Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-eqt-front

Mercedes-Benz EQT

1 / 3
mercedes-benz-eqt-front
mercedes-benz-eqt-side
mercedes-benz-eqt-back

Sterke punten

  • Betaalbaar en toch premium
  • Ook te gebruiken als camper
  • Trekgewicht tot 1.500 kg

Zwakke punten

  • Geen keuze uit aandrijflijnen
  • Actieradius minder dan 300 km
  • Snelladen niet bijzonder snel

Mercedes-Benz EQ-Klasse (alle) Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz EQ-Klasse (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz EQT: Elektrische gezinsauto met de ruimte van een compacte bestelauto

De Mercedes-Benz EQT is de volledig elektrische variant van de T-klasse. De EQT is gericht op personenvervoer en staat in het gamma van Mercedes-Benz onder de veel grotere EQV. Met een aanschafprijs van circa 50.000 euro is de EQT momenteel de goedkoopste elektrische Mercedes-Benz in de showroom.

Interesse in een Mercedes-Benz EQT

Mercedes-Benz EQT tweedehands auto
Mercedes-Benz EQT nieuwe auto
Mercedes-Benz EQT dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen.

  • De meest betaalbare elektrische Mercedes-Benz
  • Luxer uitgevoerd dan een Citan Tourer
  • Zeer geschikt voor gezinnen
  • In de toekomst ook leverbaar als camperversie Marco Polo
  • Hoger maximum trekgewicht dan andere elektrische auto’s in deze prijsklasse

Technische gegevens

Motorisatie

Qua beschikbare aandrijflijnen houdt Mercedes-Benz het bij introductie van de EQT vooral simpel. Je kunt vooralsnog alleen kiezen uit een elektromotor met een vermogen van 90 kW (122 pk) en 245 Nm koppel. Die elektromotor haalt zijn stroom uit een 45 kWh grote batterij in de bodem van de EQT. Deze aandrijflijn is overigens afkomstig van Renault. De Fransen gebruiken hem namelijk al in de Kangoo E-Tech Electric.

Hoe vlot de EQT precies is, vermeldt Mercedes-Benz niet. In ieder geval kan het elektrische personenbusje tot 282 kilometer rijden op één batterijlading. Dat is voldoende voor normaal dagelijks gebruik, maar op vakantie betekent deze actieradius wel dat je relatief vaak de snellader moet opzoeken. Snelladen kan met een laadsnelheid van maximaal 80 kW, waarmee de batterij in 38 minuten van 10 naar 80 procent kan worden bijgeladen. Aan de gewone laadpaal bedraagt de laadsnelheid van de EQT maximaal 22 kW.

Afmetingen

De Mercedes-Benz EQT is 4,5 meter lang, 1,86 meter breed en 1,82 meter hoog. Daarmee is de EQT exact even groot als de Citan Tourer en de reguliere T-klasse waarop hij is gebaseerd. De EQT biedt ruimte aan vijf inzittenden en 551 liter bagageruimte achter de achterbank. Klap je de achterbank plat, dan biedt de EQT ruimte aan maar liefst 1.979 liter bagage. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan mag de EQT geremd een aanhanger van tot wel 1.500 kilo trekken. Dat is meer dan de meeste andere elektrische auto’s in deze prijsklasse maximaal mogen meezeulen. Het behoeft geen verdere uitleg dat het trekken van zo’n zware aanhanger of caravan wel een behoorlijke wissel trekt op de al vrij beperkte actieradius van de EQT.

Toch meer ruimte nodig dan hierboven beschreven? Dan moet je nog even geduld hebben, want Mercedes-Benz komt nog met een EQT met een langere wielbasis. Deze variant heeft een derde zitrij, meer bagageruimte en komt in de loop van 2023 op de markt.

Mercedes-Benz EQT
Productie Vanaf 2023
Lengte, breedte, hoogte 4,5 m-1,86 m-1,82 m
Wielbasis 2,72 m
Inhoud bagageruimte 551 – 1.979 l
Ledig gewicht n.n.b.
Toelaatbaar totaalgewicht n.n.b.
Cilinderinhoud Elektrisch
Vermogen 90 kW (122 pk)
Koppel 245 Nm
Topsnelheid n.n.b.
Acceleratie van 0 tot 100 km/u n.n.b.
Batterijcapaciteit 45 kWh
Verbruik 18,9 kWh/100 km
CO₂-uitstoot 0 g/ km

Varianten

De Mercedes-Benz EQT is vooralsnog dus alleen met de hierboven beschreven aandrijflijn en met korte wielbasis verkrijgbaar. In de loop van 2023 voegt Mercedes-Benz een EQT met lange wielbasis toe aan de prijslijst. Mercedes-Benz biedt voor de EQT een ruime keuze uit lakkleuren en wielen, de standaarduitrusting van het elektrische personenbusje omvat onder meer het MBUX-infotainmentsysteem, zeven airbags, een multifunctioneel lederen stuurwiel en diverse rijassistentiesystemen.

Naast die EQT met lange wielbasis komt er ook een Marco Polo-variant van de EQT op de markt. Dat is de camperversie die onder meer een uitklapbaar dak, een luifel en een volledige kampeeruitrusting heeft. Wil je de EQT ook nog kunnen inzetten voor dagelijks gebruik, dan kun je ook kiezen voor de Marco Polo Module. Structureel wijzigt er dan niets aan de EQT, maar met de bank plat kun je dan een op maat gemaakte bedbodem en kampeeruitrusting kwijt in de auto.

