Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
morgan-plus-4-front

Morgan Plus 4

1 / 3
morgan-plus-4-front
morgan-plus-4-side
morgan-plus-4-back

Sterke punten

  • Overtuigende rijervaring
  • Unieke esthetiek
  • Configuratie volgens de wensen van de koper

Zwakke punten

  • Hard chassis
  • Geen hydraulische besturing
  • Hoge aankoopprijs

Morgan Plus 4 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Morgan Plus 4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.5 - 7.5s
Maximumsnelheid:189 - 189 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):164 - 172 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.1 - 7.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4010 x 1610 x 1220 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:300 - 523 kg

Morgan Plus 4: Een jong gebleven veteraan

Al bijna 100 jaar produceert het particuliere bedrijf Morgan exclusieve carrosserieën met een frame van essenhout. De kroon op het interieur is het traditionele, typisch Britse dashboard van fijn hout. De Morgan Plus 4 is een bijzonder extravagante sportwagen van hun hand. Lees meer

Interesse in een Morgan Plus 4

Morgan Plus 4 tweedehands auto
Morgan Plus 4 nieuwe auto
Morgan Plus 4 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen:

  • Biedt de wereldberoemde "Morgan driving experience".
  • Volledig nieuw niveau van dynamiek door verbeterde systemen en assistenten.
  • Accelereert moeiteloos, zelfs bij hoge snelheden.

Belangrijke gegevens

Motoren

In 1950 lanceerde Morgan het eerste model van de Morgan Plus 4 met een viercilindermotor. Deze vertoonde enkele ontwerpkenmerken uit de jaren dertig. De opvolger, de Morgan Plus 4 TR uit 1954, leverde met 91 pk in plaats van 69 pk aanzienlijk meer vermogen dan zijn voorganger. De Morgan Plus 4/TR3 rolde in 1959 voor het eerst van de productielijn. Hij kwam met een nieuwe viercilinder motor. In 1963 werd de Morgan Plus 4 Super Sports speciaal voor de autosport ontworpen, met een topsnelheid van 210 km/u. In 1962 won de Britse sportwagenfabrikant met deze auto de 24 uur van Le Mans in de 2-liter klasse.

Daarnaast werd de Morgan Plus 4 herhaaldelijk opnieuw uitgebracht om de oude tijden in herinnering te brengen en de successen uit de beginjaren te herhalen. Dit geldt bijvoorbeeld voor een model dat van 2005 tot 2020 werd gebouwd. Natuurlijk werden ook de motoren herzien als onderdeel van de nieuwe uitgave. Het gaat om een viercilinder-in-lijn benzinemotor met een inhoud van twee liter en 156 pk. Het maximumkoppel bedraagt 201 Nm, dat via de twee achterwielen op de weg wordt overgebracht. Dankzij zijn lage gewicht presteert de Morgan Plus 4 goed: hij sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 7,5 seconden. De topsnelheid van de tweezitter wordt pas bereikt bij 189 km/u, terwijl de vierzitter een topsnelheid bereikt van 177 km/u. Het brandstofverbruik is met ongeveer 1,5 liter laag. Het verbruik is met ongeveer 7,1 liter premium benzine per 100 kilometer behoorlijk overtuigend. Met een tankinhoud van 55 liter is de Morgan Plus 4 ook geschikt voor langere ritten zonder voortdurend te hoeven tanken.

Afmetingen

De Morgan Plus 4 heeft sportwagen-typische afmetingen. Er is plaats voor twee personen in de nostalgische cockpit. Veel hoofd- en beenruimte hoeft u hier niet te verwachten. Maar de afwerking van alle materialen is zeer hoogwaardig.

De nieuwste Morgan Plus 4 is bijvoorbeeld 3,83 meter lang, 1,65 meter breed en 1,25 meter hoog. Het gewicht is vrijwel exact één ton. De Plus 4 biedt geen grote opbergmogelijkheden voor bagage en dergelijke. Hij heeft ook geen bagageruimte. Ook ontbreekt natuurlijk de mogelijkheid om een aanhanger te trekken. Afhankelijk van de rijstijl legt de Morgan 700 - 800 kilometer af op een tank brandstof.

