Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mg-marvel-r-overview

MG Marvel R

1 / 4
mg-marvel-r-overview
mg-marvel-r-front
mg-marvel-r-side
mg-marvel-r-back

Sterke punten

  • Design met eigen karakter
  • Ruim interieur en volledige uitrusting
  • Snelle ‘Performance’ uitvoering

Zwakke punten

  • Koffer mocht groter (en geen frunk bij de ‘Performance’)
  • Gebruiksvriendelijkheid infotainmentsysteem kan beter
  • Beperkt DC snellaadvermogen

MG Marvel R Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto MG Marvel R, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.9 - 7.9s
Maximumsnelheid:200 - 200 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd): null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4674 x 1919 x 1613 mm
Portieren:5
Kofferruimte:357 - 1546 liter
Aanhangergewicht:453 - 478 kg

Vlaggenschip-SUV met power

Het van oorsprong Britse merk MG maakt al geruime tijd deel uit van de grote Chinese SAIC-groep, en is sinds het begin van dit decennium terug verkrijgbaar in ons land, eerst met de meer traditioneel gelijnde ZS (elektrisch of benzine) en HS (benzine of plug-in hybride EHS) en daarna ook met drie puur elektrische auto’s: de MG4 hatchback, de MG5 break en de Marvel R, een SUV met een eerder futuristisch design.

Interesse in een MG Marvel R

MG Marvel R tweedehands auto
MG Marvel R nieuwe auto
MG Marvel R dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Met de Marvel R biedt MG een 100% elektrische SUV aan met een onderscheidend design en een zekere uitstraling.
  • Het model is bijzonder volledige uitgerust, met alle veiligheids- en comfortsnufjes standaard, ongeacht de versie die je kiest.
  • Het interieur van de MG Marvel R is ruim en modern, met een gigantisch scherm voor het infotainmentsysteem.
  • De krachtige ‘Performance’-versie beschikt over drie motoren en sprint daarmee van 0 naar 100 km/u in minder dan 5 seconden.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Marvel R is het vlaggenschip van MG, en naast een opvallend design en de nodige technologie, betekent dat ook dat hij over eerder indrukwekkende cijfers kan voorleggen. En dat geldt zeker voor de ‘Performance’ uitvoering. Die beschikt immers over maar liefst drie elektromotoren, één op de vooras en twee op de achteras. Samen zorgen ze voor vierwielaandrijving, een vermogen van 212 kW (288 pk) en een koppel van niet minder dan 665 Nm. Dat zorgt voor indrukwekkende cijfers, zoals een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,9 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Dat is een eerder hoge top voor een elektrische SUV, die mogelijk gemaakt wordt door een tweetraps versnellingsbak, terwijl de meeste elektrische wagens slechts één verhouding hebben.

Naast de ‘Performance’ uitvoering is er ook een bravere versie, die ‘Luxury’ gedoopt wordt. Die beschikt over twee elektromotoren op de achteras en is dus achterwielaangedreven. De twee motoren samen leveren een vermogen van 132 kW (180 pk) en een koppel van 410 Nm. Ook deze versie beschikt over een tweetraps versnellingsbak, en sprint van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden en kan 200 km/u snel.

Beide modellen zijn uitgerust met een batterijpakket van 70 kWh. In de ‘Luxury’-uitvoering komt de Marvel R daarmee 402 km ver volgens de WLTP-cyclus, terwijl de iets gulzigere ‘Performance’ met zijn 3 motoren het 370 km zou moeten uithouden op één batterijlading. AC-laden kan aan 11 kW, terwijl DC snelladen kan aan een vermogen van zo’n 90 kW, waarmee je in ongeveer 40 minuten de batterij van 5% tot 80% bijlaadt.

Afmetingen

De MG Marvel R zit in de hogere middenklasse van het SUV-segment, waar hij zich qua afmetingen kan meten met modellen als de Hyundai Ioniq 5, de Volkswagen ID.4 of nog de Skoda Enyaq. Met een lengte van 4.674 mm, een breedte van 1.919 mm en een hoogte van 1.613 mm is hij wel wat atypisch wat de verhoudingen betreft: lager en breder dan de concurrentie om sportiever voor de dag te komen.

Die buitenafmetingen zorgen er samen met de wielbasis van 2.804 mm voor dat de Marvel R eerder ruim is voor de inzittenden. Hetzelfde kan niet gezegd worden over de koffer, die met een volume van 357 liter in vijfzits-configuratie beperkter is dan de concurrentie. Door de achterbank neer te klappen, krijg je wel een volume van 1.396 liter om spullen te vervoeren. De Luxury-versie krijgt wel nog een praktische ‘frunk’ kofferruimte vooraan, bijvoorbeeld om de laadkabels in op te bergen, iets wat je bij de Performance moet missen omwille van de extra motor die vooraan een plaatsje krijgt. Voor wie nog meer wil vervoeren, is het nuttig om weten dat de Marvel R beschikt over een sleepvermogen van 750 kg.

