Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24_MMP_MercedesGLC22_8.jpg

Mercedes-Benz GLC

1 / 5
AS24_MMP_MercedesGLC22_8.jpg
AS24_MMP_MercedesGLC22_4.jpg
AS24_MMP_MercedesGLC22_5.jpg
AS24_MMP_MercedesGLC22_6.jpg
AS24_MMP_MercedesGLC22_7.jpg

Sterke punten

  • Plug-inhybrides
  • Degelijk elektrisch rijbereik
  • Vierwielaandrijving

Zwakke punten

  • Designevolutie
  • Geen zescilinders meer
  • Gewicht

Mercedes-Benz GLB (alle) Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz GLB (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alles op hybride

Na een carrière van bijna zeven jaar is de Mercedes GLC in 2022 aan een gloednieuwe generatie toe (X254). Dankzij zijn bande met de C-Klasse krijgt de SUV dezelfde technologie en drie plug-inhybrides.

Interesse in een Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC tweedehands auto
Mercedes-Benz GLC nieuwe auto
Mercedes-Benz GLC dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alles op hybride

Na een carrière van bijna zeven jaar is de Mercedes GLC in 2022 aan een gloednieuwe generatie toe (X254). Dankzij zijn bande met de C-Klasse krijgt de SUV dezelfde technologie en drie plug-inhybrides.

Goede redenen

  • De Mercedes-Benz GLC (X254) baseert zich op het succes van zijn voorganger, met een elegant-dynamisch lijnenspel.

  • De SUV staat op dezelfde fundamenten als de C-Klasse en beschikt over moderne motoren die standaard voorzien zijn van milde hybride ondersteuning.

  • Deze nieuwe Mercedes GLC telt niet minder dan drie plug-inhybrides in zijn rangen, met vermogens van 313 tot 381 pk.

  • Dankzij hun grote batterij hebben alle plug-inhybrides een elektrisch rijbereik van minstens 100 kilometer.

  • Volgens Mercedes is deze nieuwe generatie GLC dynamischer dan ooit. Het nieuwe model beschikt standaard over 4Matic-vierwielaandrijving.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz GLC (X254)

Motoren

Net zoals voordien leent de nieuwe generatie van de Mercedes-Benz GLC (X254) zijn technische basis van de huidige C-Klasse. En net als diezelfde C-Klasse zet de compacte SUV volop in op hybride ondersteuning, of het nu milde hybrides of plug-inhybrides zijn. Tegelijk zwaait de GLC ook de zescilinders uit. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan 4Matic-vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat.

Het klassieke motorgamma bestaat uit twee benzineblokken en een diesel. Ze krijgen allemaal standaard milde hybride ondersteuning op 48 volt via een alternator/starter die in de automaat is geïntegreerd en die een klein duwtje in de rug geeft. Het benzineaanbod gebruikt een 2.0-viercilinder met turbo die 204 pk en 320 Nm (GLC 200) of 258 pk en 400 Nm (GLC 300) produceert. De diesel gebruikt eveneens een 2.0-viercilinder van 197 pk en 440 Nm (GLC 220 d).

De GLC zet eveneens in op elektrificatie via drie plug-inhybride aandrijvingen. Alle drie koppelen ze een 2.0 benzine of diesel aan een elektromotor van 100 kW (136 pk). In totaal zijn ze 313 pk sterk (GLC 300 e), 335 pk (GLC 300 de) en 381 pk (GLC 400 e). Alle modellen gebruiken dezelfde batterij van 31,2 kWh met een elektrisch rijbereik van minstens 100 kilometer. De grote batterij kan aan een snellader tot maximaal 60 kW.

Op vlak van verbruik scoren de hybrides uiteraard het best. De benzinevarianten (300 e en 400 e) geven een gemiddelde op van 0,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 14 tot 19 g/km (WLTP). De dieselvariant (300 de) doet iets beter, met een gemiddelde van 0,5 tot 0,7 l/100 km en een uitstoot van 13 tot 17 g/km. De klassieke motoren met milde hybride ondersteuning geven gemiddeldes op van 5,2 l/100 km en 136 g/km voor de diesel en 7,3 l/100 km en 167 g/km voor de benzinemodellen.

Afmetingen

Met een lengte van 4,72 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,64 meter is de nieuwe Mercedes-Benz GLC (X254) 60 millimeter langer en 4 millimeter lager dan zijn voorganger. Met 2,8 meter is de wielbasis nochtans identiek. De nieuwe GLC is eveneens aerodynamischer, met een Cd-waarde van 0,29. De GLC is trouwens niet alleen groter, maar ook zwaarder: de benzineversie weegt 1.925 kilogram, de hybride minstens 2.355 kilogram.

