Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mg4-electric-front

MG4 Electric

1 / 3
mg4-electric-front
mg4-electric-back
mg4-electric-side

Sterke punten

  • Eén van de voordeligste EV’s van Nederland
  • 7 jaar fabrieksgarantie
  • Complete standaarduitrusting

Zwakke punten

  • Weinig fysieke MG-dealers
  • Bediening infotainmentsysteem mag intuïtiever
  • Beperkte hoofd- en beenruimte

MG MG4 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto MG MG4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.8 - 7.9s
Maximumsnelheid:160 - 200 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd): null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4287 x 1836 x 1504 mm
Portieren:5
Kofferruimte:350 - 1177 liter
Aanhangergewicht:448 - 458 kg

MG4 Electric: goedkoop hoeft geen duurkoop te zijn

De MG4 Electric is een beetje een vreemd eend in de bijt. Deze volledig elektrische Chinees heeft het formaat van een middenklasse hatchback, maar beschikt over een vanafprijs die eerder in het rijtje van de Opel Corsa Electric en Peugeot e-208 valt. En dat zijn (compactere) modellen uit het B-segment. De Volkswagen ID.3 en Nissan LEAF kunnen beschouwd worden als directe concurrenten. Ware het niet dat deze auto’s aanzienlijk duurder geprijsd zijn. Kortom, de MG4 Electric maakt korte metten met de veelgehoorde reactie ‘Elektrische auto’s zijn interessant, maar nogal duur’. Althans, op papier.

Interesse in een MG4 Electric

MG4 Electric tweedehands auto
MG4 Electric nieuwe auto
MG4 Electric dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Volwaardige, volledig elektrische gezinsauto
  • Prima rijeigenschappen
  • Opladen tot 80% in 35 minuten
  • Veel EV voor (relatief) weinig geld

Technische gegevens

Motorisatie

De MG4 Electric is verkrijgbaar in drie varianten, genaamd Standaard, Comfort en Luxury. De Standaard wordt aangedreven door een elektromotor met 125 kW (170 pk), gevoed door een accupakket met een capaciteit van 51 kWh. De overige twee varianten zijn krachtiger beschikken over 150 kW (204 pk) aan vermogen in combinatie met een accupakket van 64 kWh. Het koppel is met 250 Nm voor alle drie versies gelijk.

Hoewel de Standaard qua rijprestaties niet veel onderdoet voor de andere versies, is er één significant verschil: waar de Comfort en Luxury over een 3-fasen boordlader (tot 135 kW) beschikken, moet de basisversie het doen met 1-fase boordlader (tot 117 kW) laden doen. Wat betekent dit in de praktijk? Wel, in de tijd dat de Standaard-versie aan een snellaadpunt ‘hangt’ kan je gerust nog een kopje koffie bestellen. Oftewel, laden duurt wat langer.
Vlot is de MG4 Electric sowieso, zoals het een EV betaamd. Vanuit stilstand naar 100 km/u snellen duurt niet langer dan acht seconden, ongeacht de batterij-variant. De topsnelheid bedraagt 160 km/u, ongeacht de modelversie. Houd er rekening mee dat vaak en diep intrappen van het ‘gaspedaal’ een negatief effect heeft op de actieradius. Wie er een gebalanceerde rijstijl op naleeft, komt ongeveer 350 kilometer ver met de Standaard-versie en tot 450 kilometer met de Comfort. De Luxury-variant komt volgens de WLTP-cyclus maximaal 435 kilometer ver onder de meest ideale omstandigheden.

Afmetingen

Afgaande op foto’s zou je misschien anders denken, maar de MG4 Electric is geen compacte auto. In de lengte meet hij 4,29 meter, terwijl de breedte en hoogte respectievelijk 1,84 en 1,50 meter bedragen. Afmetingen die passen bij een volwaardige middenklasser, met plaats voor vier volwassenen. Denk aan de eveneens elektrische Nissan LEAF en je hebt een aardig beeld van het formaat. Laatste genoemde, die weliswaar op papier 20 centimeter langer is, is dan ook meteen een directe concurrent. Ook de Volkswagen ID.3 wordt beschouwd als zodanig.

