- Homepage
- Auto
- Mitsubishi
- Mitsubishi Pajero
- Mitsubishi Pajero Pinin
Interesse in een Mitsubishi Pajero Pinin
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Mitsubishi Eclipse Cross – Wachten op Carlos
Eerste contact: Mitsubishi Outlander PHEV – Aantal concurrenten? Nul
Eerste contact: Mitsubishi Outlander Facelift – Aangescherpt
Test: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD – Dat we het gezegd hadden
Test: Mitsubishi Attrage – Naar Thaise smaak
Special: Mitsubishi - Paleis 6 – Opvolger Colt in zicht
De Mitsubishi Pajero terreinwagen van de Japanse Mitsubishi Motors Corporation komt in mei 1982 op de markt. Aangezien Mitsubishiook een handzame terreinauto voor de Europese markt wil, neemt de Italiaanse meesterontwerper van Ferrari, Pininfarina, de grote Pajero onder handen en creëert een kleine en krachtige terreinauto met de originele kwaliteiten van de Pajero. Deze occasions zijn een mooie mix van een terreinwagen en een luxe auto.
In 2000 wordt de kleinste Pajero geïntroduceerd: de Mitsubishi Pajero Pinin als compacte uitvoering van de befaamde Pajero Sports Utility Vehicle (SUV). De terreinwagen heeft een parttime vierwielaandrijving. Tijdens een gewone rit worden alleen de achterwielen aangedreven, wat ook brandstof bespaart. Bij gladheid of zware regenval is de vierwielaandrijving in te schakelen. De Pinin heeft een twee liter direct ingespoten benzinemotor die zeer zuinig is. Deze GDI-motor loopt op benzine, maar is voorzien van dezelfde techniek als een dieselmotor. Zo combineert GDI de prestaties van de benzinemotor en het lage brandstofverbruik van diesel. Om precies te zijn: 122 pk, 174 Nm. De motor van de Mitsubishi Pajero Pinin is tot 100 kilometer per uur rustig en beschaafd en maakt daarboven iets meer geluid.
Terreinwagen met verschillende namen
De naam Pajero komt van de leopardus pajeros pampakat. De Mitsubishi Pajero Pinin wordt ook verkocht onder de namen Mitsubishi Shogun, Mitsubishi Montero, Montero iO en Pajero iO. Niet alleen in Spaans sprekende landen, maar ook in Ierland en het Verenigd Koninkrijk rijdt de offroader als Montero rond.
De Pajero Pinin rijdt moeiteloos over onverharde terreinen en heeft voldoende trekkracht. De terreinauto rijdt ook goed op de snelweg. Door de hoge zit, kijkt de bestuurder over het verkeer heen. De Pinin is van alle gemakken voorzien, met een standaard boordcomputer, elektrisch bedienbare spiegels en zijramen, een radio-cd speler, airconditioning en een centrale portiervergrendeling zonder centrale afstandsbediening. De stoelen van de tweedehands Pinin zitten prettig en bieden voldoende steun. Het dashboard is gemaakt van solide kunststof en heeft verschillende handgrepen, waaraan passagiers zich op oneffen terrein goed vast kunnen houden. De achterbank bestaat uit twee delen, die neerklapbaar zijn en waardoor een hoge en ruime bagageruimte ontstaat. Ook is de rugleuning van de achterbank verstelbaar in zes standen om meer zitruimte of bagageruimte te scheppen.
De GLX Long Body met versnellingsbak of als automaat
Naast de gewone, korte Mitsubishi Pajero Pinin is er ook een Pinin GLX. De langere versie, ofwel de Long Body, is met een lengte van 4,03 meter maar 25 centimeter langer. De Pajero Pinin Long Body is er met een vijfversnellingsbak, maar ook als automaat. De GLX heeft aan de voorzijde elektrische ramen, airco, portiervergrendeling met afstandsbediening, een verstelbaar stuur en bestuurdersstoelen en lichtmetalen velgen. Ook heeft deze Long Body ABS en een achterbank die gedeeltelijk neerklapbaar is. Het is daarmee ook een aantrekkelijke tweedehands auto.