- Homepage
- Auto
- Mitsubishi
- Mitsubishi I Miev
Interesse in een Mitsubishi I Miev
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Mitsubishi Eclipse Cross – Wachten op Carlos
Eerste contact: Mitsubishi Outlander PHEV – Aantal concurrenten? Nul
Eerste contact: Mitsubishi Outlander Facelift – Aangescherpt
Test: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD – Dat we het gezegd hadden
Test: Mitsubishi Attrage – Naar Thaise smaak
Special: Mitsubishi - Paleis 6 – Opvolger Colt in zicht
Alternatieve modellen
Veel vernieuwender vond men het feit dat de motor in het midden geplaatst werd en dat er een zelfdragende aluminium carrosserie gebruikt werd. Dit waren ongebruikelijke oplossingen voor een Kei-car, maar ze boden meerdere voordelen: het vierdeurs model bood meer plaats voor de maximaal vier passagiers en was tegelijkertijd licht genoeg om een effectievere veiligheidszone voorin de auto mogelijk te maken. Om in de toekomst nog steeds een moderne stadsauto te zijn, ontbrak eigenlijk alleen nog maar een alternatieve aandrijving in plaats van een verbrandingsmotor. Juist daaraan werkte de producent met zijn project Mitsubishi innovative Electric Vehicle (MiEV). Daarbij moest de Mitsubishi i de basis vormen voor één van de eerste in serie geproduceerde elektrische auto's van een volumeproducent. In 2009 was het model klaar om in serieproductie genomen te worden. Vervolgens kwam hij in Japan op de markt onder de naam Mitsubishi i-MiEV.
Voor de Europese markt wordt de Mitsubishi i-MiEV breder en langer gemaakt
De Mitsubishi i-MiEV die vanaf 2010 in Europa werd aangeboden onderscheidde zich qua ontwerp en design niet van het origineel op de Japanse straten. De constructeurs moesten echter wel de spoorbreedte van de elektrische voertuigen voor de Europese markt aanpassen. Daardoor werd de Mitsubishi i-MiEV hier iets breder, namelijk 1,52 meter. De veiligheidsvoorschriften in Europa vereisten bovendien grotere overhangen. Daardoor viel de Mitsubishi i-MiEV in Europa met een totale lengte van 3,45 meter vijftig centimeter langer uit dan in Japan.
De Mitsubishi i-MiEV heeft een actieradius van maximaal 144 Kilometer
De constructieprincipes van de zelfdragende carrosserie in lichte bouwwijze en de naar achter verplaatste aandrijftechniek van de Mitsubishi i werden niet fundamenteel veranderd bij de uitvoering als elektrische auto. Het enige dat hierbij veranderde was dat de Mitsubishi i-MiEV Lithium-Ionen-accucellen kreeg in plaats van zijn benzinetank en dat de verbrandingsmotor en krachtoverbrenging vervangen werden door een elektromotor en generator. Met deze techniek aan boord steeg het gewicht van de Mitsubishi i-MiEV naar iets meer dan 1000 kilogram. De motor had een prestatievermogen van 47 kW (64 pk), waarmee de auto maximaal 130 kilometer per uur kon halen. De actieradius bedroeg maximaal 144 kilometer en het duurde circa zeven uur om de accu's van de Mitsubishi i-MiEV weer op te laden.