Microcar MC2 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Microcar MC2, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Microcar MC2
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
De Microcar MC2 is een uitgebreide brommobiel
De Microcar MC2 komt zoals zoveel brommobielen uit Frankrijk. Hier werd Microcar opgericht als onderdeel van een bedrijf wat verrassend genoeg zeilboten verkocht. Sinds die tijd heeft Microcar aardig aan de weg getimmerd. Een van de auto’s die ze hun huidige succes heeft gebracht is de MC2, opvolger van de MC1. Benieuwd wat een gebruikte Microcar MC2 je te bieden heeft? Dan zou ik vooral even verder lezen.
Een uitgebreide opvolger
De MC2 zag voor het eerst het levenslicht in november 2006. Dit gebeurde in de fabriek van Microcar gelegen in Boufféré, Frankrijk. De MC2 is de vervanger van de MC1, de voorganger die 2 jaar eerder in productie was genomen.
Vergeleken met de MC1 is de MC2 gewoon een stuk moderner te noemen. In het uiterlijk van de MC2 zijn meer vloeiende lijnen gebruikt. Dit in vergelijking met de MC1 die toch wat hoekig overkomt. Daarnaast heeft de MC2 verschillende opties die je normaal gesproken niet bij een brommobiel zou verwachten. Zo heb je bijvoorbeeld de keuze uit een dakrail en parkeersensoren. Daarnaast staan bij de MC2 de stoelen net iets verder uit elkaar. Dit zorgt voor iets meer rijcomfort als je een passagier mee neemt.
De MC2 wordt geleverd in 2 modellen. Het standaardmodel en het XXL-model. De nieuwprijs van een Microcar MC2 in 2006 begon vanaf €11.950.
De concurrenten van de MC2
Als je kijkt naar de markt van brommobielen dan kom je er al gauw achter dat er genoeg te kiezen is. Dat is maar goed ook want op deze manier kun je goed vergelijken wat voor jou de beste keuze is. De MC2 houdt zich in het geweld van deze markt goed staande.
Als eerste concurrent is er de Casalini Ydea. De Casalini is Italiaans en het bedrijf heeft al sinds 1958 ervaring met het maken van brommobielen voor smalle Italiaanse straatjes. Daarnaast is er nog de Bellier Opale van het Belgische merk Bellier. Als eerste is er de instap van de brommobielen. Het is namelijk wel zo fijn als je zonder obstakels de auto in en uit kunt stappen. Gelukkig zit het hier met de MC2 best wel goed. De brommobiel heeft geen dorpels wat er voor zorgt dat je zonder problemen de auto in en uit kunt stappen. Een nadeel is wel dat de auto een lage zit heeft wat het soms wat moeilijk maakt om overeind te komen. De Opale doet het hier ook erg goed, geen dorpels zorgen er ook hier weer voor dat er geen onnodige obstakels zijn. De Ydea doet het in deze categorie het slechts. Deze heeft namelijk hoge dorpels die ervoor zorgen dat in en uitstappen onnodig moeilijk zijn gemaakt.
Toen de ANWB de auto’s in 2007 testte kwamen ze erachter dat het rijcomfort bij de MC2 het hoogst ligt. De MC2 heeft namelijk een stevige vering en is voor een brommobiel ook redelijk goed geïsoleerd. Dit zorgt ervoor dat hij lekker rijdt en ook stil is. Zowel voor de Opale als de Ydea is dit toch iets anders. Beide auto’s hebben een wat zwakke vering waardoor je toch niet helemaal lekker rondrijdt. Daarnaast zijn deze auto’s minder geïsoleerd en dat zorgt voor rumoerige ritjes in het stadsverkeer.
Een hele zuinige motor
De aandrijving van deze brommobiel komt uit een 505 cc dieselmotor. Eigenlijk maken alle brommobielen gebruik van ongeveer dezelfde motor. Logisch want de snelheid is natuurlijk beperkt tot 45 km/u. Deze zuinige dieselmotor levert een totaal van 5 pk, en je rijdt er 1 op 30 mee. Voor de brandstofkosten hoef je je hand dus niet om te draaien.
Uitrusting en opties
Voor een brommobiel is de MC2 verrassend rijk uitgerust, zo zijn elektrische ramen zeker niet altijd standaard! Bij de MC2 is dat gelukkig wel zo, samen met de volgende standaardopties:
- Achterklep met ruit
- Achterruitverwarming
- Achterruitwisser
- Afdekhoes
- Antenne
- Boordcomputer
- Buitentemperatuurmeter
- Cd-speler
- Centrale deurvergrendeling
- Elektrische ramen (voor)
Mocht je de MC2 nog willen uitbreiden dan is dit geen enkel problemen. Dat maakt het niveau van comfort toch net iets hoger. Denk hierbij aan:
- Park Distance Control
- Lederen bekleding
- Lichtmetalen velgen
- Getint glas
- Dakrails
Ideaal voor het stadsverkeer
Een gebruikte Microcar is ideaal voor wie graag makkelijk en comfortabel door het stadsverkeer wil rijden. De zuinige motor heeft een heel goed verbruik van 1 op 30. Dit zorgt ervoor dat je nooit teveel kwijt zal zijn aan brandstofkosten. Dat de MC2 ook nog eens heel erg rijk is uitgerust voor een brommobiel is alleen maar een plus te noemen. Tot slot is de MC2 leverbaar in een standaard en XXL-formaat. Ideaal voor iemand die graag wat meer spullen mee wil nemen.