Sterke punten
- Hoge prestatiewaarden
- Gegarandeerd rijplezier
- Is houder van verschillende snelheidsrecords
Zwakke punten
- Zeer hoge aanschafkosten
- Zeer zeldzaam voertuig
- Niet geschikt voor dagelijks gebruik
Interesse in een Nio EP9
Goede redenen
- De Nio EP9 heeft een bijzonder aantrekkelijk en futuristisch ontwerp.
- Vier monitors binnenin zorgen voor een beter overzicht.
- De vier elektromotoren van 250 KW leveren bijzonder hoge prestaties en zorgen voor veel rijplezier.
- De Nio EP9 accelereert naar 100 km/u in minder dan drie seconden.
Belangrijke gegevens
Motor
De Nio EP9 belooft uitzonderlijk hoge prestaties en indrukwekkende rijprestaties. Maar vergeleken met andere sportwagens is er een groot verschil. In plaats van klassieke verbrandingsmotoren met veel cilinderinhoud worden vier afzonderlijke elektromotoren gebruikt. Deze genereren tot 1.360 pk of 1 megawatt vermogen bij piek.
De Nio EP9 is dienovereenkomstig vinnig: de autofabrikant belooft bijvoorbeeld een acceleratietijd van slechts 2,7 seconden tot 100. Het duurt alleen iets langer voordat het display een snelheid van 200 km/u aangeeft. Deze markering is al na 7,1 seconden bereikt. Hij heeft slechts 15,9 seconden nodig om vanuit stilstand 300 km/u te bereiken. Ter vergelijking: dit is de tijd die veel kleine auto's nodig hebben om 100 km/u te halen. Zodra de Nio EP9 de 300 km/u passeert, houdt de aandrijving echter snel op. De hoogste snelheid is 313 km/u, hier treedt een elektronische uitschakeling in werking.
Niet alleen de rijprestaties, maar ook het ontwerp van het voertuig zelf is heel bijzonder. In totaal vier motoren met elk 340 pk, intelligente vierwielaandrijving en krachtige batterijen werken samen om van de Nio EP9 een supersportwagen van een klasse apart te maken. De krachtige batterijen alleen al wegen meer dan 600 kilogram en worden gebruikt om de motoren van de nodige energie te voorzien. Toch zijn deze geweldig efficiënt, want de fabrikant geeft een bereik van 427 kilometer op voor de supersportwagen. Dankzij de hoogspanningsvoorziening aan boord worden de lege batterijen snel bijgevuld met de nodige energie wanneer dat nodig is. De fabrikant belooft een laadtijd van slechts 45 minuten met een bijbehorende snelle laadsnelheid. Het is ook mogelijk de batterij te vervangen door een volle - dit zou slechts acht minuten duren.
Afmetingen
Ondanks zijn indrukwekkende rijprestaties is de Nio EP9 niet bijzonder licht of klein. Het voertuig weegt minstens 1,7 ton en de carrosserie is bijna 4,9 meter lang en ruim 2,2 meter breed. De hoogte is 1,15 meter.
Klanten moeten niet te veel belang hechten aan hoge dagelijkse bruikbaarheid. Het voertuig is ontworpen voor het racecircuit en dus ook op alle gebieden daarvoor geoptimaliseerd.
Twee sportstoelen, veel technologie en geen kofferbak zijn de belangrijkste feiten. Dit betekent dat je met de Nio EP9 niet eens hoeft na te denken over een aanhangwagenkoppeling of een groter aanstaand transport.
