Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
5door rear.jpg

Mini

1 / 11
5door rear.jpg
Classic mini.JPG
Clubman side.jpg
Convertible.jpg
Countryman rear.jpg
Hoofdfoto.jpg
Mini Moke.JPG
Motorsport Cooper Monte Carlo.JPG
P90479143_highRes_mini-cooper-sd-count.jpg
3door charging.jpg
5door front.jpg

Mini

Vind het model dat bij je past.

Terwijl Mini vandaag een op zichzelf staand merk is dat deel uitmaakt van BMW Group, begon het in de jaren ‘50 als een model van twee merken van British Motor Coporation (BMC), Austin en Morris. Het huidige gamma is veel breder dan één enkel model, met naast de 3- en 5-deurs Mini ook de Cabrio, de Clubman break en de Countryman SUV, waarbij de meeste modellen in de loop van 2023 een nieuwe generatie krijgen en het gamma ook uitgebreid wordt met een compactere SUV, de Aceman. Naast traditionele benzinemotoren bevat het gamma ook 100% elektrische modellen en plug-in hybrides. Lees verder

Specialiteiten van Mini:

  • De originele Mini werd ontworpen door de Brits-Griekse ingenieur Alec Issigonis en in 1959 op de markt gebracht.
  • Mini werd eind jaren ‘60 een apart merk binnen het pas opgerichte groep British Leyland.
  • Onder andere door de tuning-ingrepen van John Cooper werd de Mini een te duchten concurrent in de autosport. Een reputatie waar het merk ook vandaag nog op teert, met onder andere de Cooper en extremere ‘John Cooper Works’-uitvoeringen.
  • Doorheen de jaren kwamen er van de originele Mini wat alternatieve versies op de markt zoals een break (Countryman), een versie met een andere neus (Clubman) en zelfs een strandbuggy (Moke).
  • In 2001 lanceerde Mini, dat via Rover bij BMW Group terechtkwam, een volledig nieuwe en moderne Mini. Die is ondertussen aan zijn derde generatie bezig (nu als 3- en 5-deurs, cabrio en als Clubman break), met een vierde generatie op komst.
  • Doorheen de jaren kwamen er verschillende modellen bij in het gamma. Sommige deden het goed, zoals de Countryman, anderen minder, zoals de Coupé en Roadster of de Paceman.
  • Mini zet de laatste jaren in op elektrificatie, met onder andere een 100% elektrische driedeurs en cabrio met de aandrijflijn van de BMW i3, en een plug-in hybride versie van de Countryman.
  • Binnenkort wordt het gamma vernieuwd met een gloednieuwe Mini 3- en 5-deurs en Countryman, en een kleinere SUV, de Aceman.

Korte geschiedenis van Mini

In 1959 werd de Mini voorgesteld, een auto die zowel verkocht werd onder de merknamen Morris en Austin, die beiden deel uitmaakten van de British Motor Corporation (BMC). Het model werd ontwikkeld door de Brits-Griekse ingenieur Alec Issigonis, en was voor zijn tijd vooruitstrevend op verschillende vlakken, met onder andere een dwars voorin geplaatste motor met geïntegreerde versnellingsbak en voorwielaandrijving. Ondanks zijn compacte buitenafmetingen bood de Mini plaats aan vier volwassenen. Hij viel in de smaak, niet alleen bij het koperspubliek, maar ook bij tuners zoals John Cooper, die er snelle versies van maakte en ervoor zorgden dat de Mini een te duchten en onverwachte concurrent werd in de autosport, met onder andere overwinningen in de legendarische Rally van Monte Carlo in de jaren ‘60. Eind de jaren 60 ging BMC op in de grote British Leyland-groep, en werd Mini een op zichzelf staand merk binnen die groep, met naast de driedeurs ook een Countryman break en de Clubman-versie van beide modellen, met een andere neus. De originele Mini zou zonder al te veel esthetische aanpassingen nog in productie blijven tot het jaar 2000, waarbij de laatste modellen verkocht werden als Rover Mini. Het Duitse BMW, dat al sinds het midden van de jaren ‘90 eigenaar was van Rover, verkocht dat merk in 2000, maar behield Mini, en stelde in 2001 een volledig nieuw generatie voor. Vandaag is die nieuwe Mini al aan zijn derde generatie bezig, en wordt er hard gewerkt om een vierde generatie klaar te stomen.

Modellen en varianten

De huidige modellen van Mini lopen allemaal op hun laatste benen, aangezien er over de hele lijn een nieuwe generatie aan komt. Het gamma bestaat uit de Mini 3- en 5-deurs, de Cabrio, de Clubman break en de Countryman SUV. Qua vermogen is het benzinegamma in oplopende volgorde opgebouwd uit de One, de Cooper met iets meer vermogen en de nog krachtigere Cooper S, terwijl van bepaalde modellen ook een extremere ‘John Cooper Works’ (met All4 vierwielaandrijving) bestaat. De driedeurs is leverbaar als 100% elektrisch model, en ook van de Cabrio is een gelimiteerd aantal 100% elektrische uitvoeringen verkrijgbaar. Bij de Countryman kan je ook kiezen voor een plug-in hybride uitvoering (met All4 vierwielaandrijving).

