- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz SLR McLaren
Sterke punten
- Uniek design
- Superkrachtige V8 met compressor
- Veel goedkoper dan een Carrera GT of Enzo
Zwakke punten
- MSO- en Stirling Moss-versies zijn wel onbetaalbaar
- Vrij groot en zwaar
- Ouderwetse versnellingsbak
Mercedes-Benz SLR Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz SLR, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mercedes-Benz SLR McLaren
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Special: 30 jaar geleden – De onverwoestbare Mercedes SL
Eerste contact: Mercedes E-Klasse Break – Klassieke waarde
Mercedes-Benz GLB 200: gezinswagen met ster
Rijtest: Mercedes GLC 400 e, slimmer met stekker (2023)
Mercedes S 580 e L: prinsheerlijke stilte
Alternatieve modellen
Goede redenen
De SLR McLaren is direct herkenbaar als een Mercedes uit de jaren 2000, maar je ziet ook meteen dat het geen gewone Mercedes is: de ellenlange motorkap met een F1-achtige neus, de sidepipes en de dikke diffusor achteraan.
Onder die meterslange motorkap zat een 5,4 liter-V8 met compressor, goed voor 626 tot 650 pk en een monsterlijk koppel van 780 tot 820 Nm. Vooral dat koppel zorgt ervoor dat je ondanks de ouderwetse automaat altijd vermogen op overschot hebt.
McLaren heeft het naar verluidt erg lastig gehad met de eisen van Mercedes en wat het zelf wou doen met de auto, maar het resultaat is wel een zeer speciale auto, volledig uit carbon opgebouwd en met de motor achter de vooras.
Ondanks die exotische structuur betaal je veel minder voor een ‘gewone’ SLR McLaren dan voor een Carrera GT of Enzo, die nieuw ongeveer evenveel kostten als de SLR. We spreken echter nog altijd over een kleine 300.000 euro, tot in de miljoenen voor de speciale reeksen.
Alle belangrijke gegevens over de Mercedes SLR McLaren
Motoren
Onder de motorkap van de Mercedes SLR McLaren zit een 626 tot 650 pk sterke 5,4 liter-V8 met compressor, die centraal voorin zit geplaatst. Vooral het koppel van 780 tot 820 Nm maakt indruk. De sprint van 0 tot 100 km/u duurt ongeveer 3,5 seconden, de topsnelheid is 333 km/u. De motor is gekoppeld aan een AMG Speedshift-automaat met 5 versnellingen, dat was namelijk de enige versnellingsbak die het koppel van de motor aankon.
Interessant over die motor: in die tijd was een V8 niet zo speciaal en had men misschien eerder gehoopt op een V12 of V10 om de connectie met de McLaren-Mercedes F1-wagens te maken. Er was echter niet genoeg plaats voor nog meer cilinders, want McLaren-designer Gordon Murray (die van de McLaren F1) wilde de motor achter de vooras plaatsen voor een optimale gewichtsverdeling, waardoor hij meer dan een meter naar achter schoof ten opzichte van de conceptversie die door Mercedes werd bedacht. Ook de iconische sidepipes zijn meer dan enkel een historische verwijzing: ze maken plaats voor een vlakke vloer om de achterdiffusor optimaal te kunnen benutten.
Afmetingen
De Mercedes SLR McLaren is 4,66 meter lang, 1,91 meter breed en 1,26 meter hoog. Voor een carbon sportwagen was hij vrij zwaar, met een gewicht van ongeveer 1.750 kilo. Je moet hem dan ook meer als een super-GT beschouwen, al is er niet erg veel plaats of opbergruimte in de cockpit, die heel ver naar achter zit door de plaatsing van de motor. In de koffer past er wel nog 272 liter.
Uitvoeringen
De Mercedes SLR McLaren was te bestellen als coupé of Roadster en kreeg in 2006 ook een 722 Edition, een scherpere en snellere versie als eerbetoon aan de 300 SLR met startnummer 722 van waarin Stirling Moss de Mille Miglia won in 1955. De 722 was er ook als Roadster, beide versies werden verkocht in een beperkte oplage van 150 exemplaren. In 2009 kwam er nog een afscheidsversie van de SLR McLaren, de Stirling Moss, die het met dak nog voorruit moet doen. Er werd ook zo’n 200 kilo aan gewicht verwijderd. Dit moest de laatste SLR worden, maar McLaren bracht in 2011 nog de MSO Edition uit met een andere bodykit en een herwerkte ophanging. Hiervan zijn er maar 25 van gebouwd.
