- Homepage
- Auto
- Mitsubishi
- Mitsubishi L300
Sterke punten
- Veel ruimte
- Onderscheidend ontwerp
- Relatief stabiel en goedkoop
Zwakke punten
- Lage topsnelheid
- Geen extra uitrusting
- V-snaren scheuren gemakkelijk
Mitsubishi L300 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mitsubishi L300, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Mitsubishi L300
-
Mitsubishi L300 GLS
€ 12.500,-Geen informatie- 133.000 km
- 09/1990
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3650 Dilsen-Stokkem -
Mitsubishi L300 export
€ 2.600,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 148.000 km
- 10/1995
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
11,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
264 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1700 Dilbeek -
Mitsubishi L300 LONG CHASSIS DIESEL EXPORT
€ 2.800,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 275.000 km
- 01/2004
- 57 kW (77 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon
Interesse in een Mitsubishi L300
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Mitsubishi Eclipse Cross – Wachten op Carlos
Eerste contact: Mitsubishi Outlander PHEV – Aantal concurrenten? Nul
Eerste contact: Mitsubishi Outlander Facelift – Aangescherpt
Test: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD – Dat we het gezegd hadden
Test: Mitsubishi Attrage – Naar Thaise smaak
Special: Mitsubishi - Paleis 6 – Opvolger Colt in zicht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De zeer grote ruimte is geschikt voor talrijke passagiers en zware lading.
- De L300 kan al zeer goedkoop als occasion worden gekocht.
- Weinig zwakke punten in vergelijking met andere modellen van deze leeftijd.
- De onmiskenbare blik doet de harten van liefhebbers sneller kloppen.
Belangrijke gegevens
Motor
De Mitsubishi L300 is verkrijgbaar met een benzine- of dieselmotor. De nadruk bij deze voertuigen ligt op praktisch nut, en daarom moesten de prestaties van de motor een stapje terug doen om het verbruik niet te hoog te laten oplopen.
De belangrijkste technische gegevens van de Mitsubishi L300 modellen in één oogopslag
1 Generatie (1980-1987) | 1 Generatie (1980-1987) | 2 Generatie (1987-1998) | 2 Generatie (1987-1998) | |
---|---|---|---|---|
Model | Ottomotor | Dieselmotor | Ottomotor | Dieselmotor |
Cilinderinhoud | 1,6 - 2,0 l | 2,3 - 2,5 l | 1,6 - 2,4 l | 2,5 l |
Vermogen | 65 - 88 PK | 68 - 69 PK | 69 - 112 PK | 69 - 70 PK |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 15,0 - 21,5 s | 15,0 - 21,5 s | 15,0 - 21,5 s | 15,0 - 21,5 s |
Topsnelheid | 155 km/u | 155 km/u | 155 km/u | 155 km/u |
Verbruik | 8,8 - 11,4 l/100km | 8,8 - 11,4 l/100km | 8,8 - 11,4 l/100km | 8,8 - 11,4 l/100km |
Om de minibus met een ledig gewicht van 1.425 tot 1.525 kilogram voort te bewegen, volstaan voor de Mitsubishi al benzinemotoren met een vermogen tot 89 pk (de grootste diesel heeft 69 pk onder de motorkap). De kleinste benzinemotor van de eerste generatie heeft 65 pk en een cilinderinhoud van 1,6 liter. Sinds de tweede generatie is de benzinemotor iets krachtiger met maximaal 112 pk en een maximale cilinderinhoud van 2,5 liter, terwijl de rijprestaties van de diesel vrijwel ongewijzigd blijven.
Vanaf 1983 was de L300 ook leverbaar met vierwielaandrijving en een iets krachtigere motor. In 1986 lanceerde Mitsubishi het eerste benzinemodel met katalysator, waarna de tweede generatie vier jaar later de eerste generatie verving.
Het chassis bleef ongewijzigd, maar het interieur en de roestbescherming, die bij de eerste generatie te wensen overlieten, werden verbeterd. Bij deze generatie waren er verschillende motormodellen naast elkaar, waarvan sommige in de loop der jaren werden herzien. Ook werd de dieselmotor voor de minibus vanaf 1988 optioneel uitgerust met turbochargers uit de Mitsubishi Pajero.
Door de zwakke motor van de L300 is het rijplezier nogal beperkt. Zowel de acceleratie als de topsnelheid van de Mitsubishi L300 zijn beheersbaar. Toch hoeft de Mitsubishi zich niet te verstoppen voor zijn concurrenten en echte liefhebbers zijn tot op de dag van vandaag lovend over de rustieke minibus.
Afmetingen
Bij zijn introductie werd de Mitsubishi L300 door critici geprezen. De L300 scoorde vooral goed met zijn ontwerp, dat hem even geschikt maakt voor het vervoer van personen als voor het vervoer van zware voorwerpen (ladingen tot 800 kilogram zijn toegestaan). Voor de maximaal negen passagiers verdeeld over drie rijen stoelen, vergemakkelijken de schuifdeuren achteraan het instappen. Het model met vierwielaandrijving heeft acht zitplaatsen, met de versnellingspook naast de bestuurdersstoel.
