Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-navara-side

Nissan Navara

1 / 4
nissan-navara-side
AS24 Navara achter
AS24 Navara interieur
nissan-navara-front

Sterke punten

  • Rijgedrag
  • Kwaliteiten offroad
  • fiscaliteit

Zwakke punten

  • Afmetingen
  • Te sobere afwerking
  • Bladveren bij King Cab

Nissan Navara Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Nissan Navara, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 22.900,-*
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

He’s from Barcelona

De Nissan Navara kreeg in 2016 nog de trofee voor de Beste Pick-Up, we schrijven nu 2022 en de Navara is in geen velden of wegen (letterlijk) nog te bekennen in de Europese catalogussen. Ondanks het feit dat hij zich ook vermomde als Mercedes X-klasse en Renault Alaskan, was het volgens de Japanners niet rendabel op de Navara in Barcelona te blijven produceren, ergo in Europa op de markt te houden. Milieuwetgeving allerhande zal er ook wel debet aan zijn, want de Navara is niet de enige pick-up die verdwenen is, daar kan een belachelijk lage licht-vracht belasting in België ook niet aan verhelpen.

Interesse in een Nissan Navara

Nissan Navara tweedehands auto
Nissan Navara nieuwe auto
Nissan Navara dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Nissan was de eerste om een pick-up te leveren met een zelfdragende carrosserie. Het geeft de Navara een aangenaam rijgedrag dat vergelijkbaar is met de betere 4x4’s. Ondanks de langere veerwegen wordt het deinen van de koets goed in toom gehouden.

  • De Navara was er ook als één van de eersten bij om zijn interieur te ver-autoën: stoelverwarming, infotainment systeem, automatische klimaatregeling, …. Noem daar gerust ook maar de aangename rijhouding bij.

  • De Navara is zo goed als onverwoestbaar en het feit dat je hem vaker ziet naarmate het terrein onherbergzamer wordt en de bevolking steeds minder aanwezig, zegt wat dat betreft alles.

  • Ook nodig of handig is de hulp bij remmen bergaf, of bij het vertrekken bergop, alsook de inschakelbare 4WD en L4WD, waarmee je berg, dal, rivierbedding en bouwwerf moeiteloos trotseert.

Belangrijke gegevens

Wie een nieuwe Navara wil kopen, is er, behoudens een vergeten exemplaar bij een dealer in de politiezone Spoorkin, aan voor de moeite. Nissan sloot zijn fabriek in Barcelona, waar de Navara geproduceerd werd. Hoop niet op de zaak van uw leven bij de zoektocht naar een tweedehands Navara. Hij die hem heeft, wil hem waarschijnlijk zo lang mogelijk houden, want veel nieuwe alternatieven zijn er niet (meer).

De King Cab (met noodzitjes achteraan) heeft nog bladveren op de achteras en die kunnen wel het zware werk aan, maar subtiel veercomfort is dan lastig. Dat wordt verholpen met de multi-link ophanging achteraan op de Double Cab, die hoe dan ook meer op het gezin en zijn besognes gericht is.

Motoren

Aanvankelijk waren er 2 versies van de 2,3 l grote diesel: eentje met een enkele turbo, goed voor 160 pk, 403 Nm en een 4-cilinder diesel met een dubbele turbo, 190 pk sterk, voor 450 Nm die al bij 1500 opm ter beschikking staan. Wie het een beetje breder kan laten hangen koppelt hier een 7-trapsautomaat aan, wie alleen zijn eigen geschakel vertrouwt, kan ook met een handgeschakelde 6-bak de weg op. De Navara heeft een instelbare 4WD, met desgewenst een reductie -de zogenaamde low gearing- voor het echt zware veldwerk. Wie de juiste banden monteert komt in het veld zelden in de problemen. Weet wel dat terreinbanden minder performant en vooral lawaaieriger zijn op het asfalt. Bovendien ook nog voor meer verbruik zorgen en de Navara is al niet de zuinigste; op 11 l verbruik mag u altijd rekenen.

