Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nio-ep9-overview

Nio EP9

1 / 4
nio-ep9-overview
nio-ep9-front
nio-ep9-side
nio-ep9-back

Sterke punten

  • Hoge prestatiewaarden
  • Gegarandeerd rijplezier
  • Is houder van verschillende snelheidsrecords

Zwakke punten

  • Zeer hoge aanschafkosten
  • Zeer zeldzaam voertuig
  • Niet geschikt voor dagelijks gebruik

Nio EP9: superlatieve elektrische sportwagen

De Nio EP9 is een superieure volledig elektrische sportwagen en is vandaag de dag nog steeds houder van vele snelheidsrecords. Het voertuig heeft batterijen van 635 kilogram en wordt sinds 2016 in zeer kleine aantallen geproduceerd voor exclusieve klanten. Lees meer

Interesse in een Nio EP9

Goede redenen

  • De Nio EP9 heeft een bijzonder aantrekkelijk en futuristisch ontwerp.
  • Vier monitors binnenin zorgen voor een beter overzicht.
  • De vier elektromotoren van 250 KW leveren bijzonder hoge prestaties en zorgen voor veel rijplezier.
  • De Nio EP9 accelereert naar 100 km/u in minder dan drie seconden.

Belangrijke gegevens

Motor

De Nio EP9 belooft uitzonderlijk hoge prestaties en indrukwekkende rijprestaties. Maar vergeleken met andere sportwagens is er een groot verschil. In plaats van klassieke verbrandingsmotoren met veel cilinderinhoud worden vier afzonderlijke elektromotoren gebruikt. Deze genereren tot 1.360 pk of 1 megawatt vermogen bij piek.

De Nio EP9 is dienovereenkomstig vinnig: de autofabrikant belooft bijvoorbeeld een acceleratietijd van slechts 2,7 seconden tot 100. Het duurt alleen iets langer voordat het display een snelheid van 200 km/u aangeeft. Deze markering is al na 7,1 seconden bereikt. Hij heeft slechts 15,9 seconden nodig om vanuit stilstand 300 km/u te bereiken. Ter vergelijking: dit is de tijd die veel kleine auto's nodig hebben om 100 km/u te halen. Zodra de Nio EP9 de 300 km/u passeert, houdt de aandrijving echter snel op. De hoogste snelheid is 313 km/u, hier treedt een elektronische uitschakeling in werking.

Niet alleen de rijprestaties, maar ook het ontwerp van het voertuig zelf is heel bijzonder. In totaal vier motoren met elk 340 pk, intelligente vierwielaandrijving en krachtige batterijen werken samen om van de Nio EP9 een supersportwagen van een klasse apart te maken. De krachtige batterijen alleen al wegen meer dan 600 kilogram en worden gebruikt om de motoren van de nodige energie te voorzien. Toch zijn deze geweldig efficiënt, want de fabrikant geeft een bereik van 427 kilometer op voor de supersportwagen. Dankzij de hoogspanningsvoorziening aan boord worden de lege batterijen snel bijgevuld met de nodige energie wanneer dat nodig is. De fabrikant belooft een laadtijd van slechts 45 minuten met een bijbehorende snelle laadsnelheid. Het is ook mogelijk de batterij te vervangen door een volle - dit zou slechts acht minuten duren.

Afmetingen

Ondanks zijn indrukwekkende rijprestaties is de Nio EP9 niet bijzonder licht of klein. Het voertuig weegt minstens 1,7 ton en de carrosserie is bijna 4,9 meter lang en ruim 2,2 meter breed. De hoogte is 1,15 meter.

Klanten moeten niet te veel belang hechten aan hoge dagelijkse bruikbaarheid. Het voertuig is ontworpen voor het racecircuit en dus ook op alle gebieden daarvoor geoptimaliseerd.

Twee sportstoelen, veel technologie en geen kofferbak zijn de belangrijkste feiten. Dit betekent dat je met de Nio EP9 niet eens hoeft na te denken over een aanhangwagenkoppeling of een groter aanstaand transport.

