Sterke punten
- Origineel
- Ruimte
- Stadsgebruik
Zwakke punten
- Draaiende achterdeur
- Gedrag op de autosnelweg
- Geluid diesel
Nissan Cube Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Nissan Cube, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Nissan Cube
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
De auto lijkt zo weggelopen uit een animatiefilm. Door zijn guitig design is de Nissan Cube een frivole verschijning in het straatbeeld.
Hij neemt zo weinig plaats in dat parkeren geen enkele moeite kost. Ook zijn draaicirkel is indrukwekkend.
Met zijn handig neer te klappen achterbank is de Cube in geen tijd om te bouwen van een auto zonder noemenswaardige koffer tot een kleine verhuizer die goedgemutst naar die Zweedse meubelgigant vertrekt.
Je moet ervoor ingesteld zijn, maar je zit helemaal rechtop in een Cube en dat geeft een goed zicht op het verkeer en de afmetingen van het koetswerk.
Alle belangrijke gegevens over de Nissan Cube
Motoren
De Nissan Cube was beschikbaar met een beperkt assortiment motoren. Daarbij was er plaats voor 1 diesel- en 1 benzinemotor.
De dieselrijder kreeg de beschikking over een 1.5-liter viercilinder van 110 pk en 240 Nm koppel. Goed voor een normverbruik van 5,5 l/100 km. Standaard is die gekoppeld aan een manuele zesbak en stuurt hij zijn vermogen naar de voorwielen.
Op benzinevlak schoof Nissan een 1.6-liter viercilinder naar voren met 115 pk en 160 Nm koppel. Die drinkt om en bij de 7 l/100 km, stuurt de voorwielen aan en kan naast de manuele handbak ook uitgerust worden met een CVT-automaat.
Afmetingen
De Cube is op een paar centimeters na net even hoog als breed: 1.670 mm hoog, 1.695 mm breed, voor een lengte van 3.980 mm. De wielbasis is 2.530 mm. De wielen staan dus flink op het uiteinde van de koets. De auto weegt leeg 1.265 kg en de koffer is van 260 l tot 410 l uit te breiden. Kortom: de proporties van een compacte stadswagen met de koffer van een grotere hatchback (mits de achterbank plat gaat natuurlijk).
Uitvoeringen
Naast de 2 motoren (diesel en benzine) en de twee versnellingsbakken (manueel en CVT-automaat) heeft de Cube ook twee uitvoeringsvarianten: standaard en Zen. Die laatste is een stuk weelderiger uitgerust (en ook ruim € 1.000 duurder) en de indirecte verlichting mag vandaag dan al gemeengoed zijn, 10 jaar geleden was dat, zeker in die klasse een noviteit
Prijzen
De Cube begon zijn carrière aan een basisprijs van € 17.400. Voor de Zen uitvoering telde je € 18.600 neer, de diesel kostte € 20.200. Een jonge Cube anno 2022 vinden is onmogelijk. De auto verdween in 2011 uit het aanbod
Op de tweedehandsmarkt heb je al voor 5.000 euro exemplaren in een mooie conditie.
Design-highlights en interieur
Hoewel je zou denken dat de Cube het enkel van zijn design moet hebben, weet het kleintje eveneens te overtuigen met zijn interieur.
Buitenzijde
Laat een kleuter een auto tekenen en hij tekent grosso modo een Cube. Het hoge radiatorrooster, de immense voorruit, de kleine wielen, de ruim bemeten portieren, en dan plots wat frivole lijnen in de achterbumper. Een carrosseriebrede strip achterlichten en een gewone deurklink in de achterdeur, die vreemd op de hoek van de koets sluit. Het is een zeer persoonlijk ontwerp dat hierna niet meer vertoond werd.
Binnenkant
Nissan ging er blijkbaar vanuit dat de stijl van de binnenkant origineel genoeg was om het uitgebreid gebruik van plastic te compenseren. De boordplank ziet er met zijn twee bogen origineel uit, de middenconsole is van de eenvoud zelve met een klein rond display en daarrond de knoppen voor de verwarming en wat secundaire bedieningen. Simpel en effectief. Vermits de voorwielen worden aangedreven, heeft de Cube geen middentunnel, maar tussen de voorzetels is toch een scheiding met vakken en de pook. Het deels glazen dak en ’s avonds de indirecte verlichting smeken om lounge muziek en dat kan met een uitstekende hifi-installatie (optie).
Rijhulp en Veiligheid
Een flink remsysteem (geventileerde schijven vooraan, ABS, remkrachtverdeling) en ESP zijn er voor de actieve veiligheid. Rij-assistenten waren in Cube-tijden (nog) niet beschikbaar op dit klasse van auto. Airbags wel, veiligheidsgordels met voorspanning ook. EuroNcap gaf de Cube 4 sterren op 5. Vooral de bescherming van het kind (geen airbagschakelaar vooraan) en de voetgangersprotectie kostten de Cube een ster.
Alternatieven
Qua filosofie was de Kia Soul een auto die in dezelfde rij als de Cube thuishoort. Ook een kleine MPV, met gelijklopende techniek en prijzen (destijds toch) en met ongeveer dezelfde plussen en minnen. Alleen met de garantie (7 jaren voor de Soul) klopte Kia de Nissan met een straatlengte. Er was ook de Daihatsu Materia, een samenwerking met Toyota, maar met precies dezelfde filosofie.