Sterke punten
- Overtuigende rijervaring
- Unieke esthetiek
- Configuratie volgens de wensen van de koper
Zwakke punten
- Hard chassis
- Geen hydraulische besturing
- Hoge aankoopprijs
Morgan Plus 4 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Morgan Plus 4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Morgan Plus 4
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Goede redenen:
- Biedt de wereldberoemde "Morgan driving experience".
- Volledig nieuw niveau van dynamiek door verbeterde systemen en assistenten.
- Accelereert moeiteloos, zelfs bij hoge snelheden.
Belangrijke gegevens
Motoren
In 1950 lanceerde Morgan het eerste model van de Morgan Plus 4 met een viercilindermotor. Deze vertoonde enkele ontwerpkenmerken uit de jaren dertig. De opvolger, de Morgan Plus 4 TR uit 1954, leverde met 91 pk in plaats van 69 pk aanzienlijk meer vermogen dan zijn voorganger. De Morgan Plus 4/TR3 rolde in 1959 voor het eerst van de productielijn. Hij kwam met een nieuwe viercilinder motor. In 1963 werd de Morgan Plus 4 Super Sports speciaal voor de autosport ontworpen, met een topsnelheid van 210 km/u. In 1962 won de Britse sportwagenfabrikant met deze auto de 24 uur van Le Mans in de 2-liter klasse.
Daarnaast werd de Morgan Plus 4 herhaaldelijk opnieuw uitgebracht om de oude tijden in herinnering te brengen en de successen uit de beginjaren te herhalen. Dit geldt bijvoorbeeld voor een model dat van 2005 tot 2020 werd gebouwd. Natuurlijk werden ook de motoren herzien als onderdeel van de nieuwe uitgave. Het gaat om een viercilinder-in-lijn benzinemotor met een inhoud van twee liter en 156 pk. Het maximumkoppel bedraagt 201 Nm, dat via de twee achterwielen op de weg wordt overgebracht. Dankzij zijn lage gewicht presteert de Morgan Plus 4 goed: hij sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 7,5 seconden. De topsnelheid van de tweezitter wordt pas bereikt bij 189 km/u, terwijl de vierzitter een topsnelheid bereikt van 177 km/u. Het brandstofverbruik is met ongeveer 1,5 liter laag. Het verbruik is met ongeveer 7,1 liter premium benzine per 100 kilometer behoorlijk overtuigend. Met een tankinhoud van 55 liter is de Morgan Plus 4 ook geschikt voor langere ritten zonder voortdurend te hoeven tanken.
Afmetingen
De Morgan Plus 4 heeft sportwagen-typische afmetingen. Er is plaats voor twee personen in de nostalgische cockpit. Veel hoofd- en beenruimte hoeft u hier niet te verwachten. Maar de afwerking van alle materialen is zeer hoogwaardig.
De nieuwste Morgan Plus 4 is bijvoorbeeld 3,83 meter lang, 1,65 meter breed en 1,25 meter hoog. Het gewicht is vrijwel exact één ton. De Plus 4 biedt geen grote opbergmogelijkheden voor bagage en dergelijke. Hij heeft ook geen bagageruimte. Ook ontbreekt natuurlijk de mogelijkheid om een aanhanger te trekken. Afhankelijk van de rijstijl legt de Morgan 700 - 800 kilometer af op een tank brandstof.
Uitvoeringen
Een beschermende kooi voor de passagiers, die volledig over de passagierscabine loopt, biedt plaats aan diverse voorwerpen voor recreatief gebruik - zoals fietsen of surfplanken. Ook gemakkelijk toegankelijk is een bergingsset aan de zijkant. Een uitrustingsrek op de plaats van de achterklep kan nuttige accessoires (bagage, reservebussen, gereedschap, banden) veilig vervoeren.
In 2022 verscheen het Special LM62 model om de grote overwinning op Le Mans te herdenken. Zoals ooit het geval was met de racewagen, springt het startnummer 29 in zwart op een witte achtergrond onmiddellijk in het oog. Om het jaar 1962 te herdenken werden slechts 62 modellen gebouwd. Ze zijn verkrijgbaar in zowel links- als rechtsgestuurde versies. Uiteraard kan de Morgan Plus Four LM62 worden aangepast met de gebruikelijke uitgebreide opties.
Prijzen
Ondanks zijn handelbare dagelijkse geschiktheid en uitrusting is de Morgan Plus 4 allesbehalve goedkoop verkocht. Het voertuig met de basisuitrusting en een handgeschakelde transmissie kon worden gekocht voor ongeveer 75.000 euro. Wie koos voor een van de speciale modellen, zoals de LM62-versie, moest nog dieper in de buidel tasten met een prijs van rond de 110.000 euro.
Design
Exterieur
Het exterieur van de Morgan Plus 4 wordt gekenmerkt door zijn opvallende lijnen en veel nostalgische flair. De softtop schittert in verfijnd mohair zwart. Het radiatorrooster is gepolijst en versterkt het front visueel. De naadloos in elkaar overlopende vormen en de afgeronde carrosserie ronden het totaalpakket vakkundig af.
De wielen zijn slimme 15-inch aluminium velgen met standaard gepolijste middenmoeren. De remklauwen contrasteren deze look met een glanzend zwarte afwerking.
Interieur
De verfijnde buitenkant van de Morgan Plus 4 wordt ook weerspiegeld in het interieur van de sportwagen. Een zwart tapijt siert de vloer. Leder in een even donkere tint en zadelbruin sieren de overige elementen.
De comfortabele stoelen hebben bijpassende bekleding en bieden goede zijdelingse steun. Ook het dashboard en de middenconsole passen naadloos in het designconcept. In het dashboardkastje is ook een veiligheidsnet aangebracht.
Veiligheid
Het veiligheidsniveau van een auto zo oud als de Morgan Plus is natuurlijk niet te vergelijken met de huidige normen. Voor zijn tijd voldeed de auto aan de eisen met zijn goede remprestaties en vrij solide carrosserie. Maar moderne rijhulpsystemen en dergelijke zijn hier natuurlijk niet ingebouwd.
Alternatieven
De Morgen Plus 4 is zonder vergelijkbare alternatieven. De auto is uniek in zijn gehele conceptie, zijn edele en esthetische uitstraling en de laatste in zijn soort. Wie hem eenmaal bezit, geeft hem niet meer weg.