MG4 Electric
Marktintroductie December 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,29 x 1,84 x 1,50 m
Wielbasis 2,71 m
Inhoud bagageruimte 363 l
Ledig gewicht 1.655 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.103
Vermogen 125 kW (170 pk) - 150 kW (204 pk)
Koppel 250 Nm
Topsnelheid 160 km/u
Acceleratie 0-100 km/u 7,7 sec
Batterijcapaciteit 51 - 64 kWh
Verbruik 170 Wh/km
Actieradius 350 - 450 km

Varianten

Zoals zonet al even aangehaald, is de MG4 Electric verkrijgbaar als Standaard, Comfort en Luxury. Vanbuiten zijn de verschillen gering, met een laag gemonteerde dakspoiler bij de basisversie en de Comfort en een hoog gemonteerd exemplaar bij het topmodel. Verder moet de Standaard getinte achterruiten missen ten opzichte van de overige twee uitvoeringen, evenals de zogeheten Active Grille Shutter. Enkel zichtbaar wanneer de portieren zijn vergrendeld, zijn de inklapbare buitenspiegels op de Luxury; de andere modellen moeten deze missen. Wel meteen zichtbaar zijn de 16 inch stalen wielen (met wieldoppen) op de Standaard-versie, versus 17-inch lichtmetalen wielen voor Comfort en Luxury.

Prijzen

Menig autokoper in spe is geïnteresseerd in een overstap naar een elektrische auto, maar beschouwen de hoge prijzen als een dito drempel. Chinese automerken – die voet aan wal proberen te krijgen in de Europese markt – proberen deze perceptie te doorbreken met scherpe prijzen voor hun (EV) modellen waaraan de gevestigde ‘Westerse’ orde acute jeuk krijgt. MG doet deze prijsvechtersreputatie van Chinese nieuwkomers eer aan door de MG4 Electric in de boeken te zetten vanaf 32.285 euro. Nog steeds geen zakgeld, maar in de wetenschap dat Nissan en Volkswagen voor hun LEAF en ID.3 respectievelijk 35 en 37 mille vragen een scherpe prijs. Nog maar te zwijgen over het feit dat elke MG4 over een meer dan rijke standaarduitrusting beschikt. Wil je echt alle mogelijke toeters en bellen, dan ben je op de MG4 Luxury aangewezen. Die kost minstens 38 mille. Eveneens zo’n vijfduizend euro voordeliger dan de genoemde concurrenten.

Design

Buitenkant

Waar vrijwel ieder doorgewinterd automerk er een onmiskenbaar familiegezicht op nahoudt, ongeacht model, valt hier geen pijl op te trekken bij MG. Het front van de MG ZS oogt weer totaal anders dan dat van de EHS, iets dat ook geldt voor de MG4 Electric versus de Marvel R. Van een uniforme herkenbaarheid is geen sprake bij MG. Niettemin ziet de MG4 er modern en aantrekkelijk ook. Een tikkeltje sportief zelfs, met zijn spitse neuspartij en gemeen loerende koplampunits. En profil zien wij overkomsten met de Nissan Micra. Niet in de laatste plaats vanwege eenzelfde, wulpse achterzijde. Wie maximaal wil opvallen met de MG4 Electric, kiest natuurlijk voor het kekke Fizzy Orange of Brighton Blue als carrosseriekleur. Meer ingetogen lakkleuren zijn Pebble Black, Medal Silver en Andes Grey. Flitsend Diamond Red is er ook nog.

Binnenkant

Binnenin oogt de MG4 Electric strak en opgeruimd. Van een dashboard en middenconsole – zoals we die al decennialang gewend zijn – is bijna geen sprake. Op een handvol na, ontbreken fysieke knoppen. Je vindt ze enkel onder het centrale scherm dat hoog boven het dashboard torent, en op het stuurwiel. Digitalisering is wat de klok slaat in het interieur van de MG4.

