- Homepage
- Auto
- Mitsubishi
- Mitsubishi Eclipse
Sterke punten
- Gemoedelijke, stille crossover
- Verfijnde en zuinige plug-in hybride techniek
- Onderscheidende uitstraling
- Rijke standaarduitrusting
Zwakke punten
- Trendgevoelig design
- Gebruikte interieurmaterialen
- Zicht naar achteren door geïntegreerde spoiler (pre-facelift)
Mitsubishi Eclipse Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mitsubishi Eclipse, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Mitsubishi Eclipse
-
Mitsubishi Eclipse 2G
€ 8.000,-Geen informatie- 214.000 km
- 05/1999
- 107 kW (145 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4020 Liège -
Mitsubishi Eclipse spider
€ 12.900,-Geen informatie- 142.700 km
- 07/1997
- 107 kW (145 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
8,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-9572 Lierde
Interesse in een Mitsubishi Eclipse
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Mitsubishi Eclipse Cross – Wachten op Carlos
Eerste contact: Mitsubishi Outlander PHEV – Aantal concurrenten? Nul
Eerste contact: Mitsubishi Outlander Facelift – Aangescherpt
Test: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD – Dat we het gezegd hadden
Test: Mitsubishi Attrage – Naar Thaise smaak
Special: Mitsubishi - Paleis 6 – Opvolger Colt in zicht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Gemoedelijke, stille crossover
- Verfijnde en zuinige plug-in hybride techniek
- Onderscheidende uitstraling
- Complete standaarduitrusting
Technische gegevens
Motorisatie
De Mitsubishi Eclipse werd als sportauto tussen 1990 en 2012 geproduceerd, verdeeld over vier generaties en met talrijke motoropties. Slechts een beperkte aantal versies en motoriseringen werden ook in Europa gevoerd. De in 2018 geïntroduceerde Mitsubishi Eclipse Cross was aanvankelijk leverbaar met een benzine- en een dieselmotor. In ons land werd enkel de benzineversie aangeboden. Vanaf het faceliftmodel in 2021 is de Eclipse Cross uitsluitend beschikbaar als PHEV, oftewel met plug-in hybride-aandrijflijn.
De 1.5 liter turbobenzinemotor van de pre-facelift van de Eclipse Cross heeft een vermogen van 163 pk en is standaard gekoppeld aan een CVT-automaat. De 2.2 liter turbodiesel heeft een vermogen van 148 pk en is eveneens gekoppeld aan een automaat. De (gefacelifte) Mitsubishi Eclipse Cross PHEV op zijn beurt beschikt over twee elektromotoren. De voorste levert 82 pk, de achterste 95 pk. De elektrische aandrijving wordt ondersteund door een 2.4 liter benzinemotor. Mitsubishi's standaard vierwielaandrijving Super All Wheel Control zorgt voor een totaal systeemvermogen van 188 pk.
Eenmaal opgeladen kan de Eclipse Cross tot 61 kilometer afleggen in volledig elektrische rijmodus. In combinatie met een volle tank benzine kan je in totaal zo’n 750 kilometer afleggen. Als de batterij moet worden opgeladen, kan de auto bij een snellaadstation in slechts 25 minuten tot 80 procent worden opgeladen.
Afmetingen
Met een lengte van 4,55 meter, breedte van 1,80 meter en hoogte van 1,69 meter is de Eclipse Cross actief in het C-SUV-segment waarin ook auto’s zoals de Peugeot 3008 en Seat Ateca opereren. In de bagageruimte van de benzineversie past standaard 471 liter aan spullen. De PHEV-versie moet het vanwege de hybridetechniek met iets minder stellen, namelijk 395 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Mitsubishi Eclipse Cross | |
---|---|
Marktintroductie | 2018 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,55 x 1,80 x 1,69 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud bagageruimte | 395-471 l |
Ledig gewicht | 1.400-1.875 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.050-2.424 kg |
Cilinderinhoud | 1.499-2.360 cm3 |
Vermogen | 120 kW (163 pk)-138 kW (188 pk) |
Koppel | 250-332 Nm |
Topsnelheid | 162-205 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,9-10,3 sec |
Tankinhoud | 43-63 l |
Verbruik | 2,0-6,6 l/100 km |
CO₂-uit | 46-151 g/km |
Varianten
De Mitsubishi Eclipse was dus ooit verkrijgbaar als sportcoupé, waarvan ook een cabrioletversie is geweest. De nieuwe Eclipse Cross is er uitsluitend als crossover. Qua uitrustingsniveaus pakt het Japanse merk flink uit met maar liefst vijf standaard smaken: Intense, Intense+, Executive, Prestige en Instyle. Daarnaast zijn er nog de speciale First Edition en Black Edition. Kortom, voor elk (budget) wat wils.
