Overzicht van de populairste Microcar modellen
Actueel aanbod voor Microcar
-
Microcar M8 DCI *PARKEERSENSOREN ACHTER*ALU VELGEN*LEDERLOOK*R
€ 8.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 17.236 km
- 04/2012
- 4 kW (5 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8800 Roeselare -
Microcar M.Go MUST DCI *45KM/U*PARKEERSENSOREN ACHTER*CAMERA*
€ 15.495,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 5 km
- - (Bouwjaar)
- - kW (- PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8800 Roeselare -
Microcar Due MUST DCI *45KM/U*CAMERA*
€ 14.800,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 5 km
- - (Bouwjaar)
- - kW (- PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8800 Roeselare -
Microcar M.Go 6 X Dci avec Clim etMultimedia
€ 13.890,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 8.611 km
- 05/2021
- 6 kW (8 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
-
3,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-6464 Baileux
Bijzonderheden van Microcar
- Opgericht door een fabrikant van zeilboten, Bénéteau
- Vanaf het begin gespecialiseerd in de productie van brommobielen
- In 2008 overgenomen door Ligier en sindsdien onderdeel van de Ligier Group
Geschiedenis van Microcar
Microcar, een Franse fabrikant van brommobielen, heeft een bijzondere geschiedenis. Het merk is namelijk opgericht in 1984 door Benito, een fabrikant van zeilboten, met het specifieke doel om kleine, economische voertuigen te presenteren die voldoen aan de behoeften van specifieke klantgroepen, vooral diegenen die op zoek zijn naar eenvoudige en toegankelijke mobiliteitsoplossingen. Zeker na de oliecrisis van de jaren zeventig was daar een grote behoefte aan.
In de beginjaren was Microcar één van de pioniers in de productie van brommobielen – een term die verwijst naar lichte, compacte voertuigen die worden aangedreven door kleine motoren en die in sommige landen zonder rijbewijs bestuurd mogen worden. Deze voertuigen, ook wel bekend als ‘sans permis’ in het Frans, werden al snel populair in Frankrijk, waar ze een mobiliteitsoplossing boden voor mensen zonder traditioneel rijbewijs.
In Frankrijk en op Europees niveau sloeg het concept in ieder geval aan, want gedurende de jaren negentig breidde Microcar zijn productlijn uit en introduceerde het nieuwe modellen die trouw bleven aan het kernconcept van brommobielen, maar ook enkele nieuwe functies en innovaties introduceerden. Deze voertuigen, hoewel nog steeds compact, begonnen meer te lijken op conventionele auto's, zowel qua uiterlijk als qua functionaliteit.
In 2000 verhuisde Microcar naar een eigen, geheel op maat gemaakte fabriek. In het daaropvolgende decennium begon Microcar ook met de bouw van volledig elektrische brommobielen in reactie op de groeiende vraag naar duurzamere en milieuvriendelijkere vervoersoplossingen. In 2008 werd Microcar overgenomen door Ligier, een autofabrikant die ook gespecialiseerd was in brommobielen. Microcar en Ligier samen vormen één van de grootste Europese producenten van brommobielen: de Ligier Group.
Sinds de fusie heeft Microcar een aantal nieuwe en innovatieve modellen uitgebracht. Een opmerkelijk voorbeeld hiervan is de M.Go, die werd gelanceerd in 2009. Dit voertuig, waarvan Microcar ook een elektrische variant aanbood, is ontworpen om een grotere mate van comfort en luxe te bieden dan eerdere modellen, terwijl de M.Go nog steeds trouw blijft aan het kernconcept van een brommobiel.
Tegenwoordig is Microcar het budgetvriendelijkere merk van Ligier. De modellen van Microcar en Ligier delen hun technische basis, maar bij Microcar staat de afwerking op een iets minder hoog niveau dan bij Ligier. Dat zorgt voor een iets gunstigere prijsstelling, hoewel het verschil met Ligier niet heel groot is. Dat komt vooral omdat Microcar geen volledig elektrische modellen voert, terwijl Ligier met de Myli wél een elektrische brommobiel op de prijslijst heeft staan.
Modellen en varianten
Microcar voert in België twee modellen: de M.Go en de Dué. De Dué is het meest betaalbare en compacte model van Microcar. Kenmerkend voor de Dué is de steil aflopende daklijn vlak achter de B-stijl. De M.Go is iets groter dan de Dué en heeft meer bagageruimte achter de voorstoelen. Ook praktisch is de neerklapbare passagiersstoel, waardoor je aardig wat bagage mee kunt nemen in het compacte autootje. Van de voorkant bezien is de M.Go nagenoeg identiek aan de Dué, maar het silhouet en het ontwerp van de achterkant is behoorlijk verschillend.