Afmetingen

De laadbak is met ruim 1,5 m van de langere soort en toch vinden we de praktische bruikbaarheid (voor fietsen bijvoorbeeld) van zo’n open bak en al helemaal niet als er één of andere overkapping op gemonteerd staat, niet ideaal. Ook al omdat de wielkasten behoorlijk veel plaats innemen op de laadvloer. Hoe ook, de Navara neemt zijn vierkante meters in: 5,33 m lang, 1,85 m breed, 1,81 m hoog en dat gaat allemaal samen net geen 2 ton wegen. Een geremde aanhanger mag maximaal 3,5 ton wegen.

Varianten

We hadden de twee verschillende motorvarianten genoemd, er zijn ook afwerkingslijnen: Visia, Acenta, N-Connecta en Tekna en vooral de laatste is uitgerust alsof het een luxe SUV is, met camera’s rondom, airco met gescheiden zones en een rist assistenten die de actieve veiligheid verhogen. De Navara is in welke variant ook, berekend op stevig veldwerk. De vrije ruime onder de bodemplaat is ruim 22 cm, de af- en aanrijhoeken rekenen zonder problemen af met scherpe hellingshoeken, er is een sperdifferentieel dat de kracht naar het juiste wiel stuurt, er zijn de veeruitslagen en het stuur met een ruime overbrenging, zodat niet iedere hobbel voor een uitslag zorgt.

Prijzen

De Navara begon zijn carrière in de goedkoopste King Cab uitvoering aan € 28.000, dat was in zijn segment behoorlijk scherp aan de prijs. De duurste, de Double Cab Tekna kostte net geen € 40.000. Maar als daar dan een belasting van jaarlijks € 148 tegenover staat en helemaal geen BIV wordt aangerekend, tja…

Design

Buitenzijde

Nissan was net bezig met zijn nieuwe designtaal en daar kreeg de Navara al zijn portie van. Een radiatorrooster dat de V van de Crossovers meekreeg, een nieuwe en bepaald impressionante bumper, koplampen met dagrijlichten, buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers, de hoger opgetrokken wielkaste, het maakt deze pick-up bij de tijd.

Binnenkant

Binnen is er vooral aandacht voor de onderhoudsvriendelijkheid. Dat betekent vaak hard plastiek, maar de materialen zijn toch zo gekozen dat men zich niet onmiddellijk in Oezbekistan waant. Grote designtaal moet u in de Navara niet verwachten. Prima stoelen, dat wel, ergonomie in dashboard (met analoge meters, heerlijk) en middenconsole, met het infotainment systeem dat via een touchscreen te bedienen valt, dat ook. En voldoende ruimte op de achterbank in de Double Cab, terwijl de King Cab daar noodzitjes heeft, die via kleine tegengesteld draaiende deuren wel prima te bereiken zijn. De Navara is voor een camion met diesel behoorlijk stil.

Veiligheid

Mensen die met een Navara de wereld intrekken, zitten niet direct te smeken om een rijbaan assistent of een noodremhulp en botswaarschuwing, maar ze zijn wel beschikbaar. Dingen als geautomatiseerd filerijden en de adaptieve cruise control zijn achterweg gelaten. Wie zijn geldbeugel trekt, kan wel een 360° camera laten monteren zodat je altijd een uitstekend zicht rondom hebt. Welke afwerking ook, er zijn bij malheuren 7 airbags en gordelspanners die het lijf op de plaats moeten houden. Na een bedroevende score in 2008 (vorig model) zijn er geen sterren meer begeven door EuroNcap.

Alternatieven

Ford heeft zijn Ranger, Toyota zijn Hi-Lux en Isuzu zijn D-Max, de rest is verdwenen in de prijslijsten van nieuwe auto’s. Tweedehands heeft vooral Toyota zijn reputatie mee, maar daar hoeft de Navara niet voor onder te doen. De D-Max van Isuzu is nog relatief nieuw op de markt en moet zijn waardering nog opbouwen. Pick-ups met een 2.0 l dieselmotor lopen elkaar qua prijs, ook tweedehands, nauwelijks uiteen.

Beoordelingen voor Nissan Navara

14 Beoordelingen

4,4