Prijzen

Op moment van schrijven zijn de prijzen van de Mercedes-Benz EQT nog niet bekend omdat de marktintroductie van het model nog moet plaatsvinden. Naar verluidt is de EQT binnenkort verkrijgbaar vanaf circa 49.000 euro. Leaseprijzen of prijzen voor occasions zijn nog niet bekend.

Design

Buitenkant

De Mercedes-Benz EQT is de elektrische versie van de Mercedes-Benz T-klasse, die op zijn beurt weer de luxere variant van de Mercedes-Benz Citan is. De T-klasse met verbrandingsmotoren komt in Nederland niet op de markt, dus de Citan vormt het beste referentiepunt voor het uiterlijk van de EQT. De EQT onderscheidt zich onder meer door een zwarte grille die optisch strak aansluit op de koplampen. Dat zijn ledkoplampen, waar de Citan halogeen koplampen heeft. Verder zijn de bumpers van de EQT in de carrosseriekleur uitgevoerd om hem een meer premium uitstraling te geven.

Aan de achterkant kun je een EQT eigenlijk alleen onderscheiden van de Citan door de bumper in carrosseriekleur en het feit dat er geen uitlaat onder zit. Een tankklepje ontbreekt uiteraard ook, in plaats daarvan zit de laadpoort van de EQT achter het Mercedes-logo in de neus.

Binnenkant

In de Mercedes-Benz EQT is het thema van de buitenkant doorgetrokken. In de zin dat hij meer luxe aan boord heeft dan de Citan. Ook staan de afwerking en het materiaalgebruik van de EQT op een hoger niveau en is het MBUX-infotainmentsysteem standaard aanwezig. Vrijwel alle inzittenden van de EQT kunnen hun smartphone opladen met de vier aanwezige USB-poorten, daarnaast is er ook een draadloze telefoonlader beschikbaar.

Verder heeft de EQT zowel aan de linker- als de rechterzijde een schuifdeur in plaats van reguliere achterportieren. Dat betekent dat er een grote instapopening ontstaat en het monteren van bijvoorbeeld een kinderstoeltje heel gemakkelijk is. Ook in krappe parkeerplaatsen kunnen de schuifdeuren handig van pas komen.

Mercedes-Benz-EQT-Concept-Interieur Mercedes-Benz-EQT-Concept-Rearseats

Veiligheid

De Mercedes-Benz EQT heeft nog geen Euro NCAP-beoordeling, maar de T-klasse scoorde vorig jaar 5 sterren in de crashtest. Aangezien beide auto’s structureel identiek zijn, is de score van de T-klasse indicatief voor de veiligheid die de EQT biedt. Op het vlak van inzittendenbescherming behaalt de T-klasse een score van 91 procent en ook kinderen zijn met een score van 93 procent goed beschermd. Daarnaast niet onbelangrijk: de veiligheidssystemen krijgen een beoordeling van 90 procent.

Standaard heeft de EQT zeven airbags aan boord: een bestuurders- en voorpassagiersairbag met daarnaast een middenairbag, thorax sidebags en windowbags voor en achter. Ook heeft de EQT ‘Attention Assist’, dat de bestuurder attendeert op een pauzemogelijkheid wanneer het oververmoeidheid of het verminderen van de aandacht bij het rijden signaleert. Optioneel is de EQT uit te rusten met een grootlichtassistent, verkeersbordherkenning en een actief veiligheidspakket met daarin een actieve remassistent, dodehoekassistent, actieve spoorassistent en snelheidslimietassistent.

Alternatieven

De Mercedes-Benz EQT zit in het gamma van Mercedes-Benz ruim onder de veel grotere EQV. Voor de basisprijs van de EQT kun je binnen het gamma van Mercedes-Benz eventueel ook opteren voor een A- of B-klasse, maar dan moet je het wel doen met minder binnenruimte en heb je geen elektrische auto.

De alternatieven voor de Mercedes-Benz EQT moeten vooral gezocht worden in de hoek van Stellantis. Dat concern heeft namelijk drie qua formaat vergelijkbare elektrische personenbusjes in de showroom staan: de Citroën ë-Berlingo, Opel Combo-e Life en Peugeot e-Rifter. Toyota heeft met de Proace City Verso Electric ook een alternatief voor de EQT. Die auto is technisch identiek aan de Stellantis-busjes. De genoemde alternatieven zijn weliswaar circa 5.000 tot 10.000 euro goedkoper dan de Mercedes-Benz EQT, maar bieden wel een minder luxueuze uitstraling.

FAQ

Wat is de meerwaarde van een Mercedes-Benz EQT tegenover een Renault Kangoo E-Tech Electric?
De Renault Kangoo E-Tech Electric is alleen als bedrijfswagen verkrijgbaar, terwijl de Mercedes-Benz EQT er juist alleen als personenversie is. Daarnaast biedt de EQT zowel vanbuiten als vanbinnen een luxere uitstraling dan de Renault.
Is de Mercedes-Benz EQT ook geschikt voor vakanties?
Gezien de binnenruimte en het maximale trekgewicht is de Mercedes-Benz EQT in theorie zeer geschikt om mee op vakantie te gaan. De relatief korte actieradius kan op reis met lange afstanden echter wel een belemmering vormen omdat je dan relatief vaak moet bijladen.
Hoeveel kilogram kan een Mercedes-Benz EQT trekken?
Met de Mercedes-Benz EQT mag je ongeremd maximaal 750 kg en geremd tot wel 1.500 kg trekken. Daarmee heeft de EQT een hoger trekgewicht dan de meeste andere elektrische auto’s in deze prijsklasse.

Meer informatie

Tips van de redaktie