In 2021 kwam McLaren Special Operations met een nieuw pakket met verbeteringen op de proppen voor de SLR, waarbij er niet enkel gekeken werd naar de ophanging en de aerodynamica, maar ook naar het koetswerk. Dankzij nieuwe spuitmethodes kon McLaren Special Operations namelijk het carbon koetswerk in nieuwe tinten spuiten. Er zijn ook nieuwe velgen, een lichtere sportuitlaat, een volledig nieuwe bekleding voor het interieur en een verbeterde koeling beschikbaar, waarbij je zelf kan kiezen wat je laat monteren in Woking. Alles samen mag je een kleine 200.000 euro exclusief BTW overschrijven om je SLR McLaren volledig in het nieuw te steken.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Waar je voor een Porsche Carrera GT of een Ferrari Enzo uit hetzelfde tijdperk tot in de miljoenen betaalt, kan je al een Mercedes SLR McLaren vinden voor zo’n 250.000 euro, tot ongeveer 500.000 euro voor een exemplaar waar nooit mee gereden is. De speciale reeksen zijn wel wat meer geld waard: vanaf een kleine 600.000 euro voor een 722 Edition, 2,5 miljoen voor een MSO Edition en ongeveer 4 miljoen voor een SLR Stirling Moss.
Design-highlights en interieur
De SLR was een samenwerking tussen Mercedes en McLaren, dat voor 40% eigendom was geworden van de Duitse constructeur met de motorendeal voor zijn F1-wagens. Mercedes had het basisontwerp getekend in de vorm van de Vision SLR Concept uit 1999, McLaren mocht aan de slag om er een productiewagen van te maken volgens de eisen van Mercedes. Een proces dat blijkbaar niet zonder slag of stoot verliep, maar het resultaat mag er wel zijn.
De Mercedes SLR McLaren is volledig uit carbon opgetrokken, met enkel nog een aluminium subframe voor de vooras. De lange neus is nodig om de V8 achter de vooras te kunnen plaatsen voor een optimale gewichtsverdeling, terwijl de koelsleuven en de sidepipes noodzakelijk waren voor een optimale luchtstroom langs de vlakke vloer. De SLR heeft altijd vleugeldeuren, ook als Roadster dankzij een slimme constructie aan de A-stijlen. Op de koffer zit een elektrisch bediende spoiler die voor extra downforce zorgt aan hoge snelheid en ook naar voor klapt voor meer stabiliteit bij het remmen.
Mix tussen supercar en GT
Aan boord is de SLR bekleed in hoogwaardige materialen, met veel leer, metaal, Alcantara en carbon, maar tegelijk is de uitrusting eerder kaal. Geen grote schermen of massagezetels, wel een carbon kuipstoel uit één stuk en analoge schakelaars voor de klimaatcontrole en de instellingen van de versnellingsbak. De startknop zit onder een klepje op de automaatpook. Doorheen het interieur zijn er kleine opbergvakken verborgen, waarvan de grootste tussen en achter de stoelen, maar heel veel plek is er niet. Ook moet je wennen aan de rijpositie, die heel ver naar achter geplaatst is, en de ophanging is vrij stevig voor een GT. In de Roadster moet je nog een normaal gesprek kunnen voeren bij snelheden boven de 200 km/u, dus de beschutting tegen de wind is erg goed. Toch komt het iconische geluid van die V8 met compressor ongefilterd binnen, ook omdat de uitlaten vóór de cockpit zitten.
Rijhulp en veiligheid
Dankzij de lange neus en de superstijve carbon structuur is de Mercedes SLR McLaren best veilig in het geval van een botsing, maar moderne actieve veiligheidssystemen zitten er niet op. Je hebt wel een goede tractiecontrole, carbonkeramische remmen met ABS en frontale en zijdelingse airbags.
Alternatieven
In zijn tijd betaalde je ongeveer evenveel voor een Mercedes SLR McLaren als voor een Porsche Carrera GT, een Ferrari Enzo of een Pagani Zonda, maar dat zijn heel andere auto’s en bovendien kosten ze inmiddels véél meer dan een gewone SLR. Een betere vergelijking is misschien met de Ferrari 599 GTB of de Aston Martin DBS. Die twee zijn wel een stuk goedkoper te vinden dan de SLR, maar ze zijn ook wat minder speciaal…