Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
MG 4 - 3.jpg

Elektrische MG’s

1 / 17
MG 4 - 3.jpg
MG 4 - 4.jpg
MG Cyberster.jpg
MG Marvel-R-4.jpg
MG5-Electric-charging-top-shot.jpg
MG5-Electric-dashboard-overview.jpg
MG5-Electric-luggage-space.jpg
MG5-parked-shot-34-rear-end-01.jpg
MG-Marvel-R - 1.jpg
MG-Marvel-R-2.jpg
MG-Marvel-R-3.jpg
MG-ZS-EV-dashboard-overview-02_presskit.jpg
MG-ZS-EV-dynamic-driving-rear-end-01.jpg
MG-ZS-EV-parked-side-shot.jpg
MG-ZS-EV-rear-luggage-compartment.jpg
MG 4 - 1.jpg
MG 4 - 2.jpg

Elektrische MG’s

MG, dat tegenwoordig deel uitmaakt van de Chinese SAIC-groep, zet sterk in op 100% elektrische wagens, hoewel het ook nog modellen met verbrandingsmotoren in zijn gamma heeft. De MG’s behoren tot de meest betaalbare EV’s verkrijgbaar op de Belgische markt. Lees verder

Welke Elektrische MG’s zijn leverbaar?

MG was oorspronkelijk een Brits merk. Vanaf de jaren ‘20 van de vorige eeuw bouwde het auto’s, en dan vooral sportwagens, waaronder onder andere de alom bekende MG A en MG B die je vandaag nog regelmatig tegenkomt in de oldtimer-scene. In de tweede helft van de vorige eeuw kende het merk een turbulente geschiedenis, met onder andere een overname door British Leyland en later modellen die nauwelijks meer waren dan sportief uitgedoste versies van Rover-modellen. In 2005 ging Rover failliet en daarmee verdween ook MG. De merkrechten werden gekocht door een Chinese autogroep, en vandaag maakt het merk deel uit van het grote Chinese SAIC. Dat deed MG eerst herleven op de thuismarkt en vervolgens in het Verenigd Koninkrijk, maar sinds 2019 zijn de modellen van het merk ook opnieuw in België verkrijgbaar. In het gamma zijn ook een aantal elektrische modellen verkrijgbaar, die gebruik maken van de Chinese expertise op dat vlak.

Modeloverzicht

Het allereerste model van het ‘nieuwe’ MG dat verkrijgbaar was in ons land was de MG ZS EV, een compacte elektrische SUV. Het oorspronkelijke plan was dat het merk in onze contreien enkel 100% elektrische modellen zou verkopen, maar daar is het ondertussen van afgestapt. De ZS is nu dus ook verkrijgbaar met benzinemotoren onder de motorkap, maar de elektrische varianten blijven uiteraard verkrijgbaar. De ZS EV is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de Standard Range en de Long Range. De Standard Range beschikt over een motorvermogen van 130 kW (177 pk) en een batterijcapaciteit van 51 kWh. De Long Range is ontwikkeld om meer rijbereik te bieden, en dat dankzij een minder krachtige motor (115 kW of 156 pk), maar vooral ook een batterijpakket met een capaciteit van 72 kWh. Beide uitvoeringen zijn voorwielaangedreven en laden aan een maximumvermogen tot 92 kW.

Een tweede 100% elektrische SUV in het MG-gamma is de grotere Marvel R. Die is meer gericht op luxe en sportiviteit, met ook hier een keuze uit twee versies. Hoewel die beide gebruik maken van hetzelfde batterijpakket met een capaciteit van 70 kWh en een maximaal laadvermogen tot 90 kW, beschikken ze over een andere aandrijving. De ‘Luxury’ beschikt over een vermogen van 132 kW (180 pk), terwijl de ‘Performance’ een vermogen van 212 kW (288 pk) biedt.

Het volgende model waarmee MG op de proppen kwam, was de MG 5, één van de weinige 100% elektrische breaks op de markt. Hij is in thuisland China al een tijdje op de markt en is dus niet de meest vernieuwende wat de specificaties betreft. De instapversie is de ‘Comfort’, met een batterijcapaciteit van 50,3 kWh en een motorvermogen van 177 pk. De ‘Long Range’ krijgt een grotere batterij met een capaciteit van 61,1 kWh en een iets lager motorvermogen van 156 pk. Beide versies beschikken over een maximaal laadvermogen van 87 kW. Een koffervolume van 479 is een mooie waarde, die bovendien nog uitgebreid kan worden door de achterbank neer te klappen.

