Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mitsubishi-i-miev-l-01.jpg

Mitsubishi I Miev

1 / 3
mitsubishi-i-miev-l-01.jpg
mitsubishi-i-miev-l-02.jpg
mitsubishi-i-miev-l-03.jpg

De elektrische auto Mitsubishi i MiEV verschijnt in 2010 in Europa

Toen de Japanse autofabrikant Mitsubishi de miniauto Mitsubishi i presenteerde, zorgde dit kleintje dat aanvankelijk alleen in Japan werd aangeboden al meteen voor opzien. Dat lag niet zozeer aan het aerodynamisch-futuristisch overkomende design van de miniauto die in Japan tot de klasse van de Kei-cars hoorde. Lees meer

Interesse in een Mitsubishi I Miev

Mitsubishi I Miev tweedehands auto
Mitsubishi I Miev dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Veel vernieuwender vond men het feit dat de motor in het midden geplaatst werd en dat er een zelfdragende aluminium carrosserie gebruikt werd. Dit waren ongebruikelijke oplossingen voor een Kei-car, maar ze boden meerdere voordelen: het vierdeurs model bood meer plaats voor de maximaal vier passagiers en was tegelijkertijd licht genoeg om een effectievere veiligheidszone voorin de auto mogelijk te maken. Om in de toekomst nog steeds een moderne stadsauto te zijn, ontbrak eigenlijk alleen nog maar een alternatieve aandrijving in plaats van een verbrandingsmotor. Juist daaraan werkte de producent met zijn project Mitsubishi innovative Electric Vehicle (MiEV). Daarbij moest de Mitsubishi i de basis vormen voor één van de eerste in serie geproduceerde elektrische auto's van een volumeproducent. In 2009 was het model klaar om in serieproductie genomen te worden. Vervolgens kwam hij in Japan op de markt onder de naam Mitsubishi i-MiEV.

Voor de Europese markt wordt de Mitsubishi i-MiEV breder en langer gemaakt

De Mitsubishi i-MiEV die vanaf 2010 in Europa werd aangeboden onderscheidde zich qua ontwerp en design niet van het origineel op de Japanse straten. De constructeurs moesten echter wel de spoorbreedte van de elektrische voertuigen voor de Europese markt aanpassen. Daardoor werd de Mitsubishi i-MiEV hier iets breder, namelijk 1,52 meter. De veiligheidsvoorschriften in Europa vereisten bovendien grotere overhangen. Daardoor viel de Mitsubishi i-MiEV in Europa met een totale lengte van 3,45 meter vijftig centimeter langer uit dan in Japan.

De Mitsubishi i-MiEV heeft een actieradius van maximaal 144 Kilometer

De constructieprincipes van de zelfdragende carrosserie in lichte bouwwijze en de naar achter verplaatste aandrijftechniek van de Mitsubishi i werden niet fundamenteel veranderd bij de uitvoering als elektrische auto. Het enige dat hierbij veranderde was dat de Mitsubishi i-MiEV Lithium-Ionen-accucellen kreeg in plaats van zijn benzinetank en dat de verbrandingsmotor en krachtoverbrenging vervangen werden door een elektromotor en generator. Met deze techniek aan boord steeg het gewicht van de Mitsubishi i-MiEV naar iets meer dan 1000 kilogram. De motor had een prestatievermogen van 47 kW (64 pk), waarmee de auto maximaal 130 kilometer per uur kon halen. De actieradius bedroeg maximaal 144 kilometer en het duurde circa zeven uur om de accu's van de Mitsubishi i-MiEV weer op te laden.