Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
11C809_091.jpg

Mercedes-Benz SLS AMG

1 / 9
11C809_091.jpg
12C1231_05.jpg
12C1231_15.jpg
13C231__016.jpg
13C630_04.jpg
13C1161_22.jpg
13C1161_39.jpg
13C1162_04.jpg
16C304_103.jpg

Sterke punten

  • Uniek retrodesign
  • Krachtige en alerte 6.2 V8
  • Speciale reeksen als Black Series en Electric Drive

Zwakke punten

  • Peperduur, zeker de Black Series
  • Vleugeldeuren eigenlijk niet zo praktisch
  • Weinig ruimte aan boord

Mercedes-Benz SLS Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz SLS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.8 - 3.8s
Maximumsnelheid:317 - 317 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):308 - 308 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):13.2 - 13.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4638 x 1939 x 1262 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:240 - 275 kg

Retromodern icoon

De Mercedes SLS AMG uit 2010 was niet zozeer een opvolger voor de Mercedes SLR McLaren, hij was ongeveer de helft goedkoper, maar een moderne interpretatie van de iconische 300 SL Gullwing én het bewijs dat huistuner AMG ook volwaardige sportwagens kon bouwen. Het summum van de SLS was de Black Series, een hardcore variant die vandaag zeer gewild is bij verzamelaars.

Interesse in een Mercedes-Benz SLS AMG

Mercedes-Benz SLS AMG tweedehands auto
Mercedes-Benz SLS AMG dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Mercedes-Benz SLS AMG verwijst openlijk naar de iconische 300 SL Gullwing met zijn design. De neus harkt terug naar het model van de jaren ‘50 en, moest er nog enige twijfel over bestaan, hij heeft ook de typische vleugeldeuren van het oude model - behalve op de Roadster.

  • Onder de motorkap zat, zoals in quasi elk AMG-model van die tijd, een 6,2 liter grote atmosferische V8, in dit geval minstens 571 pk sterk. Het is een koppelrijke maar ook een erg alerte motor, die bovendien een geweldig geluid met zich meebrengt.

  • Er zijn heel wat speciale reeksen van de SLS AMG uitgebracht, maar er steken twee uit het maaiveld uit: de supersnelle Black Series en de Electric Drive, een van de eerste volledig elektrische modellen van Mercedes, die moest bewijzen dat batterijauto’s niet saai hoeven te zijn.

  • Goed nieuws voor investeerders en slecht nieuws voor liefhebbers die ooit hun droomauto hopen te kunnen kopen: de SLS AMG heeft zijn waarde zeer goed behouden, zeker de latere coupé’s en de Black Series zijn onbetaalbaar geworden.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz SLS AMG

Motoren

Elke Mercedes-Benz SLS AMG heeft een 6,2 liter-V8 met typenaam ‘M159’ onder de kap zonder turbo’s, gekoppeld aan een zeventraps robotbak met dubbele koppeling - dezelfde transmissie als in de Ferrari 458 Italia. Ook kreeg het blok droge cartersmering om beter bestand te zijn tegen circuitgebruik. In de basisversie levert deze motor 571 pk en 650 Nm en kan de SLS AMG in 3,8 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren, met een topsnelheid van 315 km/u.

In 2012 kwam er een iets snellere versie van de SLS AMG: de SLS AMG GT, die 591 pk kreeg en ook iets aangescherpt werd qua onderstel en qua afstelling van de transmissie. Deze versie was een tiende sneller van 0 tot 100 km/u en haalde een topsnelheid van 320 km/u.

De ultieme SLS AMG was echter de Black Series, die in 2013 werd voorgesteld en een tot 631 pk opgevoerde V8 kreeg, die bovendien tot 8.000 toeren kon doorgaan. Het model was gebaseerd op de GT3-raceversie van de SLS AMG. Zijn motor was tot 2021 de krachtigste atmosferische V8 op de markt, tot de lancering van de Chevrolet Corvette C8 Z06. De SLS AMG Black Series kan in 3,6 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren en haalt een topsnelheid van 315 km/u.

Mercedes gebruikte de SLS ook als testbed voor zijn elektrische toekomst, want de SLS AMG kreeg in 2011 een elektrisch prototype (de E-Cell) dat met behulp van de F1-fabriek van het merk werd ontwikkeld. Gek genoeg ging het model ook echt in productie, al bleef de reeks beperkt tot 9 exemplaren. De Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive kreeg vier elektromotoren, eentje per wiel, voor een gecombineerd vermogen van 751 pk en 1.000 Nm. Daarmee was het de snelste SLS van allemaal in een rechte lijn: amper 3,9 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/u. Zijn 60 kWh grote batterij gaf hem een range van 250 km.

