Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-sl-55-amg-l-01.jpg

Mercedes-Benz SL 55 AMG

1 / 2

Mercedes-Benz SL 55 AMG Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz SL 55 AMG, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Mercedes-Benz SL 55 AMG wordt in 1999 voor het eerst in een kleine oplage geproduceerd

Met de 'vleugeldeuren Mercedes' werd in de jaren '50 de basis gelegd voor een serie coupés en cabriolets van de hogere klasse, die bij autofabrikant Daimler sindsdien als SL-serie in de collectie zijn opgenomen. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz SL 55 AMG

Mercedes-Benz SL 55 AMG tweedehands auto
Mercedes-Benz SL 55 AMG nieuwe auto
Mercedes-Benz SL 55 AMG dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De klassieke roadsters van vroeger met twee zitplaatsen en een stoffen dak ontwikkelden zich in de loop van decennia tot een voertuigserie die zich qua afmetingen en uitrustingsniveau konden meten aan voertuigen van de hogere klasse. Tegelijkertijd hielpen ze de autofabrikant uit Stuttgart  zich beter te profileren als fabrikant van sportauto's. Het was dan ook niet vreemd dat tuner AMG, die tegenwoordig tot het Daimler concern hoort, de Mercedes SL topmodellen onder handen nam en ze ontwikkelde tot uitermate goed presterende sportauto's voor op straat. Als eerste model uit de serie werd in 1991 de AMG Mercedes-Benz 500 SL ontwikkeld. Deze was gebaseerd op het 6,0 liter seriemodel en werd vanaf 1993 onder de naam Mercedes-Benz SL 60 AMG verkocht. Zes jaar later volgde de eerste Mercedes-Benz SL 55 AMG, die tussen 1999 en 2007 in drie generaties gebouwd werd, waarna hij werd afgelost door de opvolger Mercedes-Benz SL 65 AMG. De overeenkomst tussen alle AMG-modellen op SL-basis: ze werden allemaal in een kleine oplage geproduceerd.

De eerste generatie van de Mercedes-Benz SL 55 AMG (1999-2001)

De eerste Mercedes-Benz SL 55 AMG verscheen in 1999 als gemodificeerd sportmodel van de Mercedes-Benz SL 500 uit serie R 129. De V8-motor had in het oorspronkelijke model een prestatievermogen van 225 kW (306 pk), maar de tuners krikten het prestatievermogen op waardoor de motor in de Mercedes-Benz SL 55 AMG een prestatievermogen van 260 kW (354 pk) had. Zijn cilinderinhoud werd ook vergroot tot 5,5 liter en de maximale koppel steeg van 460 newtonmeter (Nm) naar 530 Nm. De aandrijving werd gecombineerd met een automaat met vijf versnellingen, die echter sportiever werd ingesteld voor de Mercedes-Benz SL 55 AMG. De cabriolet met stoffen dak en hardtop onderscheidde zich qua uiterlijk van de serie-uitvoering dankzij een speciaal AMG-designpakket met spoilers, velgen, sportstoelen, een sportstuur en gelakte chromen onderdelen.

De tweede generatie van de Mercedes-Benz SL 55 AMG (2002-2006)

Net als de vorige generatie was ook de in 2001 gepresenteerde Mercedes-Benz SL 55 AMG weer op één van de topmodellen van de serie gebaseerd, namelijk de Mercedes-Benz SL 500. Terwijl deze nog steeds met een 5,0 Liter motor met 225 kW (306 pk) werd uitgerust, ontwikkelde de Mercedes-Benz SL 55 AMG zich technisch gezien verder. In de tweede generatie verscheen hij met een nieuwe V8-compressormotor. Hiermee had de Mercedes-Benz SL 55 AMG, die voortaan als cabriolet met stalen dak geproduceerd werd, een prestatievermogen van 350 kW (476 pk). Dankzij de gebruikte compressortechniek steeg de maximale koppel van 530 Nm naar 700 Nm. Hiermee kon de Mercedes-Benz SL 55 AMG in 4,7 seconden van nul naar honderd accelereren. Dat was bijna een seconde sneller dan het seriemodel. De Mercedes-Benz SL 55 AMG had wel dezelfde maximumsnelheid als het seriemodel, deze lag met elektronische snelheidsregeling namelijk op 250 km/u.

Technische vernieuwingen voor de Mercedes-Benz SL 55 AMG vanaf 2002

Om optimaal gebruik te kunnen maken van de sportieve rijprestaties werd de Mercedes-Benz SL 55 AMG uitgerust met een technisch aangepaste automaat met vijf versnellingen. De handmatige schakelmodus waarmee deze automaat extra was uitgerust maakte het mogelijk dat de bestuurder ook zelf kon handelen. Maar een Mercedes-Benz SL 55 AMG was echter ook niet helemaal zonder elektronische hulp te besturen. Terwijl andere sportauto's uit deze prestatiecategorie bewust geen elektronische hulpprogramma's zoals automatisch activerende stabiliteitsprogramma's hadden, dachten de ingenieurs van AMG na over een compromis tussen rijveiligheid en bestuurdersvrijheid. De uitkomst: ze pasten het standaard meegeleverde ESP zo aan, dat hij in de Mercedes-Benz SL 55 AMG pas later corrigerend ingreep dan in het seriemodel. Het AMG-designpakket van deze generatie omvatte dit maal naast zijdorpels en zelfstandig vormgegeven bumpers met spoilers ook getinte achterlichten en vier sportieve uitlaatpijpen. Het interieur onderscheidde zich onder andere van de Mercedes-Benz SL 500 dankzij sportstoelen die meer zijsteun boden, een stuur met een kleinere diameter en speciaal voor de AMG-modellen ontwikkelde dashboard instrumenten.

De derde generatie van de Mercedes-Benz SL 55 AMG (2006-2008)

Na de facelift die de SL-klasse modellen in 2006 ondergingen, presenteerde ook de Mercedes-Benz SL 55 AMG zich met een licht gewijzigd uiterlijk. De dynamische indruk van de spitsere voorkant met het gewijzigde radiatorrooster, dat voortaan drie lamellen had in plaats van vier, werd onderstreept door een spoiler met grotere openingen. Ook de motoruitrusting werd licht gewijzigd. De 5,5 liter compressormotor had in deze generatie een prestatievermogen van 380 kW (517 pk) en een maximale koppel van 720 Nm. Dit maakte het de Mercedes-Benz SL 55 AMG mogelijk om in 4,5 seconden van nul naar honderd te accelereren.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz SL 55 AMG

1 Beoordelingen

4,5