Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-banner-l-01.jpg

Nissan busje

Nissan busje

Nissan is al decennialang een sterke speler op de bedrijfswagenmarkt en heeft verschillende modellen van het Nissan busje. Vooral in Azië is het merk populair met busjes, maar ook hier in Europa doen bestelbussen van Nissan het goed. Van de Primastar tot de verschillende NV-modellen en nu ook de elektrische Nissan Townstar. Lees meer

Highlights van Nissan busje

  • Nissan busjes hebben zich bewezen als robuust en zeer betrouwbaar
  • Doordacht ontwerp en vele speciale uitvoeringen mogelijk
  • Zeker de nieuwste modellen hebben dezelfde geavanceerde technologieën aan boord als Nissan personenauto’s
  • Tegenwoordig ook volledig elektrische Nissan bestelbussen

Welke Nissan busje zijn leverbaar?

Nissan heeft in de loop der jaren verschillende busjes geleverd. De actuele bestelbussen zijn – van klein naar groot – de Nissan Townstar, Nissan Primastar en Nissan Interstar. Daarmee voert Nissan ‘oude’ typenamen weer in, want deze modellijnen zijn ook bekend geweest als respectievelijk de Nissan NV250, Nissan NV300 en Nissan NV400. Ook de inmiddels niet meer nieuw leverbare Nissan NV200 is nog altijd een populair model. Ook niet meer nieuw leverbaar zijn modellen als de Nissan Kubistar of de Nissan Evalia, de personenuitvoering van de NV200. Kijken we verder terug in het verleden, dan is de Nissan Vanette zeker internationaal gezien ook een belangrijk Nissan busje. De meest voorkomende Nissan busjes in Nederland zijn, van compact naar groot:

Modellen en uitvoeringen Nissan busje

De Nissan Kubistar en de latere modelgeneratie Nissan NV250 waren compacte bestelbusjes, die in samenwerking met Renault werden geproduceerd. Ze waren geschikt voor lichte ladingen en personenvervoer. De Kubistar werd geprezen om zijn wendbaarheid en efficiëntie in stedelijke omgevingen, waardoor het een populaire keuze was voor kleine koeriersbedrijven en bezorgdiensten. De Nissan Kubistar en NV250 zijn opgevolgd door de Nissan Townstar, die in Nederland uitsluitend wordt geleverd met volledig elektrische aandrijving.

De Nissan NV200 is een compact bestelbusje dat uitblinkt in stedelijk transport en pakketlevering. Het biedt een ruim interieur, wendbaarheid en een efficiënte viercilindermotor. De NV200 is compact en gemakkelijk te manoeuvreren in drukke stadsomgevingen en biedt ruim voldoende laadruimte voor goederen en uitrusting. De NV200 is ook beschikbaar in een elektrische variant, de Nissan e-NV200, voor milieubewuste bedrijven. Als een volledig elektrisch bestelbusje levert de Nissan e-NV200 emissievrij vervoer en is het ideaal voor bedrijven die zich inzetten voor milieuvriendelijkheid. Het biedt dezelfde ruimte en veelzijdigheid als de NV200, maar met de voordelen van elektrische aandrijving, wat resulteert in lage bedrijfskosten.

De Nissan NV300 (ook een tijd verkocht als Nissan Primastar) is een middelgroot bestelbusje dat zich perfect leent voor een breed scala aan commerciële toepassingen. De Nissan NV300 biedt meerdere carrosserievarianten, waaronder een gesloten bestelbus, dubbele cabine of zogenaamde ‘combi’ voor personenvervoer. De Nissan NV300 heeft een ruim interieur en krachtige dieselmotoren, waardoor het geschikt is voor ladingen van verschillende groottes.

De Nissan NV400 (ook een tijd verkocht als Nissan Interstar) is een groter bestelbusje met aanzienlijke laadcapaciteit en veelzijdige configuraties. De Nissan NV400 is geschikt voor zowel goederenvervoer als personenvervoer, afhankelijk van de gekozen uitvoering. De Nissan NV400 is verkrijgbaar in verschillende lengtes en hoogtes en biedt tal van opties voor aanpassingen aan specifieke bedrijfsbehoeften.

Hoeveel kost een busje van Nissan?

Nieuwprijzen

Het actuele aanbod Nissan busjes (2023) bestaat uit de Nissan Townstar, Nissan Primastar en Nissan Interstar. De Nissan Townstar is het meest compacte model en wordt in Nederland alleen geleverd met volledig elektrische aandrijflijn. De vanafprijs bedraagt net iets meer dan 30.000 euro. De grotere Nissan Primastar is vooralsnog alleen leverbaar met dieselmotoren. Dat is een minder kostbare techniek, waardoor hij ondanks zijn grotere afmetingen toch iets voordeliger is dan de Townstar, met een vanafprijs van net onder de 30.000 euro. De Nissan Interstar is met afstand het grootste Nissan busje, maar dat brengt nauwelijks een hogere vanafprijs met zich mee. Ook de Nissan Interstar is leverbaar vanaf ongeveer 30.000 euro.

