Sterke punten
- Originele look
- Praktisch in de stad
- Beperkte gebruikskosten
Zwakke punten
- Prijzig
- Beperkte prestaties/comfort
- Ontbrekende veiligheidsuitrusting
Actueel aanbod voor Micro Microlino
-
Microcar M8 DCI *PARKEERSENSOREN ACHTER*ALU VELGEN*LEDERLOOK*R
€ 8.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 17.236 km
- 04/2012
- 4 kW (5 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8800 Roeselare -
Microcar M.Go 1 er proprietaire - 2018 - AUTOMATIQUE
€ 6.750,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 42.773 km
- 06/2018
- 6 kW (8 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6150 Anderlues -
Microcar M.Go 6 X Dci avec Clim etMultimedia
€ 13.890,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 8.611 km
- 05/2021
- 6 kW (8 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
-
3,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-6464 Baileux -
Microcar M.Go MUST DCI *45KM/U*PARKEERSENSOREN ACHTER*CAMERA*
€ 15.495,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 5 km
- - (Bouwjaar)
- - kW (- PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8800 Roeselare -
Microcar Due MUST DCI *45KM/U*CAMERA*
€ 14.800,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 5 km
- - (Bouwjaar)
- - kW (- PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8800 Roeselare
Interesse in een Micro Microlino
Goede punten
- Het design van de Microlino is zijn grootste pluspunt: de bolle vormen en de retro-lijnen zorgen voor een onweerstaanbare look.
- De compacte buitenafmetingen zorgen ervoor dat hij bijzonder praktisch is in de stad. Vooral parking vinden wordt simpel, en je kan hem zelfs dwars tegen de stoep parkeren, en door de deur aan de voorkant uitstappen op het trottoir.
- De Micro Microlino is gemaakt voor elektrische micromobiliteit en heeft dus beperkte afmetingen en slechts twee zitplaatsen, maar beschikt wel over een koffer van 230 liter.
- Hij is dankzij zijn aluminium structuur en minimalistische benadering licht. Dat zorgt ervoor dat hij met een beperkt motorvermogen toch aanvaardbare prestaties kan leveren (zij het met een topsnelheid die beperkt is tot 90 km/u) en met een beperkte batterijcapaciteit toch een degelijk rijbereik kan voorleggen.
Alle belangrijke gegevens over de Micro Microlino
Motoren
De Microlino voldoet aan de regels van de lichte L7e-klasse, zeg maar een voertuig dat het midden houdt tussen een motorfiets en een auto. Daar hangen een aantal technische vereisten aan vast, waaronder een beperkt maximumgewicht en een motorvermogen van minder dan 15 kW. De achterwielen van de Microlino worden aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 12,5 kW of net geen 17 pk en een koppel van 89 Nm.
Je moet dan wel vrede nemen met beperkte prestaties, zoals een topsnelheid die beperkt is tot 90 km/u. Het speelterrein van de Microlino ligt dan ook eerder in de stad, waar een ‘sprint’ van 0 naar 50 km/u in 5 seconden ervoor zorgt dat hij daar perfect mee kan met het hedendaagse verkeer.
Afhankelijk van je mobiliteitsbehoeftes kan je kiezen uit drie verschillende batterijpakketten: 6 kWh, 10,5 kWh of 14 kWh. Omdat de Microlino zo licht is, met een leeggewicht zonder batterij van 435 kg, haalt hij ondanks die beperkte batterijcapaciteit toch nog een behoorlijk rijbereik van respectievelijk 91 km, 177 km, 230 km, volgens de officiële WLTP-cyclus.
Opladen kan aan een standaard 230-voltstopcontact. Hoe snel dat gaat, hangt af van het batterijpakket dat je kiest. De batterij met een capaciteit van 6 kWh beschikt over een boordlader van 1,35 kW, waardoor het vier uur duurt om hem volledig op te laden. De batterijpakketten van 10,5 en 14 kWh krijgen een boordlader van 2,6 kW, waardoor ze volledig opgeladen geraken in respectievelijk 3 en 4 uur.
Afmetingen
De Microlino is een kleine dreumes. Qua buitenafmetingen is hij 2.519 mm lang, 1.473 mm breed en 1.501 mm hoog. Dat is bijna 20 cm korter dan de meest recente generatie van de Smart Fortwo en ook bijna 20 cm smaller. Het zal dan ook niet verbazen dat de Microlino beschikt over slechts twee zitjes. Meer dan genoeg volgens Micro, dat zegt dat de bezettingsgraad in auto’s vandaag de dag amper 1,2 inzittenden bedraagt.
Omdat de Microlino geen zijdeuren heeft - instappen doe je immers via de openklappende voorkant van het wagentje - is er echter toch voldoende plaats voor twee, al zit je natuurlijk gezellig kort tegen elkaar. Minstens even belangrijk voor wie zijn Microlino gebruikt voor de wekelijkse uitstap naar de supermarkt is dat hij beschikt over een kofferruimte van 230 liter, groot genoeg voor drie bakken bier bijvoorbeeld.
Uitvoeringen
In Brussel kan je de Microlino bekijken in de showroom van invoerder D’Ieteren, maar de verkoop zal hoofdzakelijk online verlopen. Naast een volledige uitgeruste en tot 999 exemplaren gelimiteerde ‘Pioneer Series’, heb je in de online configurator de keuze uit drie versies: Urban, Dolce en Competizione.
De Urban is de ‘basic’ uitvoering die geleverd wordt met de 6 kWh batterij. Hij is verkrijgbaar in de kleuren ‘Santorini White’ of ‘Amsterdam Orange’ (optie) en wordt standaard geleverd met elektrische verwarming, een zwart stoffen interieur en een gesloten dak, al kan je optioneel wel kiezen voor een openend stoffen zonnedak. Qua comfortvoorzieningen krijg je onder andere een geïntegreerde bluetoothspeaker, een digitale instrumentencluster en een aanraakscherm om een aantal functies mee te bedienen, vier USB-poorten en een Type 2-laadpoort waarmee je ook kan laden aan openbare laadpalen of een wallbox.
