Nissan 100 NX Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Nissan 100 NX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Nissan 100
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
De Nissan 100 wordt in 1995 als goedkoopste model uit de coupéseries gepresenteerd
Terwijl Japanse autofabrikanten als Mitsubishi op de Europese markten vanwege de sterke landelijke concurrentie wat terughoudend waren in het prestigieuze sportautosegment, maakte de Japanse autofabrikant Nissan gebruik van zijn jarenlange ervaring met het bouwen van sportieve coupés en cabriolets om in dit segment meerdere voertuigseries in verschillende prijsklassen en van verschillende prestatieniveaus te ontwikkelen. Deze werden ook allemaal in Europa aangeboden. Het begon in de jaren 70 met de Nissan 200, in de jaren 80 volgde de grotere Nissan 300 ZX. Nu ontbrak alleen nog maar een klein en niet duur basismodel om de Nissan sportautofamilie compleet te maken. Dit gat in de collectie werd uiteindelijk gedicht met de Nissan 100, die in 1990 op de markt kwam en tot 1995 in twee carrosserieversies gebouwd werd.
De Nissan 100 wordt als coupé en targa aangeboden
De Nissan 100 ZX werd aangeboden in twee carrosserieversies: als coupé en in een open variant met uitneembaar targadak. Aangezien de Nissan 100 het kleinste model uit de sportautoseries van de Japanners moest worden gebruikten de constructeurs technische componenten en de bodemgroep van de compacte sedan Nissan Sunny voor de compacte coupé. Verder kreeg de slechts iets meer dan 1000 kilo wegende Nissan 100 een 4,13 meter lange carrosserie met een korte achterkant en een pijlvormige voorkant met smalle spleetvormige koplampen. Ter vergelijking: de Nissan 200 coupé was 4,54 meter lang en was daarmee een flink stuk groter dan de Nissan 100.
Voor de Nissan 100 zijn vier motoren in de collectie opgenomen
De Nissan 100 werd gedurende zijn vijfjarige bouwtijd met vier verschillende motoren aangeboden. Van 1991 tot 1993 was de Nissan 100 in de basisversie verkrijgbaar met een 1,6 liter motor met een prestatievermogen van 66 kW (90 pk). In 1993 werd deze motor door een nieuwe benzine-injectiemotor vervangen. Deze had eveneens een cilinderinhoud van 1,6 liter, maar hij had een beter prestatievermogen van 75 kW (102 pk).
De rijprestaties van de Nissan 100
Het Nissan 100 topmodel werd gedurende de gehele productieperiode uitgerust met een 2,0 liter viercilindermotor. Deze had een prestatievermogen van 105 kW (143 pk). Met de kleine motor accelereerde de Nissan 100 in circa 10,5 seconden van nul naar honderd kilometer per uur. De GTI-versie met de 2,0 liter motor had hier slechts 8,2 seconden voor nodig. De maximumsnelheid van het topmodel lag op 210 km/u terwijl de Nissan 100 met de 1,6 liter motor uit de beginperiode genoegen moest nemen met ca. 180 km/u. Met de nieuwe injectiemotoren verhoogde de rijprestatie van het Nissan 100 basismodel naar een maximumsnelheid van 195 kilometer per uur.