Sterke punten
- Modern design
- Slimme elektronica
- Mogelijkheid om accupakket te verwisselen
Zwakke punten
- Erg modern en vooruitstrevend voor digibeten
- Assistent Nomi werkt niet altijd feilloos
- Nog geen dekkend service- en dealernetwerk
Interesse in een NIO EL7
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Goede redenen
- Ruim interieur dankzij riante wielbasis
- Ecologisch verantwoord interieur
- Forse actieradius dankzij grote batterij
- Riante bagageruimte van 658 liter
- Geremd trekgewicht van 2.000 kg
Technische gegevens
Motorisatie
Op het gebied van aandrijving is er bij de NIO EL7 geen keuze. De Chinese SUV is altijd uitgerust met het zogenoemde Dual-Motor Smart AWD aandrijfsysteem, bestaande uit een elektromotor op de vooras die een vermogen van 180 kW (245 pk) levert, terwijl de achterwielen worden aangedreven door een elektromotor van 300 kW (408 pk). Zodoende ontstaat automatisch vierwielaandrijving en een indrukwekkend vermogen van 480 kW (653 pk) als beide motoren tegelijk hun maximale kracht leveren. Samen met het maximumkoppel van 850 Nm accelereert de ruime NIO EL7 in slechts 3,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u met ingeschakelde Sportmodus. Daarnaast haalt de EL7 een topsnelheid van 200 km/u.
Klanten hebben bij de NIO EL7 wel de keuze uit twee batterijpakketten, net als bij de NIO ET5 en ET7. In de basis beschikt de NIO EL7 over een 75 kWh-batterij, goed voor een actieradius van 367 tot 391 kilometer (WLTP). De grotere batterij van 100 kWh heeft logischerwijs de grootste range: 479 tot 509 kilometer (WLTP). Die 509 kilometer haal je alleen als je kiest voor de versie met 20-inch lichtmetalen wielen.
Bijzonder aan de NIO EL7 is dat je de auto ook kunt rijden volgens het principe ‘Battery as a Service’ (BaaS), waarbij je bij een zogeheten NIO Swap Station de batterij snel kunt omwisselen. Het is hier ook mogelijk om een 75 kWh batterij om te wisselen voor een 100 kWh batterij.
De NIO EL7 kan op verschillende manieren worden aangeschaft: inclusief batterij (eigendom) of exclusief batterij waarbij je de batterij huurt. NIO is de eerste fabrikant die op een laagdrempelige manier accuwissels mogelijk maakt. Dat kan bij een NIO Power Swap Station waarvan er in Europa steeds meer worden gebouwd. De batterij kan ook gewoon via bij een laadpunt worden opgeladen. Snelladen kan bijvoorbeeld met een vermogen van maximaal 140 kW.
Afmetingen
De NIO EL7 is een elektrische SUV met een behoorlijk formaat voor Europese maatstaven. Het model is 4,91 meter lang, 1,98 meter breed en 1,72 meter hoog. Minstens zo indrukwekkend is de wielbasis van 2,96 meter. Dat resulteert in zeeën binnenruimte, ook op de tweede zitrij. Met name de hoofdruimte valt op: bovengemiddeld lange mensen kunnen comfortabel plaatsnemen in de EL7. Daarnaast is ook de bagageruimte van de NIO EL7 lekker ruim. Met de rugleuning van de achterbank in de normale positie heb je de beschikking over 658 liter aan bagageruimte. Als je de rugleuning neerklapt, ontstaat zelfs 1.545 liter aan bruikbare bagageruimte.
NIO EL7 | |
---|---|
Marktintroductie | Oktober 2022 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,91 x 1,98 x 1,72 m |
Wielbasis | 2,96 m |
Inhoud bagageruimte | 658 l |
Ledig gewicht | 2.341 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.n.b. |
Vermogen | 480 kW (653 pk) |
Koppel | 850 Nm |
Topsnelheid | 200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,9 sec |
Batterijcapaciteit | 75 - 100 kWh |
Verbruik | 23,4 kWh/100 km |
Actieradius | 367 - 509 km |
Varianten
Bij de NIO EL7 is het aantal verschillende varianten zeer beperkt. ‘What you see it what you get’, kun je wel zeggen. Van de EL7 is één carrosserievariant leverbaar. Er zijn ook geen verschillende uitrustingsniveaus. De NIO EL7 is beschikbaar in een enkele uitvoering die meteen bomvol is uitgerust. De enige keuze die je als koper hebt, is de kleur binnen en buiten, het design van de lichtmetalen wielen en de capaciteit van de batterij: 75 of 100 kWh. Naar verwachting komt er ook een 150 kWh-variant op de markt. NIO kiest bewust voor deze aanpak om het overzichtelijk te houden voor klanten, nu of in de toekomst. Bovendien is een rijk uitgeruste auto goed voor de restwaarde van de EL7, want ook voor occasions geven autokopers eerder de voorkeur aan een model met een rijke uitrusting.