Afmetingen

De Mercedes-Benz SLS AMG is 4,68 meter lang, 1,96 meter breed en 1,26 meter hoog. Hij heeft een gewicht van ongeveer 1,62 ton voor de coupé, 1,7 ton voor de Roadster en 1,55 ton voor de Black Series. Aan boord is er niet zoveel ruimte, er zijn 2 zitplaatsen en in de koffer past er amper 176 liter aan bagage.

Uitvoeringen

De Mercedes SLS AMG kreeg een groot aantal speciale reeksen tijdens zijn carrière, maar de belangrijkste versies zijn de GT, die extra vermogen en scherpte toevoegde aan het model, de Black Series, de Electric Drive en de Final Edition. Die laatste was gebaseerd op de GT en moest het einde van het model inluiden, met een beperkte reeks van 350 exemplaren. Vooral de Black Series en de Final Edition zijn veel geld waard geworden.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Nieuw kostte de Mercedes SLS AMG minstens 185.251 euro, de Roadster kostte een kleine 10.000 euro meer. Daarmee ging hij rechtstreeks de concurrentie aan met de Ferrari 458 Italia en de Lamborghini Gallardo.

De SLS AMG heeft zijn waarde echter goed behouden, vandaag betaal je nog minstens 150.000 euro voor een tweedehands exemplaar. Daarbij lijken de Roadsters zonder de vleugeldeuren iets minder begeerlijk te zijn. Een coupé kost minstens 190.000 euro. De meest begeerlijke exemplaren zijn de Final Editions, waar je minstens 300.000 euro voor betaalt, en de Black Series, die 420.000 tot meer dan 800.000 euro moeten opbrengen.

Design-highlights en interieur

Het design van de Mercedes SLS is pure moderne retro, met een lange neus en een grille die rechtstreeks verwijzen naar de iconische 300 SL Gullwing, net als natuurlijk zijn vleugeldeuren - die overigens minder praktisch zijn dan de gewone deuren van de Roadster, maar qua showfactor kunnen ze wel tellen. Sommige elementen, vooral achteraan, zien we ook terugkomen op zijn onrechtreekse opvolger, de AMG GT. De Black Series gaf het model nog een flink pak extra spierballen, met carbon spoilerwerk en een flinke achtervleugel, terwijl het aantal uitlaatpijpen werd verdubbeld.

Dramatisch exterieur, typisch interieur

Aan boord zouden we de SLS haast klassiek Mercedes durven noemen - de dramatische instap via de vleugeldeuren en de zitpositie zijn wel die van een pure sportwagen, maar het design van het dashboard en de middenconsole verschilt in se niet zoveel van de SLK of SL. Je krijgt wel een unieke automaatpook en enkele extra knoppen om de sportieve functies in te stellen van het model. De afwerking is van een zeer hoog niveau, maar het ontbreekt de SLS aan opbergruimtes om hem een echte GT te kunnen noemen. Ook de koffer is zeer klein en hoogstens geschikt voor een paar zachte weekendtassen en wat proviand.

Rijhulp en veiligheid

De Mercedes-Benz SLS AMG heeft geen botsproeven ondergaan bij Euro NCAP of de Amerikaanse veiligheidsinstanties, maar het model was wél de Safety Car in de Formule 1 van 2010 tot 2014, en dat moet ook meetellen in zijn veiligheidsscore.

Alternatieven

De Mercedes-Benz SLS AMG was een rechtstreekse concurrent van de Ferrari 458 Italia en de Lamborghini Gallardo, al positioneerde Mercedes hem meer als een dagelijks inzetbare sportwagen. Ook de Porsche 911 Turbo en Aston Martin V12 Vantage waren concurrenten, al was de Porsche toen een stuk goedkoper. De SLS AMG werd onrechtstreeks opgevolgd door de Mercedes-AMG GT, die in de basis iets goedkoper en minder krachtig was, maar intussen ook een zeer brute en razendsnelle Black Series heeft gekregen.

FAQ

Wat kost een Mercedes SLS AMG?
De SLS AMG heeft zijn waarde echter goed behouden, vandaag betaal je nog minstens 150.000 euro voor een tweedehands exemplaar. Daarbij lijken de Roadsters zonder de vleugeldeuren iets minder begeerlijk te zijn. Een coupé kost minstens 190.000 euro. De meest begeerlijke exemplaren zijn de Final Editions, waar je minstens 300.000 euro voor betaalt, en de Black Series, die 420.000 tot meer dan 800.000 euro moeten opbrengen.
Hoeveel Mercedes SLS AMG’s zijn er gemaakt?
Er zijn in totaal ongeveer 12.000 Mercedes SLS AMG’s geproduceerd.
Hoe snel is de Mercedes SLS AMG?
De Mercedes SLS AMG heeft standaard 571 pk, kan in 3,8 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten en haalt een topsnelheid van 315 km/u.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz SLS

1 Beoordelingen

5,0