Sterke punten
- Volledig elektrische aandrijflijn
- Compact en wendbaar
- Enorme binnenruimte
Zwakke punten
- Matig comfort
- Vaag rijgedrag
- Beperkte veiligheidsuitrusting
Nissan E-NV200 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Nissan E-NV200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Nissan E-NV200
-
Nissan E-NV200 eNV 200 Evalia Met Ombouw Invalidevervoer
€ 48.699,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 5 km
- - (Bouwjaar)
- - kW (- PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1800 Vilvoorde -
Nissan E-NV200 Pick-UP VISIA - ELECTRIC
€ 11.998,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 19.664 km
- 04/2019
- 80 kW (109 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-5640 Mettet -
Nissan E-NV200 ELECTRIC CONFORT UTILITAIRE
€ 9.990,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 23.790 km
- 04/2017
- 80 kW (109 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-4000 Liège -
Nissan E-NV200 e-NV200 2ZERO Capaciteit 100%
€ 9.999,-Geen informatie- 139.000 km
- 07/2018
- 80 kW (109 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-8800 Roeselare -
Nissan E-NV200 Nv200 40 kWh SSD Visia
€ 18.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 46.000 km
- 12/2020
- 80 kW (109 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1600 Sint-Pieters-Leeuw
Interesse in een Nissan E-NV200
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
De Nissan NV200 biedt alle voordelen van een bestelbus, zonder de nadelen. Zijn buitenmaten zijn namelijk compacter dan die van de gemiddelde auto, waardoor je hem zo geparkeerd hebt in de stad.
En toch verbaast de bestelwagen met zijn laadruimte, zelfs als elektrische e-NV200. Dankzij de slimme vorm is die namelijk groter dan die van de gemiddelde Renault Kangoo of Peugeot Partner.
Die laadruimte kan je naar wens ook vullen met heel wat stoelen, zodat je tot zeven personen in een NV200 of e-NV200 kan proppen. Die personenversie gaat als ‘Evalia’ door het leven.
De e-NV200 was bij zijn lancering één van de eerste bruikbare elektrische bestelwagens. Hij biedt even veel binnenruimte als de NV200, en combineert die met een rijbereik van ruim 200 kilometer voor de recentere versies.
Belangrijke gegevens
Motoren
De Nissan NV200 liep bij Nissan van de band van 2009 tot 2021, en kreeg een aantal verschillende aandrijflijnen mee. Zo wordt het grootste deel van het gamma vertegenwoordigd door benzine- en dieselmotoren, maar was er vanaf 2013 ook een zuiver elektrische e-NV200.
Die elektrische versie kreeg – naast zijn eigen neusje zonder grille – een elektromotor mee die 109 pk naar de voorwieltjes stuurde. Die ontleende de e-NV200 aan de eerste generatie van de Nissan Leaf, en ook de 24 kWh-accu kwam uit diezelfde rekken. Daarmee moest het busje volgens Nissan zo’n 170 kilometer kunnen rijden. Na de lancering van de nieuwe Nissan Leaf in 2018 kreeg de e-NV200 diens 40 kWh-batterij, waarmee het rijbereik ook significant toenam. Zo pronkte de bestelbus voortaan met een cijfer van 280 kilometer volgens de NEDC-meetmethode.
Afmetingen
Vanop afstand mag de Nissan e-NV200 er dan best groot uitzien, maar in realiteit is hij compacter dan de gemiddelde gezinswagen. Zo meet de standaard NV200 amper 4,4 meter lang, waarmee hij maar een tiental centimeter langer is dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf. De elektrische e-NV200 voegt wel nog 16 centimeter lengte toe dankzij een langere neus om de elektronica in te huisvesten. De breedte van 1,75 meter en de hoogte van 1,85 meter blijven wel gelijk.
Ondanks zijn compacte afmetingen, biedt de e-NV200 toch zeeën van ruimte binnenin. Zo vind je 4,2 kubieke meter aan laadruimte achter de twee voorste inzittenden, waar je langs twee schuifdeuren en een achterklep of dubbele achterdeur toegang tot krijgt. Bestel je de e-NV200 als Evalia-personenwagen, dan krijg je de keuze uit vijf of zelfs zeven zitplaatsen. Met de zeven stoelen op hun plek vind je nog steeds 300 liter kofferruimte achterin, en in vijfzitsconfiguratie is er zelfs 900 liter laadvolume.
