Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mini-banner-l-01.jpg

MINI diesel

MINI diesel

Vroeger was het ondenkbaar: een Mini met dieselmotor. Maar sinds het merk MINI heet en onderdeel is van BMW, zijn dieselmotoren in een MINI niet meer taboe. Sterker nog: MINI heeft elk model dat het op de markt bracht ook met dieselmotoren geleverd. Er zijn zeven MINI diesel modellen: de MINI, de MINI Clubman, de MINI Cabrio, de MINI Countryman, de MINI Coupé, de MINI Roadster en de MINI Paceman. Lees meer

Highlights van MINI diesel

  • Sportief rijgedrag en directe besturing, ‘Go-Kart feeling’ noemt MINI het zelf
  • Ruime keuze aan dieselmodellen en -uitvoeringen
  • Vierwielaandrijving optie voor Clubman, Countryman en Paceman
  • MINI Coupé en Roadster zijn interessante varianten

Welke MINI diesel modellen zijn leverbaar?

Er is sinds eind 2022 géén nieuwe MINI meer leverbaar met dieselmotor. MINI schakelt net als andere autofabrikanten steeds meer over naar elektrische aandrijving en tijdens de transitie produceert het uitsluitend schone benzine- en emissievrije elektrische modellen.

De échte oer-Mini stamt uit 1959 en was tot 2000 in productie. Die auto is sowieso nooit met een dieselmotor geleverd. In 2001 verschijnt het merk MINI – met hoofdletters – op de markt en het eerste model heet simpelweg MINI. Dat model is sinds 2007 ook met dieselmotoren geleverd, net als de MINI Clubman, zeg maar de stationwagonversie, die ook in dat jaar verschijnt.

In 2010 verschijnt de tweede generatie van de MINI Cabrio, die behalve met benzinemotoren ook met dieselmotoren leverbaar is, net als de SUV-achtige Countryman. In 2011 verschijnt de grappige MINI Coupé en in 2012 de Roadster, ook met de optie van een dieselmotor, maar die modellen verdwijnen alweer in 2015. Van 2013 tot in 2017 biedt de MINI Paceman – een soort driedeurs SUV’tje – eveneens keuze uit zowel benzine- als dieselmotoren.

Modellen en uitvoeringen MINI diesel

De MINI is er vanaf 2007 als Cooper D, met een 1.560 cm3 viercilinder turbodiesel met een cilinderinhoud van 80 kW (110 pk). In 2009 is hij er ook als MINI One D, waarin dezelfde motor 66 kW (90 pk) levert. In 2011 verschijnt de MINI Cooper SD, die is voorzien van een 1.995 cm3 viercilinder turbodiesel met een vermogen van 105 kW (143 pk).
In 2014 krijgen de MINI D en MINI Cooper D nieuwe dieselmotoren, driecilinders met een inhoud van 1.496 cm3 en vermogens van 70 en 85 kW (95 en 116 pk). De motor van de Cooper SD heeft voortaan 125 kW (170 pk). MINI ontwikkelt de dieselmotoren steeds een stapje, waardoor ze in de loop der tijd ook steeds weer wat meer vermogen leveren. Dat geldt overigens voor alle modellen van MINI.

De MINI Clubman – de combiversie van de ‘gewone’ MINI – met dieselmotor is er als Cooper D met dezelfde motoren en dezelfde vermogens als de originele MINI Cooper D. De motorversies volgen globaal die van de MINI. Maar in 2016 verschijnt de tweeliter MINI Clubman Cooper SD met 140 kW (190 pk) vermogen en ALL4-vierwielaandrijving.

De MINI Cabrio is er als Cooper D en Cooper SD, dus niet als One D, met opnieuw globaal dezelfde motoren als in de andere dieselmodellen.

Ook de MINI Countryman volgt het motorengamma van de andere modellen en in 2012 verschijnt de Countryman Cooper D met ALL4-vierwielaandrijving in combinatie met de 1.598 cm3 diesel. Die is uiteraard minder krachtig als de Cooper SD ALL4 met 1.995 cm3en heeft 82 kW (112 pk) vermogen tegenover 105 kW (143 pk) van de Cooper SD-versie. MINI krimpt het gamma van de Countryman steeds verder in en van 2020 tot en met 2022 is alleen de Cooper D nog leverbaar, voorzien van de 1.995 cm3 viercilinder diesel met 110 kW (150 pk).

De bijzondere MINI Coupé is er als diesel alleen met de 1.995 cm3 viercilinder turbodiesel met 105 kW (143 pk), overigens net als de MINI Roadster.

De MINI Paceman is er als Cooper D en Cooper SD, beide ook met ALL4-vierwielaandrijving, in combinatie met de 1.598 en 1.995 cm3 turbodieselmotoren met 82 en 105 kW (112 en 143 pk).