De toegenomen buitenafmetingen leveren de nieuwe GLC (X254) ook meer plaats op in het interieur. Vooral het koffervolume gaat erop vooruit: 620 liter, bijna 70 liter meer dan voordien. De plug-inhybrides moeten door de grote batterij echter een kleine toegeving doen, maar Mercedes gaat daar niet verder op in.

Uitvoeringen

De Mercedes-Benz GLC is er in drie versies: Business Line, Luxury Line en AMG Line. De basisversie Business Line stelt het met een sober en eenvoudig exterieur en interieur, terwijl de elegantere Luxury Line het nodige chroom en hout toevoegt. Zoals gebruikelijk doet de AMG Line er een sportieve look met grote velgen bovenop.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De nieuwe Mercedes-Benz GLC (X254) krijgt een vanafprijs mee van 57.475 euro (GLC 200 4Matic Business Line). De prijsvork loopt door tot 72.116 euro (GLC 300 4Matic AMG Line). Op dit moment (zomer 2022) zijn alleen de klassieke verbrandingsmotoren nog maar beschikbaar voor verkoop, de plug-inhybrides volgen op een later tijdstip. De nieuwe GLC werd aan het grote publiek voorgesteld in juni 2022. Daardoor is hij ook nog niet beschikbaar op de tweedehandsmarkt. De vorige generatie Mercedes-Benz GLC (X253) heeft tweedehandsprijzen van ongeveer 25.000 euro tot 35.000 euro voor de hybrides.

In Vlaanderen betaal je minstens 439,36 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 826,54 euro aan BIV (GLC 200 4Matic Business Line). Voor de basisdiesel (GLC 220 d 4Matic Business Line) betaal je in totaal iets meer: 539,98 euro aan verkeersbelasting en 778,64 euro aan BIV. De plug-inhybrides zijn natuurlijk fiscaal interessanter. In Brussel reken je op minstens 2.478 euro aan BIV en 446,30 euro aan verkeersbelasting, of het nu om een milde of plug-inhybride gaat.

Design-highlights en interieur

Net als het geval is met de C-Klasse, kiest Mercedes met deze nieuwe GLC (X254) eerder voor een designevolutie dan voor een revolutie. Ondanks de toegenomen afmetingen en betere aerodynamica heeft de compacte SUV een relatief gelijkaardige look.

Exterieur

“Evolutie” en “in lijn met het gamma”: het design van de nieuwe GLC (X254) kort samengevat. Het onderscheidt zich van dat van zijn voorganger door een moderne voorkant met het trapeziumvormige radiatorrooster van de C-Klasse en ledkoplampen met een eigen lichtsignatuur. Op de Luxury Line introduceert de GLC elementen die zijn SUV-look beklemtonen, zoals bescherming op de bumpers en treeplanken op de flanken. Achteraan krijg je fijne, spitse lichtblokken die doorlopen in de kofferklep en een zwarte bumper met twee uitlaatpijpen.

Interieur

Het interieur vormt een echte stijlbreuk met de vorige GLC. De nieuwe generatie (X254) volgt de C-Klasse met de nieuwe Mercedes-stijlgids. Het dashboard wordt gedomineerd door een verticaal touchscreen van 11,9 duim met drie ventilatieroosters erbovenop. Het stuur met touchpads komt uit de andere recente Mercedes-modellen, net als het 12,3 duim grote digitale instrumentenpaneel. De GLC krijgt uiteraard de meest recente Mercedes-technologie, zoals het MBUX-systeem met stemondersteuning, die luistert naar het commando “Hey Mercedes”.

Veiligheid

De Mercedes-Benz GLC (X254) is zo nieuw dat hij nog niet bij de Euro NCAP-crashtests is gepasseerd. Omdat hij zijn technologie met de C-Klasse deelt, zal hij daar vermoedelijk vijf sterren behalen. De actieve veiligheid omvat onder meer dodehoekwaarschuwing, rijstrookhulp en automatische noodremhulp met voetganger- en fietserherkenning. Optioneel is er een pakket met uitgebreide rijhulp zoals een adaptieve snelheidsregelaar, fileondersteuning en ondersteuning om van rijstrook te wisselen.

Alternatieven

De nieuwe Mercedes-Benz GLC (X254) komt in een van de drukste segmenten van het moment terecht. Dankzij de plug-inhybrides is hij voldoende gewapend om het op te nemen tegen de BMW X3 en Audi Q5. Maar vergeet ook de Volvo XC60 niet, de Jaguar F-Pace en Range Rover Velar, of zelfs de Mazda CX-60 PHEV.

Meer informatie

Modellen