Varianten
Je vindt de Nissan e-NV200 terug in twee carrosserievormen. De bestelwagen herken je natuurlijk aan zijn gesloten achterzijde, terwijl de ‘Evalia’-personenversie ruiten rondom kreeg en dus ook tot zeven zitplaatsen bood. Verder veranderde de Nissan e-NV200 op uiterlijk vlak niet noemenswaardig doorheen zijn acht bouwjaren. De enige significante wijziging schuilde onderhuids, wanneer de elektrische bestelbus in 2018 het grotere accupakket kreeg van de nieuwe Leaf.
Prijzen
De Nissan e-NV200 is uit productie sinds 2021, waardoor je aangewezen bent op de tweedehandsmarkt indien je er eentje wil. Daar houdt het busje zijn waarde best goed vast, want voor een stevig gebruikt exemplaar moet je al vaak 15.000 euro over hebben. Een jonge tweedehands kost zelfs al snel 25.000 euro. Let er wel op dat de accu inbegrepen is in de aankoop, want Nissan bood ook de mogelijkheid om daar een maandelijkse huur voor te betalen.
Design
Buitenzijde
De Nissan e-NV200 had bij zijn lancering zowat een segment voor zich alleen. Dat dankte hij niet alleen aan zijn toen nog vooruitstrevende elektrische aandrijflijn, maar ook aan de slimme vormgeving van het busje. Waar concurrenten in zijn klasse, zoals de Peugeot Partner of Renault Kangoo, vasthielden aan de ‘ludospace’-vorm waarbij de neus van een personenwagen gecombineerd wordt met een laadruimte, was de Nissan vormgegeven als een echte bestelwagen. Daardoor lag de motor laag voorin en zaten de inzittenden relatief hoog, waardoor ze ook meer naar voren geplaatst konden worden en er meer laadruimte overbleef. Daardoor zit de e-NV200 qua gebruiksgemak ergens tussen een Peugeot Partner en een Peugeot Expert in, terwijl zijn buitenmaten toch in de buurt van de kleinere van de twee blijven.
Binnenzijde
Ondanks die compacte afmetingen voelt cabine van de e-NV200 toch niet krap aan, wel integendeel. Je krijgt er met gemak zeven personen in, of twee personen en een hele hoop lading. Binnenin merk je echter wel dat de Nissan in zijn basisvorm uit 2009 stamt, en doorheen zijn carrière ook amper gemoderniseerd werd. Zo bestaat het complete interieur uit onaangenaam harde plastics, is de technologie beperkt en is de zithouding voornamelijk als bestuurder niet comfortabel genoeg voor langere afstanden.
Veiligheid
Dat de Nissan NV200 een bestelbus in zijn puurste vorm is, merk je ook aan de veiligheidsuitrusting. Zo haalde het model bij zijn laatste Euro NCAP-crashtests in 2014 slechts drie op vijf sterren, en die beoordeling neemt ook de elektrische e-NV200 over. Dat betekent niet dat de auto helemaal onveilig is, want op vlak van structurele stijfheid viel er weinig te klagen. Er zijn echter amper actieve veiligheidssystemen aanwezig, en de airbags zijn ook beperkt tot de voorste twee zitplaatsen.
Alternatieven
De Nissan e-NV200 was één van de pioniers op het gebied van elektrische busjes. Bij zijn lancering kreeg hij vrijwel enkel concurrentie van de Renault Kangoo Z.E, en die was wat minder handig. Tegenwoordig bieden echter ook Citroën, Peugeot, Opel en Fiat elektrische versies van hun bestelwagens aan, en die komen er in heel wat vormen en maten. Zo zijn er bijvoorbeeld Citroën e-Berlingo’s op stroom, maar ook grotere modellen van het formaat van de Peugeot e-Expert of Fiat e-Ducato.