Vrijwel alle MINI Cooper diesels zijn er ook met automatische transmissie, sommige versies (de sterkste) zelfs uitsluitend met automaat.

Hoeveel kost een diesel van MINI?

Nieuwprijzen

MINI heeft zich altijd geprofileerd als een premiummerk. MINI’s diesels waren dus géén koopjes. En behalve de talloze (speciale) uitvoeringen die MINI op de markt heeft gebracht – ook van de diesels – is er ook een groot assortiment opties en accessoires waarmee de klant zijn nieuwe MINI verder kon personaliseren. Daardoor liepen de nieuwprijzen behoorlijk uiteen – mede doordat sommige modellen ook gewoon heel lang in het modellengamma zijn gebleven. Dat kun je ook aflezen uit het onderstaande lijstje van nieuwprijzen van de dieselversies.

  • MINI (2007-2021) 20.000-38.000 euro
  • MINI Clubman (2007-2022) 24.000-54.500 euro
  • MINI Cabrio (2010-2020) 29.500-43.000 euro
  • MINI Countryman (2010-2022) 27.000-58.000 euro
  • MINI Coupé (2011-2015) 33.500-40.000 euro
  • MINI Roadster (2012-2015) 35.500-42.000 euro
  • MINI Paceman (2013-2017) 31.000-46.000 euro

Prijzen voor occasions

Het aanbod van occasions van MINI diesel modellen is niet overweldigend. Dat komt natuurlijk doordat de meeste MINI’S gewoon met een benzinemotor zijn verkocht – nog geen 10 procent van de in Nederland verkochte MINI’s is een diesel en daar komt sinds 2022 ook niets meer bij.

Occasions van de driedeurs MINI One D met de 1,6-liter dieselmotor kun je vinden voor prijzen vanaf rond de 4.500 euro voor een exemplaar uit pakweg 2010. Een gebruikte MINI Clubman met dieselmotor is er al voor iets meer dan 3.000 euro. Dan scoor je een exemplaar uit de eerste jaren dat de Clubman met dieselmotor leverbaar was, met – daar gaan we weer – véél kilometers op de teller.

Als je per se een occasion van de MINI Cabrio met dieselmotor wilt, moet je het wel treffen. Het aanbod is beperkt. Prijzen voor occasions liggen tussen de 15.000-20.000 euro. De kilometerstanden zijn verrassend laag, ondanks dat de occasions rond de tien jaar oud zijn – kennelijk zijn ze alleen gebruikt als het echt mooi weer was.

Qua prijzen liggen de occasions van de MINI Countryman met dieselmotor op het niveau van de gewone MINI diesels. Occasionprijzen beginnen rond de 5.000 euro voor de oudste exemplaren, maar voor rond de 10.000 euro moet je zeker goed kunnen slagen.

Het aanbod occasions van de MINI Coupé is verrassend groot voor zo’n exclusief autootje, maar het zijn allemaal benzineversies, voor prijzen tussen de 7.000 en 13.000 euro. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de MINI Roadster, al liggen de prijzen wel een stukje hoger – grofweg tussen de 10.000 en 16.000 euro, met uitschieters naar boven en onder.

Van de MINI Paceman met dieselmotor zijn bijzonder weinig occasions te vinden, slechts een enkele gebruikte benzinevariant komt voorbij. De vraagprijzen daarvan liggen tussen de 13.000 en 15.000 euro.

FAQ

Zijn er veel MINI’s met dieselmotor in Nederland?
Volgens de statistieken is nog geen 10 procent van de MINI’s in Nederland een diesel. Aangezien er in totaal 91.000 MINI’s vanaf 2001 op kenteken staan – toen MINI op de markt verscheen – zouden er dus zo’n 9.000 rondrijden, maar dat zijn natuurlijk niet allemaal occasions.
Wat is het verschil tussen MINI en MINI Cooper?
MINI is het merk, de naam Cooper staat voor de (sportieve) uitvoering. De modellen van MINI zijn er bijvoorbeeld ook als MINI One – dat is dus geen sportieve MINI Cooper. De naam Cooper is van John Cooper, die met opgevoerde en snelle klassieke Mini’s in de jaren zestig en zeventig een grote reputatie opbouwde in de race- en rallysport – én daarbuiten. Daardoor werd elke Mini in de volksmond een ‘Minikoepertje’. Daarvan heeft MINI marketingtechnisch gretig gebruikgemaakt.
Welke is groter, de MINI Clubman of de MINI Countryman?
De MINI Countryman is net wat langer en breder, maar vooral hoger dan de Clubman. De Clubman is meer een stationwagon en de Countryman een compacte SUV.