Bouwperiode 2016 - nu
Lengte, breedte, hoogte 4,9 m x 2,2 m x 1,2 m
Wielbasis Niet gespecificeerd
Kofferbakvolume -
Leeggewicht 1.735 kg
Toelaatbaar totaal gewicht Niet gespecificeerd
Cilinderinhoud Niet gespecificeerd
Koppel 1.480 Nm
Topsnelheid 313 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 2,7 s
Tankinhoud -
Verbruik Niet gespecificeerd
CO2-uitstoot -

Varianten

Verschillende varianten, uitrustingslijnen of opties bestaan niet voor de Nio EP9. Tegelijkertijd is het model zeer beperkt - strikt genomen is het geen productievoertuig. Op het moment van publicatie produceerde de autofabrikant slechts zes exemplaren van het model, en deze werden geleverd aan investeerders in de autofabrikant. De belangstelling voor de puur elektrisch aangedreven supersportwagen is breed en veel koopkrachtige klanten hebben al belangstelling voor het voertuig getoond.

Prijs

Wie de Nio EP9 wil bemachtigen, moet niet alleen veel geluk hebben, maar ook over het nodige kleingeld beschikken. De supersportwagen met zuiver elektrische aandrijving is allesbehalve goedkoop, maar dat was te verwachten - de Nio EP9 kost nieuw zo'n 1,5 miljoen euro.

Een gebruikte automarkt bestaat niet rond de Nio EP9. De weinige exemplaren zijn goed beschermd en zullen zeker niet zo snel verkocht worden. Bovendien zijn de prijzen hier waarschijnlijk ook niet lager dan de nieuwprijs van de Nio EP9, zodat de kosten ver buiten de normale inkomensklassen vallen.

Design

Exterieur

De Nio EP9 is een van de zeer mooie, elegante en moderne vertegenwoordigers onder de supersportwagens. Op het eerste gezicht is het voertuig niet herkenbaar als een puur elektrische auto. De ontwerpers hebben zich duidelijk laten inspireren door het eerdere aanbod van andere merken op de markt en de mooie elementen uit de voertuigen gecombineerd tot een nieuw model. Aan de voorkant of de zijkanten vallen de enorme wielkasten het meest op. Het voertuig heeft ook een indrukwekkende lichtsignatuur aan de voorkant en een grote bumper met enorme luchtinlaten. De exclusieve indruk wordt voortgezet aan de achterzijde. Een doorlopende en gebogen lichtband, de eveneens enorme wielen en het uitgebreide ontwerp zullen de meeste klanten en toeschouwers waarschijnlijk bevallen.

Interieur

Ook het interieur heeft een futuristische uitstraling. Er zijn in totaal vier displays van verschillende grootte geïnstalleerd, zodat zowel de bestuurder als de passagier alle belangrijke punten en gegevens met betrekking tot de Nio EP9 in het oog kunnen houden. De displays bevinden zich in de middenconsole, achter het stuur, in het stuurwiel en in het dashboard voor de passagiersstoel. De speciale sportstoelen zijn niet ontworpen voor comfort, maar om de bestuurder en passagier te helpen de enorme krachten van het rijden met de Nio EP9 zo goed mogelijk te weerstaan. Veel zijdelingse steun en een goede pasvorm zijn daarom erg belangrijk.

nio-ep9-interior

nio-ep9-seats

Veiligheid

Autonoom rijden, dodehoekwaarschuwing of andere veiligheidstechnologieën zijn uiteraard niet inbegrepen in de Nio EP9; veiligheid in deze supersportwagen is meer een zaak van andere gebieden. Het gaat onder andere om goede wegligging en maximale controle op de limiet. Hier overtuigt het voertuig met de juiste kenmerken. De bestuurder profiteert van het vertrouwde maar praktische en gemakkelijk te hanteren stuurwiel en een enorme voorruit. Door de speciale constructie heeft het voertuig een normaal hoge contactdruk, zodat het model altijd goed op de weg ligt. Ook belangrijk is het specifiek ontwikkelde remsysteem, dat het voertuig in het ergste geval veilig tot stilstand brengt.

Alternatieven

De McLaren P1 is een supersportwagen in een klasse apart, die tot eind 2015 werd geproduceerd. Een totaal van 916 pk van een innovatieve hybride aandrijving brengt de auto in 16,5 seconden naar 300 km/h, met een topsnelheid van 350 km/h dankzij een downshift.

FAQ

Wat kost de Nio EP9 als nieuwe auto?
In het algemeen is de Nio EP9 slechts beschikbaar voor een paar klanten en dus enorm zeldzaam op de markt. Nieuw kost de supersportwagen ongeveer 1,5 miljoen euro.
Hoe zeldzaam is de Nio EP9?
Aanvankelijk werden slechts zes exemplaren van de zuiver elektrische supersportwagen geproduceerd en geleverd aan investeerders in het merk. Later kondigde de autofabrikant aan nog tien Nio EP9-voertuigen te zullen produceren.