Uitvoeringen

Een beschermende kooi voor de passagiers, die volledig over de passagierscabine loopt, biedt plaats aan diverse voorwerpen voor recreatief gebruik - zoals fietsen of surfplanken. Ook gemakkelijk toegankelijk is een bergingsset aan de zijkant. Een uitrustingsrek op de plaats van de achterklep kan nuttige accessoires (bagage, reservebussen, gereedschap, banden) veilig vervoeren.

In 2022 verscheen het Special LM62 model om de grote overwinning op Le Mans te herdenken. Zoals ooit het geval was met de racewagen, springt het startnummer 29 in zwart op een witte achtergrond onmiddellijk in het oog. Om het jaar 1962 te herdenken werden slechts 62 modellen gebouwd. Ze zijn verkrijgbaar in zowel links- als rechtsgestuurde versies. Uiteraard kan de Morgan Plus Four LM62 worden aangepast met de gebruikelijke uitgebreide opties.

Prijzen

Ondanks zijn handelbare dagelijkse geschiktheid en uitrusting is de Morgan Plus 4 allesbehalve goedkoop verkocht. Het voertuig met de basisuitrusting en een handgeschakelde transmissie kon worden gekocht voor ongeveer 75.000 euro. Wie koos voor een van de speciale modellen, zoals de LM62-versie, moest nog dieper in de buidel tasten met een prijs van rond de 110.000 euro.

Design

Exterieur

Het exterieur van de Morgan Plus 4 wordt gekenmerkt door zijn opvallende lijnen en veel nostalgische flair. De softtop schittert in verfijnd mohair zwart. Het radiatorrooster is gepolijst en versterkt het front visueel. De naadloos in elkaar overlopende vormen en de afgeronde carrosserie ronden het totaalpakket vakkundig af.

De wielen zijn slimme 15-inch aluminium velgen met standaard gepolijste middenmoeren. De remklauwen contrasteren deze look met een glanzend zwarte afwerking.

Interieur

De verfijnde buitenkant van de Morgan Plus 4 wordt ook weerspiegeld in het interieur van de sportwagen. Een zwart tapijt siert de vloer. Leder in een even donkere tint en zadelbruin sieren de overige elementen.

De comfortabele stoelen hebben bijpassende bekleding en bieden goede zijdelingse steun. Ook het dashboard en de middenconsole passen naadloos in het designconcept. In het dashboardkastje is ook een veiligheidsnet aangebracht.

morgan-plus-4-interior

morgan-plus-4-seats

Veiligheid

Het veiligheidsniveau van een auto zo oud als de Morgan Plus is natuurlijk niet te vergelijken met de huidige normen. Voor zijn tijd voldeed de auto aan de eisen met zijn goede remprestaties en vrij solide carrosserie. Maar moderne rijhulpsystemen en dergelijke zijn hier natuurlijk niet ingebouwd.

Alternatieven

De Morgen Plus 4 is zonder vergelijkbare alternatieven. De auto is uniek in zijn gehele conceptie, zijn edele en esthetische uitstraling en de laatste in zijn soort. Wie hem eenmaal bezit, geeft hem niet meer weg.

FAQ

Hoe succesvol was de Morgan Plus 4 in de autosport?
Hij behaalde zijn belangrijkste overwinning tijdens de Le Mans race in 1962.
Is de Morgan Plus 4 geschikt als klassieker?
De Morgan Plus 4 is tegenwoordig geschikt als klassieker. Dat geldt in ieder geval voor de oudere en klassieke versies, maar natuurlijk niet voor de nieuwe edities vanaf 2002.
Waarom stuurt de Morgan Plus 4 zo zwaar?
Dat komt door het ontbreken van hydraulische ondersteuning. De technische uitvoering in die tijd is natuurlijk in geen enkel opzicht te vergelijken met de oplossingen van nu.