Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mg-mgb-front

MG MGB

1 / 3
mg-mgb-front
mg-mgb-l-02.jpg
mg-mgb-l-03.jpg

Sterke punten

  • Pure Britse nostalgie
  • Toegankelijk
  • Klassieke sensaties

Zwakke punten

  • Dertien in een dozijn
  • Sportief… maar niet snel
  • Enkel als tweezitter

MG MGB Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto MG MGB, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De populairste Britse roadster ooit gemaakt

De MG MGB (verder MGB) is een roadster geproduceerd van 1962 tot 1980. Eerst door British Motor Corporation, later door British Leyland. Hij was beschikbaar als cabrio en coupé en was met een productie van een half miljoen exemplaren decennialang de meest populaire roadster ter wereld… tot de Mazda MX-5 die fakkel overnam.

Interesse in een MG MGB

MG MGB tweedehands auto
MG MGB dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De MGB gebruikt simpele componenten waardoor je geen schrik moet hebben om zelf aan de slag te gaan.

  • Door het grote aantal liefhebbers zijn onderdelen voor deze roadster decennia na datum nog steeds vlot te vinden.

  • Door zijn oldtimerstatuut is de MGB betaalbaar op de baan te houden

  • We zouden het bijna vergeten… maar de MGB is ook een plezante auto om mee te rijden.

Belangrijke gegevens over de MGB

Motoren

Alle MGB's, met uitzondering van de latere V8-modellen, kregen een viercilinder B-Series-motor van BMC in het vooronder. De cilinderinhoud bedroeg 1.798 cc. Het vermogen bedroeg nieuw 95 pk. Modellen voor de Amerikaanse markt zagen door emissiewaarden stelselmatig hun vermogen zakken tot “amper” 70 pk.

Tot 1967 werden de MGB’s geleverd met een niet-gesynchroniseerde eerste versnelling. Overdrive was beschikbaar als optie op de doorontwikkelde versnellingsbak die ook al had gediend in de MGA. In 1968 kreeg de MGB de volledige gesynchroniseerde versnellingsbak uit de MGC, aangezien deze ontworpen was om meer pk’s te verteren, is deze ook veel minder fragiel. Een automatische versnellingsbak was ook beschikbaar als optie, maar was wegens de meerkost geen populaire optie.

Vanaf 1973 kreeg de MGB een Rover 3.5-liter V8 ingelepeld, in combinatie met de zwaardere transmissie was dit een begeerlijk item. Niet in het minst door zijn vermogen van net geen 140 pk.

Afmetingen

De MGB is een kleine tweezitter en meet slechts 3.886mm in lengte, 1.524 mm in breedte en 1.238 mm in hoogte. De wielbasis bedroeg 2.312mm. In elke dimensie was de MGB dus iets groter dan zijn rivaal bij Triumph; de Spitfire. De Amerikaanse/latere modellen met rubberen bumpers waren 30 mm langer en 60 mm hoger.

Varianten

In totaal werd de MGB over zijn productietijd van 18 jaar in verschillende varianten en speciale edities gebouwd. We bespreken hier de voornaamste.

De eerste die uitkwam was de MGB in roadster-vorm. Drie jaar na de introductie volgde de MG B GT. Deze versie werd ook wel eens met een knipoog “ a poor man’s Aston Martin” genoemd. De schitterende lijn van de hand van Pininfarina zit hier sowieso voor iets tussen.

Vanaf 1973, tot 1976, werd de Rover V8 in het vooronder gelepeld en dit werd wel gesmaakt, de MGB GT V8 was geboren. De roadster kreeg nooit deze V8, maar een handige Harry krijgt dit wel klaar.

Last but not least, Rover maakte in de jaren negentig een beperkte productie van 2.000 exemplaren van de RV8 . Ondanks de gelijkenis in uiterlijk met de roadster, had de RV8 minder dan 5% uitwisselbaarheid van onderdelen met de originele auto. Heden ten dage is de RV8 een gewilde youngtimer met een zeer mooie lijn gecombineerd met modern(er) comfort.

Prijzen

In de regel geldt: hoe recenter de MGB, hoe minder waardevol, en roadsters zijn meer waard dan GT's. De allerbeste eerste generatie (Mk1) roadsters (1962-67) kunnen nu tot 25.000 euro opbrengen, terwijl bruikbare projecten vanaf ongeveer 7000 euro kunnen worden gevonden. Latere Mk3's (1972-79) zijn de beste trade-off als je chromen bumpers wilt, vanaf 6.000 euro vind je een project.

Design

Buitenzijde

De lijn van de MGB is zuinig speels en mogelijk het oervoorbeeld van een roadster. Liefst voorzien van chromen bumpers en ons inziens is een GT met een open dakje de gulden middenweg.

Binnenzijde

Wind-up ramen waren standaard en een comfortabele bestuurderscabine bood veel beenruimte. Achter de stoelen was een hoedenplank aangebracht. Hiermee is de MGB een heerlijke daily driver voor kleine afstanden.

Alternatieven

De Triumph Spitfire was de gedoodverfde rivaal voor de MGB. Draait het je vooral over een roadster die je wil inschrijven als oldtimer, dan kan je misschien ook je gading vinden bij de later gelanceerde Mazda MX-5 NA.

FAQ

Welke MG MGB moet ik kiezen?
Wij zouden zelf kiezen voor een Mark III met chromen bumpers. Let je op de kleintjes, dan eventueel een omgebouwd rubberen bumpermodel. Als het even kan met de verbeterde versnellingsbak uit de MGC.
Is de MG MGB een goede eerste oldtimer?
Een MGB is zeker een laagdrempelige wagen die een aantal kenmerken heeft die het een ideale eerste oldtimer maken. Zo zijn de stukken goed verkrijgbaar en niet te duur. De mechaniek is toegankelijk en laat toe wat werk zelf te doen. Let wel op de structurele sterkte van het chassis bij de aankoop van een roadster. Klemmende deuren zijn absoluut te vermijden.
Is de MG MGB een sportwagen?
In het geval van de V8-uitvoering zouden we die term nog in de mond durven nemen, voor de viercilinders geldt: geniet van de omgeving tijdens het rijden, niet van de snelheid.