Sterke punten
- Eyecatcher
- Kleine afmetingen
- Cabio rijden mogelijk
Zwakke punten
- Stevige tweedehandsprijzen
- Niet voor snelheidsduivels
- Roestgevoelig
Interesse in een Nissan Figaro
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
Met zijn retro-design is de Figaro een vreemde eend in de bijt tussen alle stadsautootjes van de jaren 90. Wie hem niet kent, zou denken dat de wagen uit de jaren 50 komt en dat was exact de bedoeling van de ontwerpers. Dan is het grappig om te zien hoe een auto met een retro-design intussen ook oldtimer geworden is.
Dankzij zijn kleine afmetingen is de wagen makkelijk manoeuvreerbaar, en is het overzicht rondom goed.
De Figaro is een “fixed-profile” cabrio. Dat wil zeggen dat het dak er volledig af kan, maar dat de zijkanten niet mee wegklappen. Dat beschermt wat tegen de wind bij lagere snelheden, bij hogere snelheden duikt de wind wel in het interieur.
Alle belangrijke gegevens over de Nissan Figaro
Motoren
Er was tijdens het ene productiejaar van de Figaro slechts één motorisatie beschikbaar. Dat was een éénliter driecilinder, voorzien van een turbo. Daarmee kreeg Nissan 75 pk en 106 Nm uit de Figaro. Verwacht je niet aan messcherpe prestaties maar dankzij zijn lage gewicht bereikte de Nissan Figaro een topsnelheid van liefst 170 km/u. De motor was altijd gekoppeld aan een automaat met drie verzetten, om de pret toch een beetje te drukken.
Afmetingen
De Nissan Figaro was 3,74 meter lang en 1,63 meter breed. Hij was ook 1,37 meter hoog en woog slechts 810 kilogram. Hij bood plaats aan vier personen, al hadden de achterste inzittenden niet veel ruimte ter beschikking. De bagageruimte bedraagt 280 liter maar moet wel het wegklapbare dak herbergen.
Uitvoeringen
Eén model, een motorisatie en één versie, dat was de filosofie die Nissan aanhield bij de Figaro. De kleuren waren zowat het enige dat je nog kon kiezen want zaken zoals ivoorkleurige lederen zetels, airco en een CD-speler zaten standaard op de Figaro.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Figaro is nooit nieuw verkocht in ons land. De tweedehandsmarkt bulkt ook niet van de exemplaren maar wie zijn zoektocht wat breder open trekt, kan een exemplaar in Nederland of Duitsland oppikken. Die kosten wel wat, voor minder dan 9.000 euro vind je geen exemplaar en vaak vragen ze zelfs het dubbele van dat bedrag voor de schattige retro-roadster.
Design-highlights en interieur
De Figaro is één en al designicoon. Van voor tot achter zit hij vol knipogen naar de jaren 50. Wat te denken van de tweekleurige lak, met pasteltinten in het bijzonder. Daarbij komen ook de chroomstrips en de ronde lampen. Deze design tweaks inspireerden later ook de ontwerpers van de Daihatsu Copen.
Omdat de Nissan Figaro oorspronkelijk voor Japan bedoeld was, zit het stuur rechts. Ook het interieur is geïnspireerd op de jaren 50. Zo krijgt de Nissan Figaro een centrale unit in chrome, met schuifregelaars voor de koeling. Ook de ronde tellerklokken zijn een knipoog naar vroegere tijden, net als het driespakige stuurwiel. De dikke lederen zetels nodigen uit om plaats te nemen, al hebben ze wel last van scheurtjes en kunnen ze doorheen de jaren niet goed tegen UV-straling.
Alternatieven
Er waren destijds een hoop kleine stadswagens, maar er was er geen één zoals de Nissan Figaro. Het dichtst bij kwam misschien de Mini, die in de jaren 90 ook een cabrioversie kreeg aan het eind van zijn carrière.