfde 3-liter zes-in-lijn en 9-trapsautomaat. Het verschil zit ‘m in het vermogen. De G 350 d is 286 pk (600 Nm) sterk, de G 400 d een flukse 330 pk (700 Nm) sterk. Het normverbruik (10,7l /100 km) en de CO2-uitstoot (280 g/km) is evenwel identiek voor beide varianten.
Benzinerijders krijgen de keuze uit twee versies, een reguliere G-Klasse en de volbloed AMG-variant. De G 500 benzine gebruikt een 4-liter V8 van 422 pk (610 Nm), de Mercedes-AMG G 63 pompt het vermogen van dat blok op naar een bijna absurde 585 pk (850 Nm). Die laatste versie weet in amper 4.5 seconden de honderd aan te tikken vanuit stilstand. Niet slecht voor een zeecontainer op wielen. Ook bij de benzineversies is een 9-trapsautomaat standaard.
Afmetingen
Hoewel we de Mercedes G-Klasse vaak liefkozend een “zeecontainer op wielen” noemen, zijn de dimensies in realiteit niet buitensporig van deze Duitser. Met zijn lengte van 4,66 meter is hij maar liefst 25 centimeter korter dan een BMW X5 en zo’n 40 centimeter korter dan een Audi Q7! Zijn relatief kort en smal koetswerk (1.93m) moet vooral op het onverharde in zijn voordeel spelen.
De G-Klasse overstijgt echter wel - letterlijk - zijn concurrenten qua hoogte. Want met een hoogte van 1.93 meter torent hij ver boven het klassieke verkeer uit.
De wat eigenaardige proporties van de G-Klasse (smal, kort en hoog) geven ‘m een interessante koffer. Op papier is die met 667 liter verre van klein te noemen, in de realiteit zit het volume ‘m vooral in de hoogte.
Uitvoeringen
Met de G-Klasse berijdt Mercedes het pad tussen offroaders en luxepaarden. Dat uit zich ook in de uitrustingspakketten. Globaal gezien zijn er 3 uitvoeringen voor de G-Klasse, die je dan kan personaliseren met specifieke deelpakketten.
De basisversie genaamd “Standaarduitvoering” geeft de G-Klasse zijn klassieke “boswachtersuitstraling”. Met zwarte stootlijsten en relatief kleine 18-duims velgen. Op de tweede generatie zijn luxe-items zoals led-lichten, keyless go, airco met drie zones en een widescreen infotainmentsysteem evenwel standaard.
De AMG Line-uitvoering zegent de G-Klasse met exclusief bumperwerk, chromen accenten rondom, 20-duims multispaaks velgen en AMG-accenten (zoals een afgevlakt sportstuur) in het interieur.
Het Nightpakket voegt tenslotte een streep duisternis toe op de G-Klasse. Zo worden ongeveer alle accenten op de carrosserie (lichten, grille, zijspiegels, richtingaanwijzers, stootlijsten, ramen, ring van reservewielhouder) uitgevoerd in het zwart. Nightpakket II verduistert ook nog de logo’s van de G-Klasse terwijl Nightpakket Magno ook nog de bumpers verduistert.
Eerder offroadbloed door je aderen lopen? Dan kan je voor het Rvs exterieurpakket gaan. Daardoor krijg je roestvrijstalen treeplanken en worden alle accenten op de G uitgerust in het roestvrijstaal.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz G-Klasse beginnen bij 110.836 euro voor de G 350 d. De G 400 d kost minimaal 114.224 euro, terwijl de G 500 benzine een basisprijs van 122.331 euro draagt. De Mercedes-AMG G 63 krijgt een stickerprijs op de voorruit van 161.535 euro.
De tweedehandsprijzen van de Mercedes-Benz G-Klasse tonen dat de überoffroader van Mercedes zelfs met de nodige jaren (en kilometers) op de teller nooit echt goedkoop wordt. Voor versies van 20 tot zelfs 30 jaar oud betaal je nog vlot 20.000 euro. Kijk je eenmaal richting oldtimer, dan spreek je over vlot 35.000 euro. De nieuwe tweede generatie is nog relatief nieuw en vaak goed uitgerust, waardoor je onder de 130.000 euro geen tweedehandsexemplaar zal tegenkomen.
Design-highlights en interieur
“Never change a winning team”, dat weten ze bij Mercedes maar al te goed. Daardoor lijkt de tweede generatie G-Klasse die zijn veertig jaar oude voorganger vervangt zowaar identiek! Er zijn echter subtiele verschillen die uitvergroot worden in het interieur en op vlak van rijgedrag.
Die heerlijke klik van de deurknop
We moeten er niet flauw over doen, de G-Klasse is een icoon in autoland. De nieuwe tweede generatie (W463) wijkt niet te ver af van het originele receptuur. Hij werd wat groter, de koplampen en achterlichten zijn voortaan led-exemplaren en de spiegels een stukje aerodynamischer. Verder lijkt hij identiek op zijn voorganger. Vergis je evenwel niet, zowat élk paneel is nieuw aan deze G-Klasse. Enkel de klassieke deurknop (met die heerlijke klik als je ze indrukt) en de afdekking van het reservewiel werden van zijn voorganger overgenomen.
Widescreen cockpit en Hey Mercedes
Aan de buitenzijde vrij klassiek, binnenin gaat de G-Klasse echter voor een digitale look met een instrumentenpaneel dat visueel lijkt door te lopen in het infotainmentscherm. Het MBUX-infotainmentscherm laat zich in deze G-Klasse ook met de stem bedienen, en beschikt dus over een virtuele assistent die je aanspreekt met “Hey Mercedes”. Fraaie ledersoorten en houtinleg maken van het interieur van de G-Klasse een warme plaats om te vertoeven. Liever metaal of carbon? Geen probleem in de G!
Rijhulp en veiligheid
Bij zijn debuut in 2019 kreeg de Mercedes-Benz G-Klasse de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. De G-Klasse beschikt over de meest moderne veiligheidssystemen zoals een rijstrook- en noodremhulp, een snelheidsregelaar en snelheidsbegrenzer.
Alternatieven
Neem je er het receptuur van de G-Klasse bij (onverschrokken de natuur bedwingen), dan kent de Duitser eigenlijk maar drie rivalen; de Land Rover Defender, Jeep Wrangler en de… Suzuki Jimny! Nu goed, de Jimny van het Japanse Suzuki is uiteraard een slag of twee (drie, vier) kleiner dan de Duitser, waardoor hij eigenlijk uit de concurrentieboot valt. De Jeep Wrangler heeft dezelfde iconische staat maar kan qua afwerking niet wedijveren met de G-Klasse. Rest dus enkel nog de Land Rover Defender, een Brit met dezelfde ofroadkwaliteiten en luxueuze afwerking. Defender en G-Klasse, een liefdesverhaal voor de geschiedenisboeken!