Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mini Cooper Countryman AS24 4.jpg

Mini Cooper Countryman

1 / 4
Mini Cooper Countryman AS24 4.jpg
Mini Cooper Countryman AS24 1.jpg
Mini Cooper Countryman AS24 2.jpg
Mini Cooper Countryman AS24 3.jpg

Sterke punten

  • Herkenbaar Mini-design
  • Dynamisch voor een SUV
  • Ook als plug-inhybride

Zwakke punten

  • Smaakgevoelig design
  • Hoge prijzen
  • Beperktere binnenruimte

MINI Cooper Countryman Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto MINI Cooper Countryman, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.6 - 11.9s
Maximumsnelheid:170 - 228 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):116 - 175 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.4 - 7.5 null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4097 x 1789 x 1557 mm
Portieren:5
Kofferruimte:350 - 1450 liter
Aanhangergewicht:395 - 515 kg

Mini-plezier, maxi-formaat

De klassieke Mini is één van de meest herkenbare auto’s van de vorige eeuw, maar dat betekent niet dat het ontwerp vandaag niet meer relevant kan zijn. Dat bewijst Mini nog maar eens met de Countryman, een SUV die – vooral als Cooper – toch vast weet te houden aan het rijplezier van een Mini.

Interesse in een Mini Cooper Countryman

Mini Cooper Countryman tweedehands auto
Mini Cooper Countryman nieuwe auto
Mini Cooper Countryman dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Vind je de nieuwe Mini tijdloos knap, maar ben je zijn compacte afmetingen wat ontgroeid? Dan kan de Countryman verlossing bieden met zijn grotere koffer en hoge instap.

  • Dat hoeft tegenwoordig niet meer gepaard te gaan met twijfelachtige proporties, want in zijn tweede generatie hebben de designers het bekende ontwerp mooi weten aan te passen aan de grotere afmetingen.

  • Als Cooper moet je ook amper inboeten op rijplezier ten opzichte van de andere Mini-modellen, wel integendeel. De Cooper Countryman beschikt over ruim voldoende vermogen, en als John Cooper Works is hij zelfs de sterkste in het Mini-gamma.

  • Mag het toch wat zuiniger, dan kan je ook kiezen voor een Cooper SE Countryman. Dat is Mini’s eerste plug-inhybride, en die biedt een zuiver elektrisch rijbereik van ruim 50 kilometer.

  • Verder mag je ook rekenen op een bouwkwaliteit die even knap is als het design, want sinds de doorstart van het merk worden de Mini’s gebouwd naar BMW-maatstaven.

Belangrijke gegevens

Motoren

Een Mini is er in allerhande verschillende smaakjes, ook als Countryman. De basisuitvoeringen werden aangeduid als ‘One’ en beschikten over een 1.5-liter driecilindermotor op benzine met 102 pk. Op het moment van schrijven (oktober 2022) is de One echter niet meer verkrijgbaar.

Momenteel begint het Countryman-aanbod dus meteen bij de Cooper-versies. De gewone Mini Cooper Countryman heeft dezelfde 1.5-liter driecilinder als de One, maar schroeft het vermogen op naar 136 pk. Die worden standaard naar de voorwielen gestuurd langs een automatische zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Daarmee sprint de SUV naar de 100 km/u in 9,7 seconden. De Cooper S doet dat aanzienlijk vlotter, in 7,3 seconden, dankzij een 2.0-liter viercilinder benzineblok met 178 pk en vierwielaandrijving. Hier is er een achttraps StepTronic-automaat van de partij. Hetzelfde 2.0-literblok wordt ook gebruikt in de sportieve topversie, de zogenaamde John Cooper Works, die aanvankelijk 231 en tegenwoordig maar liefst 306 pk produceert en zo naar de 100 km/u sprint in 5,1 seconden.

De Countryman beschikt daarnaast over nog een vierde Cooper-versie: de Cooper SE. Dat is de eerste plug-inhybride van Mini, die een 1.5-liter driecilinder benzinemotor combineert met een elektromotor op de achteras. In totaal produceert de aandrijflijn tot 220 pk, waarmee hij naar de 100 km/u snelt in 6,8 seconden. De elektromotor haalde zijn stroom aanvankelijk uit een accupakket van 7,6 kWh, maar dat werd in 2019 vergroot naar 9,6 kWh. Zo kan de auto in theorie tot 57 kilometer elektrisch rijden.

Tot midden 2022 stonden er dieselmotoren in het gamma, ook voor de Cooper-versies. De Cooper D en Cooper SD maakten daarbij gebruik van een 2.0-litermotor met respectievelijk 150 en 190 pk. Ook die zijn inmiddels niet meer verkrijgbaar.

Afmetingen

De Mini Countryman plaatst zich technisch gezien in het C-segment van de SUV’s, maar is daar wel één van de compactere alternatieven. Met zijn lengte van 4,3 meter, breedte van 1,82 meter en hoogte van 1,56 meter komt hij namelijk niet in de buurt van flinke C-segment SUV’s zoals de Hyundai Tucson of Volkswagen Tiguan. Hij is dan ook maar nipt groter dan sommige B-segment SUV’s, zoals de Renault Captur of de Peugeot 2008.

