Morgan
Vind het model dat bij je past.
Specialiteiten van Morgan:
- Morgan Motor Company werd in 1909 opgericht door H.F.S. Morgan, en van generatie op generatie uitgebaat door de familie Morgan, tot de overname door een Italiaanse investeringsmaatschappij in 2019. De familie blijft wel betrokken bij het bedrijf.
- Morgan bouwt vandaag nog steeds auto’s met een rechtstreekse link met de modellen van decennia geleden, wat samen met hun no-nonsense sportieve manier van rijden de charme van het merk maakt.
- Het bedrijf bouwt niet enkel vierwielers, maar ook een driewieler, met de ‘Super 3’, een concept dat al van bij de start van het bedrijf toegepast werd.
- De vierwielers van Morgan worden vandaag gebouwd op een aluminium chassis, met nog steeds een houten structuur waarop het koetswerk gebouwd wordt.
- Morgan heeft doorheen de jaren aandrijflijnen gebruikt van verschillende andere autobouwers. Vandaag is dat een driecilinder van Ford voor de Super 3 en vier- en zescilinders van BMW voor de vierwielers.
- Gezien de tijdloze uitstraling, de lange wachttijden en de beperkte productiecapaciteit zijn de modellen van Morgan bijzonder waardevast.
Korte geschiedenis van Morgan
Morgan Motor Company werd in 1909 opgericht door H.F.S. Morgan en is daarmee één van de oudste nog bestaande automerken. De eerste modellen van Morgan waren driewielers, een manier voor eigenaars om in Groot-Brittanië minder belastingen te betalen op hun auto, die op die manier aanzien werd als motorfiets. Vanaf 1936 bouwde Morgan echter ook vierwielers op een stalen chassis, maar met een essenhouten structuur voor het koetswerk. Het stalen chassis dat halverwege de vorige eeuw geïntroduceerd werd, bleef in productie tot 2020, toen het vervangen werd door een aluminium onderstel voor de nieuwe modellen. Ook die nieuwe modellen maken nog steeds gebruik van een essenhouten frame voor het koetswerk.
Morgan, dat nog steeds gebaseerd is in de streek waar het opgericht werd, met een fabriek in Malvern Link, is doorheen de generaties in familiehanden gebleven, tot de meerderheid van de aandelen in 2019 gekocht werd door de Italiaanse investeringsgroep Investindustrial. De Morgan-familie blijft wel minderheidsaandeelhouder. De nieuwe investeerder zorgde voor vernieuwing op productvlak, met onder andere het aluminium chassis, maar de klassieke uitstraling en charme van de Morgan-modellen blijft behouden.
Modellen en varianten
- Super 3
- Plus Four
- Plus Six
Overzicht modellen Morgan per categorie
Het gamma van Morgan ziet er op het eerste zicht identiek uit aan dat van enkele decennia geleden, maar onderhuids zijn er toch heel wat wijzigingen, zoals moderne ondersteltechniek en moderne aandrijflijnen. Het gamma telt twee lijnen: de ‘Super 3’ driewieler met een 1.5 driecilinder van Ford en de ‘Plus’ vierwielers. De Plus Four heeft een twee liter viercilinder van BMW onder de motorkap, de Plus Six een 3 liter zescilinder van het Duitse merk.
Model | Koetswerkvorm | Motoren | Cilinderinhoud | Vermogen in kW (pk) | CO2-uitstoot in g/km |
---|---|---|---|---|---|
Super 3 | Driewieler | Benzine | 1.5 | 87 (118) | 130 |
Plus Four | Roadster | Benzine | 2.0 | 187 (255) | 159-165 |
Plus Six | Roadster | Benzine | 3.0 | 246 (335) | 179 |
Prijzen
Nieuwprijzen Morgan
Model | Vanafprijs in België in euro incl. btw |
---|---|
Super 3 | 59.277,90 |
Plus Four | 94.888,20 |
Plus Six | 116.141,85 |
De productie van Morgan is eerder beperkt en de vraag groot, wat ervoor zorgt dat de tweedehandsprijzen op een degelijk niveau blijven. De meest betaalbare relatief recente modellen vind je in de vorm van de 3-Wheeler, met prijzen die beginnen net onder de € 50.000. De prijzen voor een 10 jaar oude vierwielige Morgan starten over het algemeen boven de € 60.000 maar kunnen oplopen tot rond de € 100.000 afhankelijk van de uitvoering. De ‘Aero’-modellen die het merk in het eerste decennium van deze eeuw bouwden, kosten je zo’n € 100.000. Prijzen voor ‘klassieke’ modellen (die er ongeveer hetzelfde uitzien als de huidige modellen maar wel enkele decennia ouder zijn) starten boven de € 30.000. Maar zorg dat je een kenner raadpleegt wanneer je er één koopt, want het stalen chassis en het houten frame zouden aangetast kunnen zijn, hoewel de meeste eigenaars hun Morgan goed verzorgen.
Alternatieven voor Morgan
De modellen van Morgan zijn uniek, en trekken een bijzonder publiek aan dat meestal specifiek op deze modellen gericht is. Van rechtstreeks alternatieven is er dus niet echt sprake. Hou je van nieuwe vierwielers die je mee terugnemen in de tijd, dan kan je echter ook bij het Britse Caterham aankloppen, dat in zijn Seven-aanbod ook nostalgisch uitgedoste modellen heeft.
Ben je op zoek naar een excentrieke driewieler, dan is Vanderhall misschien een alternatief, dat met de Carmel en Santarosa twee modellen met één enkel wiel achteraan in zijn aanbod heeft. Nog moderner, en ook meer geïnspireerd door de wereld van de motorfietsen is Can-Am, dat modellen aanbiedt met twee wielen vooraan en één vanachter, al zit je daar meer op een zadel dan in een auto.