Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-sl-280-l-01.jpg

Mercedes-Benz SL 280

1 / 2

Mercedes-Benz SL 280 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz SL 280, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.8 - 7.8s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):224 - 224 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):9.4 - 9.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4535 x 1827 x 1298 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:295

De Mercedes-Benz 280 SL zet de roadster-traditie van Daimler voort

De roadster Mercedes-Benz 190 SL en de legendarische Mercedes 300 SL met vleugeldeuren waren in de jaren ' 50 bepalend voor het imago van de sportautoklasse van de Duitse premiumfabrikant Daimler-Benz. Sindsdien vormde de SL-serie met open tweezitters en coupés een vast onderdeel van de productpolitiek van de autofabrikant uit Stuttgart. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz SL 280

Mercedes-Benz SL 280 tweedehands auto
Mercedes-Benz SL 280 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De eerste Mercedes-Benz 280 SL verscheen tussen 1968 en 1971 als cabriolet met stoffen dak en beschikte over een zescilindermotor  met 125 kW (170 pk). Daarmee haalde de auto maximaal 200 km/u. 

De roadster Mercedes-Benz 280 SL krijgt vanaf 1974 een nieuw design

Van 1971 tot 1989 bracht Daimler-Benz haar SL-serie in een compleet nieuw design van Friedrich Geiger, de ontwerper van de legendarische Mercedes-Benz 300 SL, op de markt. Verder werd de serie tussen deze jaartallen ook met modernere aandrijvingen uitgerust. De Mercedes-Benz 280 SL werd in 1974 gepresenteerd met een 136 kW (185 pk) motor. Men kon kiezen uit een roadster met klassiek stoffen dak en twee zitplaatsen en uit een 280 SLC coupéversie met dezelfde motor. De coupé werd tot 1981 in deze uitrusting gebouwd; deze roadster bleef tot 1985 in de collectie.

De Mercedes-Benz SL 280 als instapmodel onder de cabriolets van de hogere klasse  

In de nieuwe SL-generatie die in 1989 gepresenteerd werd, werden de open modellen nieuw gepositioneerd door Daimler. De Mercedes-Benz SL modellen waren voorheen meer op de klassieke roadsterbouwwijze gebouwd, terwijl de modellen nu groeiden tot een lengte van bijna 4,50 meter. Dat maakte het mogelijk om een achterbank in de auto te plaatsen. De kleine roadsters uit de beginperiode groeiden uit tot comfortabele reis cabriolets met stoffen dak, waarbij je al aan het uiterlijk overeenkomsten met de Mercedes S-klasse kon zien. De cabriolets deelden ook daadwerkelijk veel technische componenten met de hogere klasse sedans van Daimler. In 1993 verscheen de Mercedes-Benz SL 280 als instapmodel uit de SL-klasse van de autofabrikant. Bij de benaming werden de letters voortaan dus voor het cijfer geplaatst. Dit kleinste SL-model werd tot 1998 met een 142 kW (193 pk) motor uitgerust. Van 1998 tot aan het einde van de generatie in 2001 was de Mercedes-Benz SL 280 met een nieuw ontwikkelde V6-motor beschikbaar. Deze had een prestatievermogen van 150 kW (204 pk).

In 2008 wordt de Mercedes-Benz SL 280 weer in de collectie opgenomen

In de SL-generatie die in 2001 verscheen nam de Mercedes-Benz SL 350 zeven jaar lang de rol van instapmodel in. Pas na het modelonderhoud in 2008 werd de Mercedes-Benz SL 280 weer in de collectie van de fabrikant opgenomen. In de nieuwe generatie van de hogere klasse cabriolets, die voortaan over een elektrisch verstelbaar stalen dak beschikten, werden de auto's uitgerust met een 170 kW (231 pk) motor. Daarmee haalde de Mercedes-Benz SL 280 met elektronische snelheidsregeling maximaal 250 km/u. Hij accelereerde in 7,8 seconden van nul naar honderd. Het gemiddelde verbruik lag volgens de fabrikant op 9,3 liter super. De CO2-uitstoot lag op 217 g/km. De cabriolet werd net als de grotere modellen standaard met een automaat met zeven versnellingen uitgerust. Aangezien het nieuwe model van de SL 280 een vergrootte cilinderinhoud van 3,0 liter had, paste Daimler de verkoopbenaming  in 2009 aan. Voortaan heette het model Mercedes-Benz SL 300.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz SL 280

12 Beoordelingen

4,8