Interesse in een Microcar MC1
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
De allereerste Microcars worden in 1957 in Duitsland geproduceerd door Messerschmitt. Dit in opvallend rood uitgevoerde model is uitgerust met een opvouwbaar dak. Decennia later begint in 1984 ook de Franse Bénétau-groep, in 2008 overgenomen door Ligier, met de productie van Microcars, de enige vierwielers waarbij geen rijbewijs nodig is.
Microcar MC1 opvolger van de Virgo
De Microcar MC1 wordt in 2004 op de markt gebracht als opvolger van de Virgo, die zowel in diesel- als benzine-uitvoering verkrijgbaar is. De MC1 rijdt standaard op een 550 cc injectiemotor, gevoed door loodvrije benzine of diesel. Met een vermogen van 21 pk, haalt de auto moeiteloos een maximale snelheid van 30 km/uur. Daarbij rijdt men, dankzij energiebesparende Michelinbanden, met een brandstofcapaciteit van 16.1 liter gemiddeld 130 km ver. De Microcar MC1 heeft zowel voor- als achteraan schijfremmen en beschermt de bestuurder met driepuntsgordels en een speciale veiligheidscelstructuur, verwerkt in het stijve aluminium frame.
Alle modellen zijn standaard uitgerust met een voorbank voor twee personen, in de later MC2-versie is deze vervangen door twee aparte zitplaatsen. Er kan ook worden gekozen voor een lange versie met achteraan twee zitplaatsen. In 2008 wordt een beperkte Highland-versie uitgebracht, inclusief dakrails en opvallende voor- en achterbumpers. Van 2006 tot 2010 wordt het model met de lange wielbasis gebruikt als basis voor de Microcar ZENN EV. Later wordt de MC-serie vervangen door de huidige MGO.
Ook tweedehands een topper
De Microcar MC1 is ideaal voor wie op zoek is naar een gemakkelijke en kleine auto om het stadscentrum te doorkruisen of even naar de winkel te rijden. Het is een miniwagen die eenvoudig wendbaar is en bijna overal kan worden geparkeerd. Deze auto mag zonder rijbewijs worden bestuurd, wat extra handig is. Zo vermijdt men de examenstress en hoge examenkosten en krijgt men een voordelige tweedehands auto die zijn neus overal tussen steekt.