Bouwperiode | 2016 - nu |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,9 m x 2,2 m x 1,2 m |
Wielbasis | Niet gespecificeerd |
Kofferbakvolume | - |
Leeggewicht | 1.735 kg |
Toelaatbaar totaal gewicht | Niet gespecificeerd |
Cilinderinhoud | Niet gespecificeerd |
Koppel | 1.480 Nm |
Topsnelheid | 313 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 2,7 s |
Tankinhoud | - |
Verbruik | Niet gespecificeerd |
CO2-uitstoot | - |
Varianten
Verschillende varianten, uitrustingslijnen of opties bestaan niet voor de Nio EP9. Tegelijkertijd is het model zeer beperkt - strikt genomen is het geen productievoertuig. Op het moment van publicatie produceerde de autofabrikant slechts zes exemplaren van het model, en deze werden geleverd aan investeerders in de autofabrikant. De belangstelling voor de puur elektrisch aangedreven supersportwagen is breed en veel koopkrachtige klanten hebben al belangstelling voor het voertuig getoond.
Prijs
Wie de Nio EP9 wil bemachtigen, moet niet alleen veel geluk hebben, maar ook over het nodige kleingeld beschikken. De supersportwagen met zuiver elektrische aandrijving is allesbehalve goedkoop, maar dat was te verwachten - de Nio EP9 kost nieuw zo'n 1,5 miljoen euro.
Een gebruikte automarkt bestaat niet rond de Nio EP9. De weinige exemplaren zijn goed beschermd en zullen zeker niet zo snel verkocht worden. Bovendien zijn de prijzen hier waarschijnlijk ook niet lager dan de nieuwprijs van de Nio EP9, zodat de kosten ver buiten de normale inkomensklassen vallen.
Design
Exterieur
De Nio EP9 is een van de zeer mooie, elegante en moderne vertegenwoordigers onder de supersportwagens. Op het eerste gezicht is het voertuig niet herkenbaar als een puur elektrische auto. De ontwerpers hebben zich duidelijk laten inspireren door het eerdere aanbod van andere merken op de markt en de mooie elementen uit de voertuigen gecombineerd tot een nieuw model. Aan de voorkant of de zijkanten vallen de enorme wielkasten het meest op. Het voertuig heeft ook een indrukwekkende lichtsignatuur aan de voorkant en een grote bumper met enorme luchtinlaten. De exclusieve indruk wordt voortgezet aan de achterzijde. Een doorlopende en gebogen lichtband, de eveneens enorme wielen en het uitgebreide ontwerp zullen de meeste klanten en toeschouwers waarschijnlijk bevallen.
Interieur
Ook het interieur heeft een futuristische uitstraling. Er zijn in totaal vier displays van verschillende grootte geïnstalleerd, zodat zowel de bestuurder als de passagier alle belangrijke punten en gegevens met betrekking tot de Nio EP9 in het oog kunnen houden. De displays bevinden zich in de middenconsole, achter het stuur, in het stuurwiel en in het dashboard voor de passagiersstoel. De speciale sportstoelen zijn niet ontworpen voor comfort, maar om de bestuurder en passagier te helpen de enorme krachten van het rijden met de Nio EP9 zo goed mogelijk te weerstaan. Veel zijdelingse steun en een goede pasvorm zijn daarom erg belangrijk.
Veiligheid
Autonoom rijden, dodehoekwaarschuwing of andere veiligheidstechnologieën zijn uiteraard niet inbegrepen in de Nio EP9; veiligheid in deze supersportwagen is meer een zaak van andere gebieden. Het gaat onder andere om goede wegligging en maximale controle op de limiet. Hier overtuigt het voertuig met de juiste kenmerken. De bestuurder profiteert van het vertrouwde maar praktische en gemakkelijk te hanteren stuurwiel en een enorme voorruit. Door de speciale constructie heeft het voertuig een normaal hoge contactdruk, zodat het model altijd goed op de weg ligt. Ook belangrijk is het specifiek ontwikkelde remsysteem, dat het voertuig in het ergste geval veilig tot stilstand brengt.
Alternatieven
De McLaren P1 is een supersportwagen in een klasse apart, die tot eind 2015 werd geproduceerd. Een totaal van 916 pk van een innovatieve hybride aandrijving brengt de auto in 16,5 seconden naar 300 km/h, met een topsnelheid van 350 km/h dankzij een downshift.