Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mitsubishi-galant-l-01.jpg

Mitsubishi Galant

1 / 4
mitsubishi-galant-l-01.jpg
mitsubishi-galant-l-02.jpg
mitsubishi-galant-l-03.jpg
mitsubishi-galant-l-04.jpg

Sterke punten

  • Originele vormgeving
  • Ruimte in het interieur
  • Comfortabel

Zwakke punten

  • Beschikbaarheid van onderdelen
  • Hoger brandstofverbruik
  • Gevoelig voor lekkage van vloeistoffen

Mitsubishi Galant Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mitsubishi Galant, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mitsubishi Galant: een vergeten Japanner

De Mitsubishi Galant is een haast vergeten auto uit Japan. De naam is een samentrekking van de Franse woorden ‘gallan’ en ‘valiant’. Je mag de naam interpreteren als ‘ridderlijk’. Niet veel mensen weten dat er al negen generaties van de Mitsubishi Galant bestaan, maar niet alle generaties zijn geleverd in Nederland. Wel zijn er sinds 1969 al dik vijf miljoen stuks van de Galant verkocht. Lees meer.

Interesse in een Mitsubishi Galant

Mitsubishi Galant tweedehands auto
Mitsubishi Galant dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Onderscheidend!
  • Slank design
  • Ook met extra krachtige motoren
  • Voor zijn tijd al vrij modern

Mitsubishi Galant generaties

Niet alle generaties van de Mitsubishi Galant zijn geleverd in Europa. Toch zetten we even alle generaties op een rij. Zo krijg je een goed beeld van de historie van de Galant. De eerste generatie debuteerde in 1969. Hij werd gebouwd tot 1973 en verscheen als compacte sedan. De auto was bekend onder verschillende namen, waaronder Colt Galant. Kenmerkend voor deze generatie was het boxy design, dat typisch was voor de late jaren zestig.

De tweede generatie Mitsubishi Galant (1973-1976) oogde al een stukje moderner en gestroomlijnder, met meer rondere vormen in vergelijking met de eerste generatie. Bijzonder is dat de derde generatie Galant (1976-1980) geleverd is onder verschillende namen, denk aan de Chrysler Sigma, Dodge Colt, Plymouth Champ en natuurlijk als Mitsubishi Galant Sigma. Er was keuze uit verschillende motoren, waaronder een 2,6-liter viercilinder.

We gaan snel door, want de vierde generatie Mitsubishi Galant werd al in 1980 gepresenteerd en gebouwd tot 1987. Het ontwerp was nog moderner, met een nadruk op comfort en rijprestaties. Dit model is ook geleverd in Europa en dus ook in Nederland. Vanaf de vijfde generatie Galant (1983-1989) wordt het extra interessant, want Mitsubishi Motors introduceerde van dit model de Galant VR-4, een high-performance versie met vierwielaandrijving. Onder de motorkap van de VR-4 lag een 2,0-liter turbocharged viercilinder. De auto was erg aerodynamisch en sportief, met kenmerkende vierkante lijnen.

De ontwikkeling van de VR-4 werd voorgezet met de zesde generatie Galant (1987-1993), vooral omdat de auto vrij succesvol was in de rallysport. De VR-4 had nu een 4G63T 2,0-liter turbocharged viercilinder met intercooler en vierwielaandrijving. Ook dit model oogde nog meer gestroomlijnd. De zesde Galant is de eerste die ook als sedan en stationwagon verkrijgbaar was. Vooral qua verwerkingsmethode en uitrusting hoort hij thuis in de categorie luxe middenklassenwagens, maar qua prijs is hij zijn klasse trouw gebleven.

Door naar de zevende generatie van de Galant, gebouwd van 1992 tot 1998. Deze generatie introduceerde nieuwe technologieën zoals ABS en dubbele airbags. Er was een brede selectie motoren, inclusief V6-opties. De auto kreeg bovendien een meer elegante en volwassen uitstraling, met een focus op comfort. De achtste generatie (1996-2006) stond behalve om zijn comfort ook bekend om zijn betrouwbaarheid. Er was keuze uit viercilinders en V6-motoren, eventueel met automaat. De auto kreeg een meer conservatief design, gericht op een bredere doelgroep. In 2004 viel het doek voor de Galant in Nederland. De achtste generatie Galant was dus de laatste modelreeks die officieel in Nederland werd verkocht. Er verscheen nog wel een negende generatie Galant (2003-2012), maar dat model werd vooral in Noord-Amerika verkocht. Mogelijk keert de Galant in de nabije toekomst terug bij Mitsubishi.

Technische gegevens

Motorisatie

De zevende en achtste generatie Mitsubishi Galant zijn geleverd met verschillende benzine- en dieselmotoren. We zetten de motoren op een rij.

Motoren zevende generatie Mitsubishi Galant

BENZINE

  • 1.8i - 1.834 cm³ - 4-in-lijn - 126 pk - 161 Nm
  • 2.0i - 1.997 cm³ - 4-in-lijn - 137 pk - 176 Nm
  • 2.0 GTi-V6 - 1.999 cm³ - V6 - 150 pk - 179 Nm
  • 2.5 GTi-V6 Dynamic-4 - 2.497 cm³ - V6 - 170 pk - 216 Nm

DIESEL

  • 2.0 TD - 1.998 cm³ - 4-in-lijn - 90 pk - 191 Nm

Motoren achtste generatie Mitsubishi Galant

BENZINE

  • 2.0 - 1.997 cm³ - 4-in-lijn - 136 pk - 178 Nm
  • 2.4 GDI - 2.350 cm³ - 4-in-lijn - 150 pk - 225 Nm
  • 2.5 V6 - 2.498 cm³ - V6 - 163 pk - 223 Nm

DIESEL

  • 2.0 TD - 1.998 cm³ - 4-in-lijn - 90 pk - 202 Nm

Afmetingen

Je merkt goed dat de Mitsubishi Galant door de jaren heen is geëvolueerd van een compacte sedan in een volwassen familie-sedan. De zevende generatie Galant heeft een lengte van 4,63 meter, een hoogte van 1,40 meter en een breedte van 1,73 meter. De wielbasis kwam uit op 2,64 meter. De achtste generatie werd een stukje groter. De lengte van dat model komt uit op 4,66 meter, de breedte op 1,74 meter en de hoogte op 1,41 meter. De wielbasis bleef met 2,64 meter gelijk.

