Sterke punten
- Zacht prijsje
- Buitenbeentje
- Makkelijke techniek
Zwakke punten
- Weinig luxe
- Beperkt vermogen
- Roest
MG Midget Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto MG Midget, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een MG Midget
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
De MG Midget blijft een betaalbare manie om oldtimer te rijden.
Door zijn compacte dimensies past hij in zowat alle garages. Handig natuurlijk, want buiten overwinteren is een no go voor de oude Brit.
De mechaniek is zo toegankelijk dat dit één van die populaire Britse roadster(tje)s blijft.
Zijn design geeft het straatbeeld een bepaalde klasse die we nu niet meer kennen.
Belangrijke gegevens van de MG Midget
Motoren
De Midget begon zijn carrière met een 954 cc grote viercilinder benzine van 46 pk. Na de introductie in 1961 duurde het niet lang voordat de eerste verbeteringen aangebracht werden. De 948 cc motor werd vervangen door een 1098 cc motor van Austin met een vermogen van 56 pk. Dit model zou later de annalen ingaan als de MkI. De motor is gekoppeld aan een manuele bak met vier versnellingen, die het vermogen naar de achterwielen stuurt. Met een leeggewicht van 675 kg kon de Midget evenwel uitpakken met pittige prestaties.
In 1964 was het weer tijd voor een reeks verbeteringen. Hieruit ontstond de MKII. MG wist 3 pk extra uit de 1098 cc motor te puren waardoor het vermogen steeg tot 59 stuks.
De series III liep van 1966 tot 1974 en had als grootste verandering de plaatsing van een 1275 cc motorblok die ook in de Mini Cooper S gebruikt werd. Helaas voor de Midget-klanten werd het blok iets minder sterk gemaakt om te voorkomen dat de Midget sneller zou worden dan de veel duurdere MGB. Toch was er nog 65 pk beschikbaar voor het 735 kilo wegende sportautootje.
Van 1974 tot 1980 werd voor de modelnaam Midget 1500 gekozen. Deze laatste versies werden voorzien van de fragiele 1.5l-motor van Triumph. Hoewel de motorinhoud steeg tot 1493 cc bleef het aantal pk gelijk aan dat van de Series III om aan de Amerikaanse emissienormen te voldoen.
Afmetingen
De Midget was een lichtgewicht met slechts 675 kg, ook in lengte met zijn 3.480 mm. Daarnaast was ‘ie 1.372 mm breed en 1.232 mm hoog voordat de 1500 op hogere poten werd gezet om de Amerikanen tevreden te stellen. Met een wielbasis van 2.032 mm had de Midget een vrij grote wielbasis voor zijn grootte.
Varianten
De MG Midget kwam als Mark I, Mark II, Mark III en Midget 1500 op de markt. Elk hebben hun eigen designdetails. Zo introduceerde de Mark II schijfremmen vooraan en oprolbare ramen, terwijl de Mark III zaken zoals een bekleed dashboard met kleinere meters en een verstelbaar stuur introduceerde. De 1500 laat zich kenmerken door dikke rubber bumpers die nodig waren om te kunnen voldoen aan Amerikaanse veiligheidsnormen.
Prijzen
Er zijn meer dan 260.000 exemplaren gebouwd, dus de Midget is zeker niet zeldzaam. Een propere Midget is al de jouwe voor minder dan € 12.000, een project is al te vinden vanaf € 5.000. Ze zijn weinig onderhevig aan speculatie. Rechts gestuurde exemplaren zijn uiteraard minder waard, de recentste 1500 is ook goedkoper en kost zo’n 8.000 euro. Een ouder model heeft een premium van om en bij de € 2.000. Je vindt nog zowat alle onderdelen voor democratische prijzen. Let op voor de kwaliteit van replica onderdelen.
Design
Qua stijl is de Midget de evenknie van de Austin-Healey Sprite Mark II en dit kan je niet onder stoelen of banken steken. Over die stoelen of banken gesproken, het interieur mag dan wel praktisch zijn, zeer luxueus is het alvast niet.
Alternatieven
De modellen van die tijd die de competitie aangingen met de Midget waren de Triumph Spitfire, Mini 1000 en MG MGB. Het moest gezegd dat allen hun eigen rijsensatie hebben, maar dat de Midget altijd de kleine telg van de bende zal blijven. Qua vergelijkbare of licht betere rijsensatie kan je altijd eens kijken naar de Austin Sprite.