Het meest recente 100% elektrische model van MG, de MG 4, is een interessant aanbod. Met deze C-segment hatchback mikt het merk immers niet alleen op een bijzonder betaalbaar model, maar ook een zeer uitgebreide catalogus, met alles van een uitvoering voor de brave huisvader tot een potente sportversie. Van braaf naar sportief luidt de catalogus: Standard (51 kWh batterij, 170 pk op de achterwielen en een oplaadvermogen tot 88 kW), Comfort (64 kWh batterij, 204 pk op de achterwielen en een oplaadvermogen tot 140 kW), Luxury (met dezelfde waarden als de Comfort-uitvoering, maar meer luxe), Trophy Extended Range (77 kWh batterij, 245 pk op de achterwielen en een oplaadvermogen tot 140 kW) en tenslotte de potente Xpower (64 kWh batterij, 435 pk verdeeld over de vier wielen en een oplaadvermogen tot 140 kW). En dat voor prijzen die starten vanaf € 32.285, zowat de gemiddelde prijs van een model met verbrandingsmotor in deze klasse.

Maar het blijft niet bij vier modellen, want nog in 2024 lanceert MG ook in ons land de eerste 100% elektrische roadster, de MG Cyberster. En waarschijnlijk volgt er nog meer elektrisch nieuws.

Dit is het aanbod van Elektrische MG’s in 2024:

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
MG 4 Standard, Comfort, Luxury, Trophy Extended Range, Xpower Hatchback 170 – 435 pk 51 – 77 kWh 350 – 520 km 1.560 kg
MG 5 Comfort, Luxury Break 156 – 177 pk 50,3 – 61.1 kWh 310 – 400 km 1.487 kg
ZS EV Comfort, Luxury SUV 156 – 177 pk 51 – 72 kWh 320 – 440 km 1.495 kg
Marvel R Luxury, Performance SUV 180 – 288 pk 70 kWh 370 – 402 km 1.735 kg

Hoeveel kosten de Elektrische MG-modellen?

Nieuwprijzen

MG trekt de kaart van de betaalbaarheid. Niet in het minst met zijn modellen met verbrandingsmotoren, die vaak een stuk onder de prijs van de Europese concurrentie duiken. Ook bij de 100% elektrische modellen zijn de nieuwprijzen eerder mild, met een prijs vanaf € 32.285 voor de goedkoopste MG 4 (waar meestal nog eens een stevige korting op gegeven wordt), terwijl zelfs de 435 pk sterke Xpower maar € 42.285 moet kosten. De vanafprijzen van de MG 5 en de ZS EV liggen niet veel hoger dan de MG 4, met beiden een minimum van € 35.885. De Marvel R is voorlopig de duurste EV in het MG-gamma, maar ook daar blijft de startprijs onder de € 50.000 (€ 49.785), waar je heel wat uitrusting voor in de plaats krijgt.

Let bij je aankoop op wat voor uitrusting je precies wil, want het merk heeft de gewoonte om te werken met uitvoeringen waar niet al te veel opties op te kiezen zijn. Laat je dus goed informeren over wat er precies op welke versie zit.

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe Elektrische MG-modellen in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
MG 4 € 32.285
MG 5 € 35.885
ZS EV € 35.885
Marvel R € 49.785

Tweedehandsprijzen

De eerste elektrische modellen van MG kwamen in ons land in 2019 op de markt, en dus is er al een mooi aanbod op de tweedehandsmarkt. Vaak gaat het om de ZS EV, met prijzen die starten rond de € 17.000. De MG4 is nog relatief recent, en daarvan vind je al wat tweedehandsmodellen, voor prijzen vanaf € 24.000. De MG5 werd een jaartje vroeger gelanceerd, maar is een ruimere break, en dus moet je rekenen op prijzen vanaf zo’n € 25.000. Reken voor een tweedehands Marvel R op minimaal € 35.000.

Conclusie

Wil je elektrisch rijden aan een betaalbare prijs, dan ben je bij MG aan het juiste adres, ook als je een sportief of luxueus model zoekt. Bovendien is de uitrusting vaak ook mooi, al zijn bijvoorbeeld de actieve rijhulpsystemen soms wat te ingrijpend en beschikt niet elke versie over een hoog DC-laadvermogen, wat je tijd kan kosten aan de snellader tijdens lange verplaatsingen. Ondertussen wordt er ook reikhalzend uitgekeken naar de MG Cyberster, de eerste 100% elektrische roadster.

FAQ

Is MG een Brits merk?
MG ontstond oorspronkelijk in het Verenigd Koninkrijk, maar na het faillissement in 2005 werden de merkrechten gekocht door een Chinese autobouwer. Vandaag maakt MG deel uit van de Chinese SAIC-groep.
Wie voert MG in in België?
MG wordt in België ingevoerd door Astara Western Europe, dat daarnaast ook auto’s en bestelwagens van onder andere Hyundai, Suzuki, KG Mobility (het vroegere SsangYong), Isuzu en Maxus invoert.