- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz SLK-Klasse
- Mercedes SLK 350
Sterke punten
- Pittige motor
- Prima onderstel
- Coupé en cabrio
Zwakke punten
- Koffer bij open dak
- Prijzig
- optielijst
Mercedes-Benz SLK 350 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz SLK 350, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mercedes SLK 350
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Eerste contact: Mercedes-Benz SLK 350 – Seizoensproduct
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Special: 30 jaar geleden – De onverwoestbare Mercedes SL
Eerste contact: Mercedes E-Klasse Break – Klassieke waarde
Mercedes-Benz GLB 200: gezinswagen met ster
Rijtest: Mercedes GLC 400 e, slimmer met stekker (2023)
Alternatieve modellen
Goede redenen
De tweede generatie SLK (171) was een van de eerste cabrio’s die warme lucht rondom het hoofd verschafte, rechtstreeks uit de hoofdsteun. Daardoor werd open rijden bij frissere temperaturen nog comfortabeler.
Met zijn Vario-dak was de SLK niet de eerste in autoland maar wel de meest verfijnde inzending. Met het dak dicht was de SLK opvallend stil, met het dak open behield de SLK zijn verfijnde lijnen.
Het onderstel van de SLK, geleend van de Mercedes C-Klasse, was in staat om veel meer gewicht en vermogen aan te kunnen. Daardoor rijdt de SLK een stuk pittiger dan velen denken.
De SLK 350 wordt door velen bestempeld als dé motoruitvoering om te hebben in de compacte roadster. Met dank aan een pittige V6.
Alle belangrijke gegevens over de Mercedes SLK 350
Motoren
Mercedes leverde de 350-uitvoering van de SLK tussen 2004 en 2016 in de tweede en derde generatie van de SLK. Het ging steevast over een 3.5-liter V6 benzine.
Bij zijn debuut kreeg de tweede generatie SLK een 350-uitvoering waarbij de zescilinder 272 pk en 350 Nm naar de achterwielen stuurde via een manuele handbak of automaat. Na de facelift in 2008 werd het vermogen opgeschroefd naar 305 pk en 350 Nm koppel.
De derde generatie SLK hevelde de 350-motor over van de vorige generatie maar voerde het vermogen verder op naar 306 pk en 370 Nm koppel. De handbak verdween, een 7-trapsautomaat werd standaard.
Afmetingen
De tweede generatie SLK pakte uit met een lengte van 4.08 meter, breedte van 1.78 meter en hoogte van 1.29 meter. Generatie drie werd amper groter met een lengte van 4.13 meter, breedte van 1.81 meter en hoogte van 1.30 meter. Generatie twee moest genoegen nemen met een koffer van maximaal 300 liter, generatie drie zag dat volume stijgen tot 335 liter.
Uitvoeringen
Mercedes voorzag niet echt aparte uitvoeringen van de SLK. De motor bepaald welke variant je kreeg, een trucje dat ze van Porsche hadden geleerd. Wel kon je in de ellenlange optielijst duiken om je SLK naar je eigen zin samen te stellen. Daardoor kan je stellen dat geen enkele SLK 350 identiek is!
Prijzen
Wie er in 1996 vlug bij was, kon nog een SLK onder de € 40.000 gloednieuw aanschaffen. Later kon je een AMG-versie voor net € 80.000 naar buiten rijden. De SLK is behoorlijk waardevast gebleken. Een 10 jaar oude 3.5 V6 met 150.000 km op de teller gaat tegenwoordig vlot voor € 37.000 van de hand.
Design
Buitenzijde
De SLK heeft altijd het design gevolgd van grotere broer SL doorheen de jaren. De tweede generatie SLK als 350 kreeg een F1-neus/spoiler en een afgrond koetswerk. De derde generatie werd een stuk hoekiger en leek zo mogelijk nog harder op grote broer SL.
Binnenkant
Je kon bij Mercedes zelfs voor een rood interieur kiezen, maar de meesten gingen voor de stemmige combinatie zwart/grijs. In de 171-versie zijn twee grote klokken in het dashboard prominent naar de chauffeur gericht. De middentunnel is verhoogd en in de console neemt een groot scherm een prominente plaats in. Onder en rond het scherm een indrukwekkende rij bedieningsknoppen. Daaronder de pook, met in de eerste versies ook de handrem. De afwerking is onberispelijk en wie voor de lederen trim kiest, krijgt vakwerk ingebouwd. Chauffeur en passagier zitten knus en comfortabel met genoeg ruimte voor het hoofd.
Veiligheid
In den beginne moest de SLK het stellen met stevige ABS-remmen, een ESP (stabiliteit), een airbags vooraan en zijdelings in de stoelen. Met het klimmen van de jaren werden daar een rist assistenten aan toegevoegd, gaande van een handling pack, een automatische noodremfunctie, lane assist, dodehoekwaarschuwing en een vermoeidheidssensor. De meeste assistenten waren als optie te kopen. In 2002 werd de SLK door de Euro Ncap getest en kreeg 4 sterren, met een opmerking over de bedroevende voetgangersbescherming.
Alternatieven
Zoveel roadsters met een metalen wegklapbaar dak zijn er niet op de markt (geweest). Zelfs BMW is er met zijn Z4 van afgestapt. Het bewijst nog maar eens hoe uniek het concept van het Vario-dak was.