Het basismodel (1980 tot 1987) is 4,10 meter lang met een breedte van 1,69 meter en een hoogte van 1,99 meter. Vanaf 1983 werd de L300 ook geproduceerd op basis van het chassis van de Mitsubishi Pajero, wat 35 centimeter meer lengte opleverde ten opzichte van het basismodel en ook een grotere wielbasis. In de tweede generatie (1987 tot 1998) werd de minibus weer wat langer, maar verloor hij aan hoogte, die werd teruggebracht tot 1,84 meter. In 1990 bracht Mitsubishi eindelijk een luxe variant van de L300 uit, die aanzienlijk meer ruimte bood. Hij was 4,78 meter lang en was met iets minder dan 1,96 meter opnieuw gericht op de hoogte van het basismodel. Hier werd het aantal stoelen teruggebracht tot zeven.
Varianten
De Mitsubishi L300 is sinds 1980 in productie, aanvankelijk als minibusversie of panel van. In 1983 introduceerde Mitsubishi een versie op basis van het chassis van de Mitsubishi Pajero en met voor het eerst vierwielaandrijving. De L300 werd ook onderdeel van de Mitsubishi-vloot als variabele flatbed. Iedereen die de L300 wil gebruiken met een open laadvloer of zelfs als camper is goed geholpen met deze dieplader.
De tweede generatie introduceerde de optie van een hoge as voor de paneelwagen, die in de versie met één zitplaats ook het bijzondere kenmerk heeft van een stuurschakeling.
De Luxury versie van de L300 werd in 1990 geïntroduceerd en biedt, in vergelijking met de basismodellen, enkele visuele vernieuwingen en een uitrusting van hogere kwaliteit.
Prijs
Aangezien de Mitsubishi L300 tegenwoordig niet meer in productie is, is het model alleen nog verkrijgbaar als occasion. Tegenwoordig wisselt een gebruikte Mitsubishi L300, afhankelijk van kilometerstand, uitrusting en model , van eigenaar voor prijzen van 4.000 euro tot 16.000 euro.
Design
Exterieur
De onmiskenbare hoekige contour van de L300 staat voor zichzelf - zelfs in de iets vergrote en optisch opnieuw ontworpen tweede generatie. De zijschuifdeuren van de Mitsubishi L300 zijn ook onmiskenbaar, waardoor het veel gemakkelijker is om in de minibus te stappen. De unieke doosvorm doet de harten van kenners sneller kloppen, ook al lijkt hij relatief klein in vergelijking met concurrenten. De kleinere afmetingen storen echter helemaal niet, want de Mitsubishi verrast met een onverwacht royale hoeveelheid ruimte.
De Mitsubishi L300 luxe touringcar is visueel opgewaardeerd ten opzichte van de basisversie, met standaard een panoramadak en aluminium wielen.
Interieur
Binnenin de minibus biedt de L300 zijn passagiers aanzienlijk meer ruimte dan het uitzicht van buitenaf doet vermoeden. De grote ruimte is comfortabel voor zowel personenvervoer als grote ladingen.
Afgezien van de luxe uitvoering is het interieur van de Mitsubishi L300 relatief eenvoudig. De uitrusting van de Mitsubishi L300 varieert afhankelijk van de uitvoering van het voertuig. Terwijl de basismodellen van de minibus relatief simpel en functioneel zijn gehouden, zoals meestal het geval is bij bestelwagens, wordt de luxe versie van de L300 geleverd met extra's die destijds zeer modern waren. Deze omvatten centrale vergrendeling, lichtmetalen velgen, extra verwarming, elektrische ramen en ook individueel verstelbare stoelen in het passagierscompartiment.
Veiligheid
Ook nu nog wordt de Mitsubishi L300 beoordeeld als relatief veilig, maar met een aantal zwakke punten. Deze omvatten de besturing, die enkele zwakke punten vertoont, en rammelende koppelstangen. De klepdeksels laten ook veel te wensen over qua dichtheid.
Ongeacht het model, maar een veel voorkomend slijtageprobleem bij oude voertuigen is dat de V-snaren gemakkelijker kunnen breken dan bij nieuwere voertuigen. Bovendien werd geconstateerd dat de voorbanden van de minibus een beetje scheef lopen door een enigszins onevenwichtig ontwerp van de vooras.
In het algemeen zijn de veiligheidssystemen op het niveau dat standaard was ten tijde van de bouw. Daarom is er natuurlijk enige ruimte voor verbetering ten opzichte van de huidige norm.
Alternatieven
De VW T3 was het summum in de categorie minibussen en bestelwagens toen de Mitsubishi L300 werd geïntroduceerd. De laatste echte VW Bulli was toen en nu nog steeds cult, dus de L300 had het moeilijk om de concurrentie te verdringen. Als occasion is de T3 al verkrijgbaar voor kleine prijzen vanaf ongeveer 4.000 euro, maar wie op zoek is naar een echt goed onderhouden liefhebbersmodel moet rekenen op prijzen van 20.000 euro en meer.
Kort na de komst van Mitsubishi in de bestelwagen- en kleine buswereld, lanceerde de Subaru Group, eveneens gevestigd in Japan, in 1983 een microvan, de Subaru Libero. De eerste versie is slechts drie meter lang, de twee volgende generaties zijn iets langer geworden. De Libero is dan ook ongeschikt voor grote transporten; de Mitsubishi L300 is hier veel geschikter. De Subaru Libero is zelden beschikbaar als occasion.
De Fiat Ducato, die kort na de L300 van de band rolde, is met 4,70 meter aanzienlijk langer. Het voertuig wordt nog steeds gebouwd en is enorm ruim, waardoor het zeer geschikt is als omgebouwde camper. De Ducato kan als occasion worden gekocht voor bedragen van drie cijfers; als je geïnteresseerd bent in een model dat al is omgebouwd tot camper, zijn prijzen tot 40.000 euro al snel verschuldigd.