De Dolce krijgt een meer ‘retro’ look met een tweekleurig koetswerk (tenzij je het houdt bij de standaard geleverde witte uitvoering, die volledig wit is), maar onder andere ook LED-verlichting voor-en achteraan, een aantal details in chroom, een ‘vegan’ lederen stuur en een ‘Sport Mode’ knop. Een open dak is standaard, net als de 6 kWh batterij, terwijl je optioneel kan kiezen voor een van de twee grotere batterijpakketten.
De Competizione is de hippe versie, met onder andere een matte lak, standaard in ‘Gotham Black’ maar in optie ‘Berlin Athracite’ of ‘London Green’. Hij krijgt dezelfde comfortsnufjes als de Dolce-uitvoering, maar wordt standaard geleverd met de 10,5 kWh batterij, met de 14 kWh batterij in optie.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Microlino mag dan klein zijn, goedkoop is hij niet, rekening houdend met zijn prestaties, het gebrek aan elektronische veiligheidstechnologieën (er is wel een aluminium structuur die de crashveiligheid moet verzekeren) en het algemene concept in de L7e-klasse. De basic Urban met zijn 6 kWh batterij is online te bestellen voor een prijs vanaf € 17.990. Ga je voor een Dolce, dan betaal je € 19.990 zonder optionele extra’s, waarbij je moet rekenen op € 1.500 extra voor de middelgrote batterij en € 3.000 extra voor de ‘Long Range’-batterij met een capaciteit van 14 kWh. De Competizione kost je minimaal € 21.990, maar dan krijg je wel standaard de 10,5 kWh-batterij, of de grote batterij voor een meerprijs van € 1.500.
Qua belastingen betaal je in Vlaanderen geen BIV, noch jaarlijkse verkeersbelasting, terwijl het Waalse en Brusselse Gewest de minimumtarieven aanrekenen.
Design-highlights en interieur
Exterieur
Het koetswerkdesign is een van de grote aantrekkingspunten van de Microlino. ‘Cute’ en ‘retro’ zijn de woorden die meteen in je opkomen als je hem ziet. Het design verwijst overduidelijk naar de BMW Isetta (oorspronkelijk een Italiaanse Iso, waarvan BMW de licentie kocht), een microcar die het Duitse merk vanaf de jaren 50 bouwde om er financieel terug bovenop te geraken. De Microlino krijgt dezelfde druppelvorm, het smallere spoor achteraan, het stoffen dak (in optie op sommige versies) en in een aantal gevallen ook een tweekleurig koetswerk. Dé hoofdact op designvlak is uiteraard de ‘voordeur’! Geen klassieke portieren voor de Microlino, in- en uitstappen die je door de volledige voorkant open te klappen. Via de achterdeur krijg je dan weer toegang tot de 230 liter grote koffer. Een grappig detail zijn de zijdelings gemonteerde koplampen die aan de achterkant de achteruitkijkspiegels bevatten.
Interieur
Het interieur van de Microlino is eerder spartaans, met harde maar wel ecologisch verantwoorde gerecycleerde plastics. Niet dat er veel ontbreekt, maar je krijgt het hoogstnodige. Afhankelijk van de gekozen versie zijn er verschillende stoffen voor het zitmeubilair en afwerkingsdetails voor het interieur. Er zit een digitale instrumentencluster achter het stuur en op de balk die in de voordeur gemonteerd is, zit een aanraakdisplay om zaken zoals de verwarming mee te regelen. Een navigatiesysteem vind je niet, daarvoor gebruik je je smartphone waarvoor een houder voorzien is. Er is best wat opbergruimte te vinden in het interieur, en je smartphone en andere toestellen kan je opladen via een van de vier USB-poorten.
Rijhulp en veiligheid
Veiligheidsvoorzieningen zijn vaak een heikel punt bij microcars. Omdat ze meestal niet gehomologeerd zijn als auto, moeten ze ook niet voldoen aan de standaard veiligheidsvoorschriften voor auto’s. De Microlino, die gehomologeerd is in de L7e-klasse, beschikt niet over basic voorzieningen als airbags of ABS, die sinds jaar en dag tot de veiligheidsuitsrusting van ‘echte’ auto’s behoren. Volgens Microlino biedt een airbag geen veiligheidsvoordeel bij aanrijdingen aan lage snelheid en is hij daarom niet gemonteerd. ABS zou in een later stadium toegevoegd kunnen worden. Wel is de Microlino als een van de weinige modellen in deze klasse gebouwd met een zelfdragend koetswerk, wat moet zorgen voor meer veiligheid in geval van een crash.
Alternatieven
Zoek je een elektrische Microcar, dan zijn er een aantal alternatieven. Je kan bijvoorbeeld gaan voor de goedkopere Citroën Ami, maar die rijdt maximum 45 km/u, waardoor hij in tegenstelling tot de Microlino niet echt praktisch zal zijn buiten de stadskern. De Silence S04 is wel verkrijgbaar in een versie die tot 85 km/u snel is. Hij heeft een design dat minder aaibaar is dan de Microlino, maar is wel voorzien van meer veiligheidssnufjes. Iets duurder, maar wel gehomologeerd als auto, is de elektrische Smart Fortwo EQ. Dat model loopt echter op zijn laatste benen, maar op de tweedehandsmarkt vind je zonder twijfel wat je zoekt. Voor de prijs van een Microlino kan je bijvoorbeeld ook een elektrische Dacia Spring kopen.