Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mitsubishi-banner-l-01.jpg

Mitsubishi SUV

Mitsubishi kende in ons land altijd een redelijk 'low profile', maar beschikte over een groep trouwe kopers die betrouwbaarheid en levensduur belangrijk vonden. Sinds de Outlander SUV als PHEV (plug-in hybride) de harten van leaserijders heeft veroverd, groeide de populariteit van het gehele merk. Ook voor de andere Mitsubishi SUV, de Pajero, groeide de belangstelling.

All Wheel Control

Mitsubishi Motors (het merk is ook actief in de scheepsbouw en installatietechniek) legde in 1973 met de Pajero de basis voor de Sport Utility Vehicle (SUV). De Pajero werd oorspronkelijk gepresenteerd als echte terreinauto, maar bleek qua weggedrag en ruimte ook prima geschikt voor dagelijks gebruik. De Pajero kende een korte wielbasis (3-deurs) en een lange uitvoering met vijf deuren. Op het gebied van motoren was er de keuze uit twee benzinemotoren (2.4 liter met 110 PK en een 3 liter V6 met 139 PK) en een dieselmotor (2.5 liter met 83 PK). Het motorengamma werd - net als bij andere merken - in de loop der jaren uitgebreid met zwaardere versies. De Mitsubishi SUV had een permanente vierwielaandrijving die het merk aanduidde als AWC (All Wheel Control). Dit samenspel van differentiëlen en aandrijfassen kwam eigenlijk voort uit de sportieve Lancer Evolution.

Dakar Rally

Een absolute doorbraak kwam toen de Mitsubishi SUV in 1983 deelnam aan de Paris-Dakar Rally en de ene na de andere overwinning boekte. Het zorgde ervoor dat de Pajero in Afrika en de Aziatische landen mateloos populair werd. In Pakistan staat het woord Pajero voor welvaart. Voor de weg-versies van de Pajero werd de 4WD-aandrijving gaandeweg aangepast aan de moderne eisen, zoals het automatisch verdelen van de aandrijfkracht op de voor- en achterwielen. De Pajero is erg gewild als gebruikte auto en de prijzen zijn aan de hoge kant.

Samenwerkingen

In 2003 werd de Mitsubishi SUV Outlander op de Amerikaanse markt gebracht. De Outlander is altijd een samenwerkingsproject met andere merken geweest. De ontwikkeling geschiedde in samenwerking met Daimler-Benz en Volkswagen. De tweede generatie werd vanaf 2006 samen met Peugeot (2008) enCitroën (C-Crosser) gebouwd. Dat werd geen succes voor de Japanners, maar wel voor Nedcar in Born, waar de Europese Outlanders tot 2013 geproduceerd werden.

Plug-in knaller

Het succes van de Outlander kwam tot een hoogtepunt toen er in 2013 een plug-in hybride in Japan werd gebouwd, speciaal voor de Europese markt. Veel Europese landen (vooral Nederland, maar ook Frankrijk en Noorwegen) bieden enorme fiscale voordelen aan semi- of vol-elektrische auto's en Mitsubsihi speelde hier perfect op in. De productie moest al snel worden verdubbeld om aan de vraag te voldoen. Het plug-in systeem van de Outlander betekende vooral ondersteuning bij het wegrijden en accelereren, waardoor het totaal verbruik sterk daalde. In ons land ontstond een discussie over de fiscale regeling toen leasebedrijven meldden dat veel van hun Outlander-rijders de accu's weinig of nooit oplaadden. Zij profiteerden wel van het fiscale voordeel (geen bijtelling en investeringspremie voor ondernemers), maar reden het voertuig feitelijk als een dure benzineauto. Ondanks dit alles bleef de Mitsubishi SUV een belangrijke speler op de zakelijke markt.