Prijzen voor occasions

Met zoveel Nissan busjes is ook het aanbod occasions erg groot. We lopen de verschillende modellen even langs voor een prijsindicatie. De Nissan Kubistar werd van 2003 tot 2009 geleverd, maar is in Nederland niet veel verkocht. Het aanbod is daardoor beperkt, maar wel voordelig. Reken op prijzen van zo’n 1.000 tot 6.500 euro. Zijn opvolger, de Nissan NV250, werd ook maar beperkt verkocht (2019-2021) en is nu te vinden voor prijzen tussen de 10.000 en 17.000 euro.

De Nissan Vanette is verkocht in de jaren tachtig en negentig en inmiddels vanwege zijn leeftijd schaars geworden in Nederland. Als je er nog een tegenkomt, behoort de Vanette wel tot de voordeligste Nissan busjes. Voor zo’n 1.000 tot 5.000 euro zijn al redelijke tot goede exemplaren te vinden.

De Nissan Townstar is pas recent (2023) geïntroduceerd. Het aanbod Nissan Townstar occasions is daarmee nog beperkt en de prijzen liggen nauwelijks onder de oorspronkelijke nieuwprijs. Interessant is wel dat de Nissan Townstar nieuw alleen leverbaar is in volledig elektrische uitvoering, terwijl op de occasionmarkt ook geïmporteerde exemplaren met benzinemotor te vinden zijn. Die zijn een stuk voordeliger: de prijzen beginnen al bij zo’n 20.000 euro.

De Nissan Evalia, NV-200 en e-NV200 zijn varianten van hetzelfde type busje, namelijk respectievelijk de personenuitvoering, de reguliere besteluitvoering en de elektrische versie. De Nissan Evalia is in Nederland ook een relatief schaars model en te vinden voor prijzen van zo’n 10.000 tot 15.000 euro. De Nissan NV-200 verkocht juist weer erg goed, wat zorgt voor een breed aanbod occasions. Reken op vraagprijzen van 3.000 tot 17.000 euro, afhankelijk van leeftijd, technische staat en eventuele extra uitrustingen. De elektrische Nissan e-NV200 kost doorgaans tussen de 7.000 en 25.000 euro. Het prijsverschil met de reguliere NV200 is het gevolg van de meer kostbare elektrische techniek.

De middelgrote Nissan NV300, een modellijn die ook een tijd is verkocht als Nissan Primastar, is te vinden binnen het uiteenlopende prijsbereik van ca. 2.000 euro voor een vroeg exemplaar (vanaf 2000) met veel kilometers, tot 35.000 euro voor een bijna nieuwe met alles erop en eraan. Tot slot de grote Nissan Interstar, een modellijn die ook een tijd is verkocht als Nissan NV400. Reken voor dit model op prijzen vanaf een kleine 4.000 euro voor een vroeg exemplaar (vanaf 1999) tot bijna nieuwprijzen voor een bijna nieuw exemplaar.

FAQ

Wat kost een Nissan Townstar?
De Nissan Townstar is nieuw leverbaar vanaf iets meer dan 30.000 euro en alleen met volledig elektrische aandrijving. Het model is pas recent geïntroduceerd (2023) en het occasionaanbod is daardoor nog beperkt en nauwelijks voordeliger. Interessant is dat er ook geïmporteerde Nissan Townstar exemplaren met benzinemotor zijn, vanaf zo’n 20.000 euro.
Wat kost een Nissan Primastar?
Vroege exemplaren (vanaf 2000) van de Nissan Primastar zijn te vinden voor prijzen vanaf ca. 2.000 euro. Voor een bijna nieuw exemplaar liggen de prijzen ook bijna op het niveau van de nieuwprijzen. Het aanbod is echter breed, waardoor voor bijna ieder budget wel een Nissan Primastar te vinden is.
Hoe hoog is de Nissan NV200?
De Nissan NV200 (en de nauw verwante Nissan e-NV200 en Nissan Evalia) heeft een hoogte van tussen de 1,8 en 1,9 meter, afhankelijk van de uitvoering. Daarmee is de Nissan NV200 hoog genoeg om een ruime laadruimte te kunnen bieden, terwijl het ook nog steeds goed mogelijk is om de meeste parkeergarages in te rijden.