Prijzen
De prijzen zijn bij NIO misschien een beetje verwarrend. Dat komt doordat de modellen worden aangeboden met keuze uit batterijkoop of batterijhuur. De basisprijs van de NIO EL7 exclusief batterij bedraagt 76.900 euro. Als je het model inclusief de 75 kWh-batterij wilt kopen, dan betaal je een meerprijs van 12.000 euro. Het kopen van de 100 kWh-batterij kost 21.000 euro. Als je de kiest voor de huurconstructie van de batterij, dan betaal je ook een maandelijks bedrag om gebruik te maken van het batterijwisselstation. NIO zegt dat klanten bij deze stations altijd kunnen rekenen op een gezonde, veilige batterij dankzij toonaangevende batterijmonitoring en -onderhoud.
Design
Buitenkant
Het exterieurontwerp van de NIO EL7 is onderscheidend. Bijzonder is het zogenoemde Air Wing achterlicht. Dit is een opvallend, vleugelvormig achterlicht bestaande uit 202 diamantvormige LED-modules die afzonderlijk worden aangestuurd. Zodoende ontstaan zachte en vloeiende banen die lijken op bewegende vleugels. Het design van de NIO EL7 valt ook op door de aanwezigheid van verschillende sensoren. Deze elektrische SUV is namelijk erg vooruitstrevend op het gebied van veiligheid en semi-autonome rijfuncties.
De NIO EL7 beschikt over NIO Aquila Super Sensing dat gebruikmaakt van 33 sensoren, waaronder een ultra-langeafstand LiDAR, zeven 8MP hoge-resolutie camera’s, vier 3MP lichtgevoelige camera’s, een ADMS (Advanced Driver Monitoring System), vijf millimeter golflengte radars, twaalf ultrasone sensoren, GPS en nog veel meer. Al die systemen worden gebruikt om deels zelfstandig te kunnen rijden. NIO heeft al die sensoren en camera’s wel op subtiele wijze weggewerkt in het design.
Binnenkant
De NIO EL7 heeft een strak en modern interieur waarin veel ecologisch verantwoorde materialen zijn toegepast, waaronder synthetisch leder. Het interieur heeft een donkerbruine, zwarte of witte afwerking. Laatstgenoemde kleurthema is erg besmettelijk, maar versterkt wel de ruime en luxe sfeer in de lichte en heldere cabine.
Sfeerverlichting heeft de NIO EL7 ook, net als een uitgebreide audio-installatie met 23 luidsprekers en een piekvermogen van 1.000W. Er is zelfs gedacht een Dolby Atmos surround sound. De Ultra-Fit stoelen vallen ook op. Die bieden een comfortabele zit en zijn uitgebreid instelbaar. In het interieur valt ook assistent Nomi op: een bewegend gezichtje bovenop het dashboard die fungeert als spraakassistent.
Veiligheid
Wat betreft de veiligheid is de NIO EL7 ontworpen om de maximale score te behalen bij de botsproeven van het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP. Bijzonder aan deze SUV is de ultrasterke carrosserie van aluminium-koolstofvezelhybride. Een speciale aluminiumlegering wordt gebruikt in de versterkte hoofdstructuren, zodat een zeer sterke carrosseriestructuur ontstaat. Een uitgebreide reeks rijhulpsystemen en de eerder genoemde camera’s en sensoren helpen om de veiligheid van de EL7 verder te verbeteren.
Alternatieven
Het aanbod van grote elektrische SUV’s neemt steeds verder toe. Concurrenten van de NIO EL7 zijn onder meer de Audi Q8 e-tron, BMW iX en Mercedes-Benz EQE SUV. Daar komen uiteraard nog veel meer SUV’s bij. NIO mikt met zijn EL7 op het premiumsegment en past daar ook de uitrusting op aan. Het uitgebreide aanbod van sensoren en camera’s is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast biedt NIO de mogelijkheid om binnen een mum van tijd je batterij te wisselen bij een speciaal NIO Swap Station, iets wat merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz niet bieden.