Die beperkte buitenmaten hebben natuurlijk hun weerslag op de binnenruimte van de Mini Countryman. Met een koffervolume van 450 liter behoort hij namelijk tot de minder ruime SUV’s in het C-segment, en wordt hij ingehaald door uit de kluiten gewassen B-segmenters zoals de Volkswagen T-Cross of Renault Captur. Dat neemt echter niet weg dat de Countryman best wel een ruime auto is, want zowel voor- als achterin zit je riant. Bovendien is hij de ruimste Mini die je momenteel kan kopen, want de Clubman biedt met 360 liter minder koffervolume.

Varianten

Het permanente gamma van de Mini Cooper Countryman bestaat uit drie uitrustingsniveaus. Instappen doe je in Essential Trim, waarbij je 16-inchvelgen en een interieurbekleding uit stof krijgt. Standaard wordt de Cooper ook al voorzien van een automaat en een infotainmentsysteem met smartphoneconnectiviteit. Daarboven vinden we de Classic Trim, die 17-inchvelgen, het dak en de buitenspiegels in constrastkleur en halflederen bekleding toevoegt. Ten derde is er de ALL4-trim, die de Countryman een ruigere uitstraling geeft met 19-inchvelgen, dakrails en een ruigere bumperbekleding. Tot slot biedt Mini een personalisatiegamma aan onder de noemer ‘Mini Yours’, waarbij je een uitgebreid scala aan kleur-, velg- en bestickeringsopties ter beschikking krijgt.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een gloednieuwe Mini Cooper Countryman, dan betaal je op het moment van schrijven minstens 35.850 euro. Daarvoor krijg je een Cooper voorzien van de 1.5-litermotor met 136 pk, in de Essential Trim. De sterkere Cooper S met 2.0-litermotor en vierwielaandrijving start aan 42.150 euro, en de John Cooper Works krijg je mee vanaf 49.300 euro. Moet het een hybride zijn, dan kan je de Countryman Cooper SE bestellen vanaf 45.050 euro.

Zoek je daarentegen de Mini Countryman van de tweede generatie op de tweedehandsmarkt, dan vind je er heel wat keuze. Het aanbod begint rond de 15.000 euro voor vroege exemplaren met flink wat kilometers op hun dieselmotoren. Voor een gelijkaardige Countryman met een benzinemotor mag je rekenen op zo’n 2.000 euro meer. Ga je op zoek naar een recentere Cooper, dan kijk je aan tegen 25.000 euro terwijl een knappe Cooper S al snel de 30.000 euro aantikt. Voor een licht gebruikte John Cooper Works-versie met 306 pk betaal je dan weer minstens 40.000 euro. De plug-inhybride Cooper SE vind je vanaf zo’n 25.000 euro.

Design

Buitenzijde

Een retromodel ontwerpen is altijd een kwestie van ‘erop of eronder’. Soms vindt de meerderheid het heiligschennis, maar vaak blijkt teruggrijpen naar je geschiedenis net een schot in de roos. De Mini’s zijn het schoolvoorbeeld van hoe zo’n retrodesign kan uitgroeien tot een succesverhaal, en dat design past wonderwel ook voor de hogere Countryman. Dat betekent dat er ook een Mini is voor zij die de kleinere modelletjes ontgroeid zijn, want in zo’n Countryman vind je meer ruimte en een hogere instap.

Binnenzijde

Ook binnenin is Mini erin geslaagd om de retro-inspiratie van het origineel toe te passen op een moderne, kwalitatieve cabine. Zo moet de ronde infotainmentcluster bijvoorbeeld doen denken aan de centrale snelheidsmeter van de klassieke Mini, terwijl de bouwkwaliteit duidelijk in de pas loopt met de producten van moederhuis BMW. Zo vind je maar amper harde plastics in dit interieur en kan je kiezen uit een heel gamma aan leersoorten om je dashboard, deuren en stoelen mee te bekleden.

Veiligheid

De laatste Euro NCAP-botsproeven van de Mini Countryman vonden plaats bij de lancering van de tweede generatie, in 2017. Daar haalde het model de topscore van 5 op 5 sterren. Ook vandaag is de veiligheidsuitrusting van de Countryman nog actueel, want standaard krijg je al heel wat rijhulp mee zoals een rijstrookassistent en botspreventie.

Alternatieven

De Mini Countryman is – net als heel wat modellen uit het Mini-gamma – moeilijk vergelijkbaar met andere modellen. Zo speelt hij technisch gezien in het C-segment, maar sluit hij qua formaat en ruimte nauwer aan bij het B-segment. Concurrenten zijn daardoor in beide segmenten te zoeken, te beginnen met de Jeep Renegade en eindigend met de Audi Q2, BMW X2 en Mercedes-Benz GLA of zelfs de Land Rover Discovery Sport voor zij die op zoek zijn naar een avontuurlijk, Brits karakter.

FAQ

Is de Mini Countryman een ruime auto?
De Mini Countryman is niet de ruimste auto in zijn klasse, maar voor zijn formaat valt het best mee. Zo biedt hij 450 liter koffervolume, en zowel voor- als achterin voldoende zitcomfort.
Is de koffer van de Mini Countryman kleiner als plug-inhybride?
De Mini Countryman moet als Cooper SE-hybride wel wat kofferruimte inboeten. Zo blijft er nog 405 liter over van de 450 liter die je standaard krijgt. In de praktijk merk je daar weinig van, omdat het grootste deel van het verlies zich onder de verstelbare koffervloer bevindt.

Beoordelingen voor MINI Cooper Countryman

8 Beoordelingen

4,9