Op technisch vlak zijn de M.Go en de Dué identiek. Een 0,4-liter Lombardini-dieselmotor met een vermogen van 8 pk is verantwoordelijk voor de aandrijving. Dit is een voor een brommobiel verfijnde krachtbron die ook terug te vinden is in twee andere modellen van de Ligier Group: de JS50 en JS60. Opvallend genoeg levert Microcar in België geen elektrische modellen.
Model | Varianten | Brandstof | Cilinderinhoud | Vermogen | Massa leeg |
---|---|---|---|---|---|
Dué | Hatchback | Diesel | 0,4 l | 8 pk | n.n.b. |
M.Go | Hatchback | Diesel | 0,4 l | 8 pk | n.n.b. |
Prijzen Microcar
Nieuwprijzen
De nieuwprijzen van de modellen van Microcar liggen ongeveer 2.000 tot 3.000 euro onder die van de vergelijkbare modellen van Ligier. De Dué is met een vanafprijs van ongeveer 15.000 euro het goedkoopste model van Microcar. De ruimere M.Go is met een vanafprijs van circa 16.000 euro ongeveer 1.000 euro duurder dan de Dué. Bij de M.Go heb je echter wel ruimere personalisatiemogelijkheden als klant.
Met deze vanafprijzen zijn de beide Microcars goedkoper dan de Ligier JS50 en JS60, maar kosten ze meer dan de volledig elektrische Ligier Myli. Die is namelijk verkrijgbaar vanaf ongeveer 14.000 euro. Omdat Microcar geen volledig elektrische brommobiel levert, liggen de vanafprijzen op een hoger niveau. Hoe dan ook is ‘goedkoop’ natuurlijk een relatief begrip als je het hebt over dergelijke bedragen.
Model | Vanafprijs |
---|---|
Dué | Ongeveer € 15.000 |
M.Go | Ongeveer € 16.000 |
Prijzen voor occasions
Gelukkig is een Microcar als occasion wel een stuk betaalbaarder dan wanneer je hem nieuw koopt. Op AutoScout24 beginnen de prijzen bij ongeveer 4.000 euro voor de oudere M.Go’s met bouwjaar 2008. De Microcar-occasionprijzen lopen daarna al snel op richting 10.000 euro, maar onder die grens is het aanbod Microcar-occasions behoorlijk ruim te noemen. Voor ongeveer 10.000 euro vind je zelfs al relatief nieuwe Microcars vanaf bouwjaar 2020. De duurste occasions zijn de nieuwste modellen van Microcar, waarbij de bovengrens bij ongeveer 19.000 euro ligt. Dat is duurder dan de nieuwprijzen, dus je betaalt dan vooral voor het skippen van de levertijd van een nieuw exemplaar. Overigens zijn elektrische Microcars ook op de occasionmarkt niet of nauwelijks te vinden.
Alternatieven
Meestal zijn de merken in de markt voor brommobielen daar specifiek in gespecialiseerd en bouwen ze geen reguliere auto’s. Stellantis bracht daar verandering in met de introductie van de Opel Rocks-e en Citroën Ami. Beide merken betreden daarmee een marktsegment dat voorheen onbekend was ze. De Citroën Ami is niet leverbaar via de officiële kanalen, maar de Rocks-e is nieuw een stuk scherper geprijsd dan de Microcar Dué en M.Go. Daarmee vormt de elektrische Rocks-e een behoorlijke bedreiging voor de brommobielen op diesel.
Een ander bekend alternatief voor Microcar is de Birò, die inmiddels enorm populair is in steden als Amsterdam. De Opel Rocks-e en de Birò zijn allebei elektrisch. Als je een brommobiel op diesel zoekt, kun je naast Microcar ook bij Aixam terecht. Deze brommobielenfabrikant bestaat al geruime tijd en produceert modellen die vergelijkbaar zijn met die van Microcar.
Het laatste alternatief voor Microcar bevindt zich in de eigen gelederen: Ligier. Ligier is meer op luxe gericht dan Microcar en biedt naast de JS50 en JS60 ook de elektrische Myli aan. De Myli is betaalbaarder en vanwege zijn aandrijflijn interessanter dan de beide Microcars met hun dieselmotor.