Prijzen
Wie nu een nieuwe Exclipse Cross bestelt is minstens 39.500 euro kwijt. Afhankelijk van de uitvoering kan dat bedrag oplopen tot 46.500 euro. Op de occasionmarkt zijn de prijzen – uiteraard – een stuk vriendelijker. Een exemplaar uit het introductiejaar 2018 is te koop vanaf zo’n 18.000 euro. Het faceliftmodel (vanaf 2021) is via AutoScout24 verkrijgbaar voor prijzen vanaf zo’n 27.000 euro.
Design
Exterieur
De Mitsubishi Eclipse Cross voldoet volledig aan het beeld van een moderne SUV. Met zijn imposante voorkomen, dynamische lijnen die naar achteren aflopen en een opvallend radiatorrooster past het model perfect bij de behoeften van veel SUV-rijders. De vooruitstrevende, verlaagde LED-koplampen, samen met de zwarte en chroomkleurige accenten en de glanzende 18-inch lichtmetalen velgen, voegen extra elegantie toe aan de Mitsubishi Eclipse Cross. Een opvallend detail bij het pre-faceliftmodel is de ‘gespleten’ of ‘dubbele’ achterruit. Hierdoor was de Mitsubishi meteen als zodanig herkenbaar. Tegelijk maakte de dubbele achterruit de tongen ook behoorlijk los onder pers en publiek. Met name het zicht naar achteren werd erdoor sterk verminderd. De hooggeplaatste en apart gevormde achterlichtpartij hielp daarbij ook niet. Mitsubishi nam de kritiek ter harte bij het faceliftmodel (vanaf 2021): de dubbele achterruit is sindsdien verdwenen, met een behoorlijk andere uitstraling als gevolg. Niet in de laatste plaats omdat de Eclipse Cross door alle visuele updates maar liefst met 14 centimeter in lengte is toegenomen.
Interieur
Het interieur van de Eclipse Cross wordt gekenmerkt door een hoogwaardige afwerking en veel leefruimte. Het dashboard is zo ontworpen dat alle functies snel toegankelijk zijn, terwijl met het zogeheten Smartphone Link Display Audio-systeem smartphones naadloos worden geïntegreerd in het infotainmentsysteem. Apple Carplay en Android Auto zijn ook van de partij, afhankelijk van de uitvoering. De voorstoelen zijn veelal verwarmbaar en de achterstoelen beschikken over een in verschillende standen instelbare rugleuning. Bovendien is de achterbank verschuifbaar voor extra beenruimte. Optioneel zijn onder meer een glazen panoramadak, een stopcontact voor het opladen van elektrische apparaten en een head-up display.
Veiligheid
De Mitsubishi Eclipse Cross heeft hoge veiligheidsnormen. Deze omvatten in de eerste plaats bestuurders-, passagiers- en zijairbags, ABS en cruise control. De veiligheid van kinderen wordt ook gegarandeerd door de gebruiksvriendelijke en veilige ISOFIX-kinderzitjesbevestiging. Het resultaat? De Mitsubishi Eclipse Cross kreeg vijf van de maximale vijf sterren in de Euro NCAP-tests. Veel van de veiligheidsvoorzieningen zijn bovendien standaard. Denk bijvoorbeeld aan: zeven airbags, een antiblokkeerremsysteem (ABS), elektronische remkrachtverdeling (EBD), Hill Start Assist, rijstrookdetectie en een achteruitrijcamera met hulplijnen.
Alternatieven
Het gevecht om de consument in het compacte SUV-segment is ronduit fel. Aan concurrenten dus geen gebrek, waardoor je bijna kunt afvragen welke auto géén alternatief is voor de Mitsubishi Eclipse Cross. Zo beschikken concerngenoten Peugeot en Renault respectievelijk over hun eigen 3008 en Kadjar/Austral. Volkswagen op zijn beurt is al jarenlang populair met de Tiguan, en Seat met de Ateca. Opel heeft de Grand Land, Skoda de Karoq en Kia doet een duit in het zakje met de Niro en Sportage.