95% van alle functies zijn bedienbaar via de schermen. Aan icoontjes geen gebrek. Dat betekent veel klikken en swipen. Leuk voor enthousiaste kindervingertjes, minder prettig en ergonomisch voor de bestuurder. Ook omdat het hoofdscherm nogal aan de kleine kant is en digitale knoppen zorgvuldig aangeklikt moeten worden voordat ze reageren. Bovendien, wanneer je ’s avonds rond 130 km/h rijdt op de snelweg (toch zo’n 36 meter per seconde) wil je toch het liefst zo min mogelijk hoeven wegkijken van de weg.

Over zitruimte gesproken: die is prima. Ook de achterbank is geschikt voor volwassenen, mist ze niet langer zijn dan 1,85 meter. De been- en hoofdruimte houden namelijk niet over. Waar we meteen blij van worden is de bouwkwaliteit en de afwerking. Die kan prima wedijveren met ‘Westerse’ automerken. Iets dat je niet meteen verwacht van een relatief nieuw Chinees automerk.

mg4-electric-interior

mg4-electric-seats mg4-electric-trunk

Veiligheid

De MG4 Electric scoort erg hoog op veiligheid, zowel actief als passief. Het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP beoordeelde de auto met 5 sterren, de maximale score. De hoge veiligheid van de MG4 Electric is te danken aan de uitstekende bouwarchitectuur en -constructie, alsook de aanwezigheid van diverse elektronische ‘engeltjes’. Oftewel rijhulptechnologieën die een oogje in het zeil houden, gevaar detecteren en zelfs kunnen ingrijpen mocht dat nodig zijn. En het mooie is: deze rijveiligheid, die MG schaart onder de noemer MG Pilot, is standaard op elke MG4.

Alternatieven

Zoals in de introductie al aangehaald bevindt de MG4 Electric zich als volledig elektrische, middenklasse hatchback zich in een best unieke positie. Directe concurrentie vindt de MG4 Electric in de Nissan LEAF en Volkswagen ID.3. Deze modellen, eveneens hatchbacks van vergelijkbaar formaat, zijn echter duizenden euro’s hoger geprijsd. Andere elektrische, vergelijkbaar geprijsde hatchbacks zijn bijvoorbeeld de Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Renault Zoe en BMW i3. Maar die zijn dan weer een stuk compacter.

FAQ

Wat kost de MG4 Electric?
MG vraagt minstens 32.285 euro voor de MG4 Electric. Voor dit geld rijd je de Standaard, de basisuitvoering waarvan de benaming ongelukkig is gekozen. Standaard zit de MG4 Electric namelijk al behoorlijk aangenaam in de spullen. Luxe en comfort hetgeen je normaliter pas aantreft in de duurdere uitvoeringen of auto’s.
Wat is de daadwerkelijke actieradius van de MG4 Electric?
Tussen de opgegeven actieradius door de fabrikant (WLTP-cyclus) en het daadwerkelijke rijbereik zit vaak een verschil. Dit komt doordat externe factoren invloed hebben op de output-capaciteit van het accupakket, zoals rijstijl en weersomstandigheden. De MG4 heeft een WLTP-actieradius tussen de 350 en 450 kilometer, afhankelijk van de uitvoering. In de praktijk zal dit neerkomen op een gemiddeld bereik tussen de 280 en 360 kilometer. Bij een warm zonnetje waarschijnlijk wat meer, tijdens de koude winter maanden wat minder. 100 km/u op de snelweg rijden in plaats van 130 km/u heeft ook sterke invloed op de actieradius.
Kan je zomaar een MG4 Electric kopen?
MG beschikt niet over een traditioneel dealernetwerk, enkel zogeheten brandstores. Nederland telt vijf van zulke winkels. Ze zijn gevestigd in Rotterdam, Amsterdam, Breda en Nijmegen. Kortom, geïnteresseerden in een MG die woonachtig zijn in de omgeving Groningen en Limburg zullen een eind moeten rijden voor een bezichtiging, proefrit of aankoop. Direct online bestellen kan ook.

Meer informatie

Tips van de redaktie