Uitvoeringen

In ons land worden er twee uitvoeringen van de Marvel R verkocht, de eerder genoemde Luxury en Performance. Beide krijgen naast de respectievelijk 2 of 3 motoren elk zowat een identieke uitrusting, die stevig genoemd kan worden. Zo zijn ze standaard onder andere uitgerust met alle mogelijke veiligheidstechnologieën die het merk te bieden heeft, LED koplampen en achterlichten, een 360° camerasysteem, een elektrische achterklep, automatische airco en verwarming met een zuinige warmtepomp, een lederen bekleding, lichtmetalen velgen, een digitale cockpit met een 12,3” instrumentencluster en centraal infotainmentscherm dat maar liefst 19,4” groot is. Het enige noemenswaardige verschil tussen de twee versies qua uitrusting (naast de motorconfiguratie) is het geluidssysteem, dat in de Performance geleverd wordt door Bose en 9 luidsprekers telt (8 in de Luxury).

Beide uitvoeringen zijn ook voorzien van een praktische V2L-functie (Vehicle-to-Load), waarmee je elektrische toestellen van stroom kan voorzien of bijvoorbeeld je elektrische fiets opladen.

Prijzen

De prijzen voor de MG Marvel R beginnen bij € 49.785 voor de Luxury-versie. Omdat de standaarduitvoering zo compleet is, zijn er nog maar twee opties om uit te kiezen: metaallak voor € 1.000 of een bleke lederen interieurbekleding, ter vervanging van het zwarte leder, waarvoor je ook € 1.000 betaalt.

Dezelfde opties zijn verkrijgbaar voor de Performance-versie, waarvoor MG € 53.785 vraagt. Bij deze uitvoering kan je naast het lichte interieur ook kiezen voor een afwerking in bruin alcantara, waarvoor je € 2.000 bijbetaalt.

Het aanbod op de tweedehandsmarkt is nog beperkt, waarbij de prijzen starten vanaf ongeveer € 45.000 voor een model met weinig kilometers op de teller of een zo goed als nieuw demo- of stockmodel met korting.

Zoals bij alle 100% elektrische modellen betaal je in Vlaanderen geen BIV of jaarlijkse rijtaks, terwijl die bedragen in Wallonië en Brussel beperkt blijven tot het forfaitaire minimum.

Design

Buitenzijde

Terwijl de eerste SUV’s die MG in Europa lanceerde, de ZS en (E)HS, nog eerder traditineel waren van vormgeving, kregen de designers voor de Marvel R meer creatieve vrijheid. Dat zorgt voor een SUV met sportievere proporties en een unieke uitstraling, met scherpe hoeken, markante LED-verlichting, uitgesproken aerodynamische elementen, 19 duim grote velgen en details als verzonken handgrepen voor een grotere visuele impact. Geen eenheidsworst, maar een uitgesproken eigen karakter dus.

Binnenzijde

Binnenin valt meteen één ding op: het enorme infotainmentscherm, dat maar liefst 19,4 duim meet. Het is niet op het dashboard bevestigd, maar zweeft tussen het dashboard en de middenconsole. Je bedient er zowat alles mee in deze Marvel R, ook bijvoorbeeld de klimaatcontrole en het volume van de geluidsinstallatie, waardoor het soms wat zoeken is naar de juiste digitale knoppen. Het iSmart besturingssysteem is niet altijd even praktisch in het gebruik. Het grote scherm zorgt wel voor een cleane look, met verder enkel een draaiknop op de middenconsole om de auto in drive, neutraal of achteruit te zetten. De zetels zijn sportief geprofileerd.

mg-marvel-r-interior

mg-marvel-r-seats mg-marvel-r-trunk

Veiligheid

De MG Marvel R werd in 2021 getest door de onafhankelijke veiligheidsorganisatie Euro NCAP. Hij behaalde er niet de maximumscore, maar kreeg 4 van de 5 sterren. Vooral op het vlak van voetgangersbescherming liet hij steken vallen, met een score van 55%. Nochtans is de Marvel R rijkelijk voorzien van allerhande veiligheidstechnologieën, maar hij mist een actieve motorkap en remt hij niet automatisch wanneer er een voetganger gedetecteerd wordt bij het achteruitrijden.

Alternatieven

Wie op zoek is naar een luxueuzere en sportief ogende non-premium SUV heeft een aantal opties om uit te kiezen. De Skoda Enyaq bijvoorbeeld (beschikbaar als ‘gewon’ SUV of als SUV coupé), die met een 10 kWh kleinere batterij ongeveer hetzelfde kost, maar wel minder standaarduitrusting meekrijgt. Hetzelfde geldt voor de VW ID.4, die voor die prijs een batterij van 52 kWh krijgt. Wil je een sportieve uitstraling, dan kan je aankloppen bij Ford voor een Mustang Mach-E. De meest betaalbare versie kost je wel zo’n € 10.000 meer dan de Marvel R, maar zijn batterij is wel iets groter (76 kWh). Hetzelfde geldt voor de Kia EV6. De Tesla Model Y doet het dan weer goed qua vermogen, rijbereik en prijs in vergelijking met de Marvel R.

FAQ

Hoever rijdt de MG Marvel R op een volle batterij?
De MG Marvel R is uitgerust met een batterij met een capaciteit van 70 kWh. Officieel geraakt de ‘Luxury’-uitvoering daarmee 402 km ver, terwijl de ‘Performance’-versie 370 km kan rijden volgens de WLTP-cyclus. Het reële rijbereik hangt af van een aantal facturen, zoals de rijstijl, de gekozen route en de temperatuur.
Hoeveel kost een MG Marvel R?
MG vraagt € 49.785 voor de ‘Luxury’ en € 53.785 voor de ‘Performance’. Goed om weten: zowat alles is standaard, met enkele optionele extra’s voor metaallak of een andere interieurbekleding.

Meer informatie

Tips van de redaktie