Dit zijn de huidige Mini-modellen:

Overzicht modellen Mini per categorie

Model Koetswerkvorm Motoren Cilinderinhoud Vermogen (pk) CO2-uitstoot (g/km)
Mini 3-deurs Hatchback Benzine, elektrisch – tot 2.0 136 tot 231 – tot 157
Mini 5-deurs Hatchback Benzine 1.5 tot 2.0 136 tot 178 126 tot 146
Mini Cabrio Cabrio Benzine, elektrisch \- tot 2.0 136 tot 231 \- tot 162
Mini Clubman Break Benzine 1.5 tot 2.0 136 tot 306 136 tot 180
Mini Countryman SUV Benzine, plug-in Hybride 1.5 tot 2.0 136 tot 306 40 tot 188

Prijzen

Nieuwprijzen Mini

Mini’s zijn vandaag echte lifestyle-modellen met premium prijzen. Bovendien bieden ze heel wat personaliseringsmogelijkheden en speciale edities die het prijskaartje nog een stuk hoger kunnen doen oplopen.

Dit zijn de nieuwprijzen van het huidige Mini-gamma:

Model Basisprijs (€) Basisprijs elektrisch/plug-in hybride (€)
Mini 3-deurs 29.250 36.500
Mini 5-deurs 30.050 \-
Mini Cabrio 34.050 61.000
Mini Clubman 34.450 \-
Mini Countryman 35.850 45.050

De belastingen op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting** worden per gewest anders berekend. Afhankelijk van waar je de auto inschrijft, wordt er onder andere rekening gehouden met aspecten als de Euronorm, het motorvermogen, de fiscale pk’s (berekend aan de hand van de cilinderinhoud en het vermogen) en de CO2-uitstoot.

Tweedehandsprijzen Mini

De nieuwprijzen mogen dan al ‘premium’ zijn, de tweedehandsmodellen houden ook goed hun waarde. Behalve wat minder gewilde modellen uit de jaren 80 en afgeleefde exemplaren beginnen de prijzen van oldtimer-Mini’s over het algemeen vanaf € 10.000 en (veel) meer. Van de eerste generatie van de nieuwe (BMW) Mini vind je wel goedkope exemplaren, maar die zijn ook al zo’n 20 jaar oud. Een Mini van zo’n 10 jaar oud kan je kopen vanaf ongeveer € 5.000, maar dan moet je genoegen nemen met modellen met een hogere kilometerstand of een diesel met een oudere euronorm. De prijzen van modellen waar je nog langer van kan genieten, gaan eerder richting de € 10.000. Een plug-in hybride of 100% elektrische Mini kost je minimaal € 20.000.

Alternatieven voor Mini

Ongeacht de generatie heeft een Mini een eigen karakter met een retro- en premium-uitstraling. Een alternatief voor de kleinste Mini-modellen vind je bijvoorbeeld bij Fiat en Abarth, met de 500, waarvan ook sportieve en 100% elektrische modellen en zelfs modellen met een stoffen dakje te koop zijn. Ook compactere modellen van premium-autobouwers kunnen een alternatief zijn, zoals de Audi A1 Sportback, de BMW 1-reeks of de Mercedes A-Klasse. Wil je een SUV, dan vind je alternatieven voor de Countryman onder de premium SUV-s, met onder andere compacte modellen van Alfa Romeo (Tonale), Audi (Q2), BMW (X1 en iX1, die op hetzelfde platform staan als de volgende generatie Countryman), Mercedes (GLA, EQA), Smart (#1) of Tesla (Model Y) om er maar enkele te noemen.

FAQ

Uit welk land komt Mini?
Oorspronkelijk was Mini Brits, maar vandaag maakt het deel uit van BMW Group. De modellen worden op dit moment gebouwd in Oxford (Verenigd Koninkrijk), bij Magna Steyr in Oostenrijk en nog even bij VDL Nedcar in Nederland. De nieuwe Countryman zal in de BMW-fabriek in Leipzig van de band rollen.
Heeft Mini ook elektrische modellen?
Mini heeft een 100% elektrische versie van de driedeurs Mini in zijn gamma en ook de Mini Cabrio is in beperkte reeks leverbaar als EV. De huidige Countryman is verkrijgbaar als plug-in hybride, terwijl de volgende generatie ook als 100% elektrisch model verkrijgbaar zal zijn, en zijn techniek deelt met de BMW iX1.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Speciaal

Brandstof variant

Versnellingstype