Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan_leaf_603.jpeg

Nissan LEAF (ZE1)

1 / 4
nissan_leaf_603.jpeg
nissan_leaf_126.jpeg
nissan_leaf_188.jpeg
nissan_leaf_276.jpeg

Sterke punten

  • Aanvaardbare actieradius
  • Ruim interieur
  • Efficiënt rijgedrag

Zwakke punten

  • Vorm kofferruimte
  • ChaDeMo-laadaansluiting is niet wat Europa beoogt
  • Niet voor langeafstandsrijders

Nissan Leaf Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Nissan Leaf, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 31.161,-*
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.9 - 11.9s
Maximumsnelheid:144 - 157 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):14.6 - 18.5 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4445 x 1770 x 1530 mm
Portieren:5
Kofferruimte:355 - 1176 liter
Aanhangergewicht:100 - 515 kg

De eerste aangename elektrische auto

Nissan lanceerde de Leaf in 2010 als één van de eerste geëlektrificeerde hatchbacks. Deze tweede generatie doet het met iets minder uitgesproken looks en een meer uitgesproken rijgedrag.

Interesse in een Nissan LEAF (ZE1)

Nissan LEAF (ZE1) tweedehands auto
Nissan LEAF (ZE1) nieuwe auto
Nissan LEAF (ZE1) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De actieradius van de Nissan Leaf bedraagt dan ook minstens 270 kilometer volgens de WLTP-normen. Dat is nog altijd niet uitzonderlijk maar het neemt wel de range anxiety weg bij mensen die de baan op gaan. Voor wie langere afstanden wil rijden is er ook een versie met 385 actieradius volgens diezelfde WLTP-cyclus.

  • De Leaf kan pronken met een ruim interieur en dito kofferruimte. Dat wordt nog benadrukt door de grote raampartijen en relatief hoge dak, wat de lichtinval positief beïnvloedt.

  • Het rijgedrag van de Leaf is niet sportief maar eerder comfortabel. De wagen is ook afgesteld op zo efficiënt mogelijk rijden.

Alle belangrijke gegevens over de Nissan LEAF

Motoren

De Leaf kent één elektromotor die wordt gevoed door ofwel een 59 kWh grote accu, ofwel een 39 kWh grote accu. De eerste is goed voor 160 kW en 340 Nm, bij de laatste - Leaf e+ geheten - ontwikkelt de motor 110 kW en 320 Nm. Dat verklaart het verschil in actieradius tussen beide natuurlijk. Een Leaf rijdt maximaal 157 km/u en haalt de 0-100 km in minimaal 6,9 seconden.

Afmetingen

De Nissan Leaf meet 4,49 meter lang en is 1,54 meter hoog. Met een breedte van 1,79 meter springt hij niet boven het gemiddelde in dat segment uit. Er zit een verschil in gewicht tussen beide vermogensversies van de Leaf; vanwege een zwaardere accu weegt de Leaf e+ zowat 150 kilogram meer dan de basis-Leaf die 1.445 kilogram aan de haak hangt. De bagageruimte bedraagt 385 liter, wanneer de achterbank wordt neergeklapt kan 1.161 liter geladen worden.

Uitvoeringen

Er zijn vier uitrustingsversies beschikbaar voor de Leaf. De eerste twee zijn enkel beschikbaar met de 39 kWh grote accu. Het gaat dan om de Visia en Acenta. Bij de Visia is het e-Pedal al standaard, net als Intelligent Emergency Braking met Pedestrian recognition, Intelligent Key en Automatische airconditioning met timer. De Acenta voegt daar nog Intelligent Cruise Control, een warmtepomp en een 8 inch kleuren touchscreen aan toe.

De N-Connecta en Tekna zijn met de twee accu-varianten te verkrijgen. De N-Connecta voorziet je bovenop al het bovenstaande onder andere van 17” velgen, privacy glass en Amazon Alexa 'Home-to-car' functie. De Tekna is de topversie die zorgt voor synthetisch leder en ECO-stoffen stoelbekleding, ProPILOT en Rear Cross Traffic Alert. Ook een elektronische handrem en Bose Premium soundsysteem behoren daar tot de standaarduitrusting.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Wat kost zulk een elektrische Leaf nu? Beginnen doen de prijzen bij 36.550 euro voor de Visia met 39 kWh accu. De duurste variant is de Tekna met 59 kWh accu voor 47.950 euro.

Op de tweedehandsmarkt is de Leaf van de huidige generatie te vinden vanaf 19.000 euro voor een exemplaar uit het eerste bouwjaar, met minder dan 100.000 kilometer op de teller.

Design-highlights

De Nissan Leaf krijgt een stijl die minder uit de band springt dan zijn voorganger. Geen kikkerogen meer, wel een zwart vlak dat de grille moet nabootsen. De wielen ogen enigszins klein in de erg uitgewerkte wielkassen.

Interieur

Ook in het interieur geen futuristische bediening meer. Hij krijgt daarentegen een hoop fysieke knoppen en glanzende materialen mee. De keuzehendel voor de versnellingsbak is het enige futuristische dat overblijft in een interieur waar vooral opvalt dat de kwaliteit er sterk op vooruit ging.

Rijhulp en veiligheid

Nissan liet de Leaf door Euro NCAP beoordelen en scoorde 5 sterren, met meer dan 90 procent voor de inzittende volwassenen. De Leaf is dan ook uitgerust met tal van veiligheidsvoorzieningen, zoals de eerder vermelde Intelligent Emergency Braking met Pedestrian recognition.

Alternatieven

Sinds de lancering van de Leaf zijn er een aantal alternatieven bijgekomen op de markt van de elektrische hatchbacks. Zo is er de tweeling Volkswagen ID.3 - Cupra Born en kunnen ook de Hyundai Kona Electric en Kia Niro EV als concurrenten gezien worden.

FAQ

Hoeveel radius heeft de Nissan Leaf?
De Nissan Leaf raakt volgens de officiële metingen 270 kilometer ver op één lading. De Nissan Leaf e+ komt zelfs 385 kilometer ver met een volle batterij.
Hoeveel personen kunnen meerijden in de Nissan Leaf?
De Nissan biedt plaats aan vijf personen, al is het comfortabeler reizen met vier inzittenden.
Is er ook een benzine aangedreven versie van de Leaf?
Nee, Nissan biedt alleen elektrische hatchback aan in dit segment. Vroeger was er met de Pulsar een alternatief, maar die bleek weinig geïnteresseerde kopers te lokken.

Beoordelingen voor Nissan Leaf

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Tips van de redaktie