De belangrijkste specificaties van de Mitsubishi Galant

Mitsubishi Galant Gen7 Mitsubishi Galant Gen8
Marktintroductie 1993 1997
Lengte x breedte x hoogte 4,63 x 1,73 x 1,40 m 4,66 x 1,74 x 1,41 m
Wielbasis 2,64 m 2,64 m
Inhoud bagageruimte n.b. n.b.
Ledig gewicht 1.145-1.485 kg 1.235-1.345 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b. n.b.
Motorinhoud 1.834-2.497 cm³ 1.997-2.498 cm³
Vermogen 66 kW (90 pk)-125 kW (170 pk) 66 kW (90 pk)-120 kW (163 pk)
Koppel 161-216 Nm 178-225 Nm
Topsnelheid 175-216 km/u 170-225 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,9-14,1 sec 8,2-12,8 sec
Tankinhoud n.b. n.b.
Verbruik n.b. n.b.
CO₂-uitstoot n.b. n.b.

Varianten

Mitsubishi Motors heeft de Galant in verschillende carrosserievarianten geleverd. De zevende generatie was er als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback, terwijl de achtste generatie is verschenen als vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagon. De tweede generatie Galant is ook geleverd als tweedeurs coupé. Er is dus volop keuze als het gaat om carrosserievarianten. Uitvoeringen zijn er ook volop. De achtste generatie Galant was er bijvoorbeeld als GLXi, GLSi of als GLS. Later werden ook namen als Comfort en Elegance gebruikt. En jawel: Mitsubishi heeft zelfs de naam GTi-V6 of GTi-V6 Dynamic gebruikt tussen 1993 en 1997.

Prijzen

De Mitsubishi Galant is logischerwijs alleen nog als occasion verkrijgbaar. Het aanbod is wel bijzonder beperkt. De meeste Galant-generaties zijn al uit het straatbeeld verdwenen. Prijzen van een Mitsubishi Galant occasion beginnen bij ongeveer 4.000 euro en lopen op tot iets meer dan 7.000 euro. Opvallend is dat de beschikbare exemplaren allemaal in een zeer nette staat verkeren. De huidige eigenaren zijn dus duidelijk liefhebbers. Omdat in Nederland weinig exemplaren rijden, zijn reserveonderdelen moeilijk verkrijgbaar en bovendien erg duur. Bovendien lijdt de wagen aan de voor Mitsubishi karakteristieke kwaaltjes: tijdens kou klapperen de interieurdelen en de transmissie kraakt bij te snel schakelen.

Design

Buitenkant

Erg hoekig, hoekiger of beperkt hoekig, dat vat zo’n beetje de Mitsubishi Galant goed samen. De Japanners kozen altijd voor een strak design. Wel valt op dat de Galant door de jaren heen een wat 'zachtere’ vormgeving kreeg, met minder harde lijnen. Ook de stroomlijn van het model werd elke modelgeneratie beter. Mitsubishi koos steeds meer voor een conservatief design, gericht op een bredere doelgroep.

Binnenkant

Het interieurdesign van een Galant oogt typisch Japans. Veel knopjes dus, maar ergonomisch wel dik in orde en gemaakt van kwalitatief hoogwaardige materialen. De afwerking werd per modelgeneratie steeds beter. Ook de comfortvoorzieningen namen steeds meer toe, denk hierbij aan elektrisch bedienbare ramen, een audio-installatie, cruise control, ABS en airbags.

Veiligheid

Nee, Euro NCAP heeft de Mitsubishi Galant niet getest, maar het Noord-Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) wel. In 1998 werd het model onderwerpen aan een crashtest. Helaas kwam het model niet al te best uit de bus. Met name de bescherming van benen liet te wensen over. Realiseer je wel dat de Galant al een auto op leeftijd is. Je kunt hem dus niet vergelijken met moderne auto’s. Meer moderne generaties hebben airbags en ABS.

Alternatieven

Er zijn volop alternatieven voor de Mitsubishi Galant. Je kunt denken aan een Toyota Camry, Honda Accord, Ford Fusion (het Amerikaanse model), de Nissan Altima, Hyundai Sonata of Kia Optima. Andere alternatieven zijn de Subaru Legacy en Chevrolet Malibu.

FAQ

Is de Mitsubishi Galant betrouwbaar?
Over het algemeen is de Mitsubishi Galant een betrouwbare auto, mits de auto goed onderhoud krijgt. Aandachtspunten zijn eventuele lekkages van vloeistoffen, aangetaste remleidingen en slijtage van de stuur- of fuseekogel.
Hoe duur is een Mitsubishi Galant?
Een Galant is goed bereikbaar. Prijzen van occasions beginnen bij ongeveer 4.000 euro en lopen op tot iets meer dan 7.000 euro. Het aanbod in Nederland is vrij beperkt. In Duitsland is het aanbod aanzienlijk groter.

Beoordelingen voor Mitsubishi Galant

12 Beoordelingen

4,2