Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Nissan NV200 AS24 4.jpg

Nissan NV200

1 / 4
Nissan NV200 AS24 4.jpg
Nissan NV200 AS24 1.jpg
Nissan NV200 AS24 2.jpg
Nissan NV200 AS24 3.jpg

Sterke punten

  • Compact en wendbaar
  • Enorme binnenruimte
  • Ook als elektrische e-NV200

Zwakke punten

  • Matig comfort
  • Vaag rijgedrag
  • Beperkte veiligheidsuitrusting

Nissan NV200 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Nissan NV200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:0 - 0s
Maximumsnelheid:158 - 169 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):130 - 169 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.9 - 7.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4400 x 1695 x 1860 mm
Portieren:5
Kofferruimte:900 - 2900 liter
Aanhangergewicht:604 - 690 kg

De bestelbus in ‘t klein

Zoek je een bestelwagen voor je bedrijf of een busje voor je gezin, zonder de parkeerproblemen? Dan is een Nissan NV200 misschien wel wat je zoekt, want die biedt de handige vorm van een bestelbus in een compacter formaat. En als bonus is hij er ook met een zuiver elektrische aandrijflijn.

Interesse in een Nissan NV200

Nissan NV200 tweedehands auto
Nissan NV200 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Nissan NV200 biedt alle voordelen van een bestelbus, zonder de nadelen. Zijn buitenmaten zijn namelijk compacter dan die van de gemiddelde auto, waardoor je hem zo geparkeerd hebt in de stad.

  • En toch verbaast de bestelwagen met zijn laadruimte, die dankzij de slimme vorm groter is dan die van de gemiddelde Renault Kangoo of Peugeot Partner.

  • Die laadruimte kan je naar wens ook vullen met heel wat stoelen, zodat je tot zeven personen in de NV200 kan proppen. Die personenversie gaat als ‘Evalia’ door het leven.

  • De interessantste naam luidt echter ‘e-NV200’, want zo heet de zuiver elektrische variant van de NV200. Die houdt even veel binnenruimte over, en combineert die met een rijbereik van ruim 200 kilometer.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Nissan NV200 liep bij Nissan van de band van 2009 tot 2021, en kreeg een aantal verschillende aandrijflijnen mee. Zo wordt het grootste deel van het gamma vertegenwoordigd door benzine- en dieselmotoren, maar was er vanaf 2013 ook een zuiver elektrische e-NV200.

Die elektrische versie kreeg – naast zijn eigen neusje zonder grille – een elektromotor mee die 109 pk naar de voorwieltjes stuurde. Die ontleende de e-NV200 aan de eerste generatie van de Nissan Leaf, en ook de 24 kWh-accu kwam uit diezelfde rekken. Daarmee moest het busje volgens Nissan zo’n 170 kilometer kunnen rijden. Na de lancering van de nieuwe Nissan Leaf in 2018 kreeg de e-NV200 diens 40 kWh-batterij, waarmee het rijbereik ook significant toenam. Zo pronkte de bestelbus voortaan met een cijfer van 280 kilometer volgens de NEDC-meetmethode.

Naast de elektrische aandrijflijn was de NV200 ook verkrijgbaar met een 1.6-liter benzinemotor, goed voor 110 pk. Die werd voor de Belgische markt echter uitgefaseerd, en het was vooral de 1.5-liter dCI-motor van Renault die populair bleek. Dat dieselblok was er in twee smaakjes: met 90 pk of met 110 pk. De sterkere versie was bovendien verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak, terwijl de 1.6-liter benzinemotor en de zwakkere dieselmotor steeds aan een vijfbak gekoppeld werden. Alle NV200’s sturen hun vermogen naar de voorwielen.

Afmetingen

Vanop afstand mag de Nissan NV200 er dan best groot uitzien, maar in realiteit is hij compacter dan de gemiddelde gezinswagen. Zo meet hij in standaardvorm amper 4,4 meter lang, waarmee hij maar een tiental centimeter langer is dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf. De elektrische e-NV200 voegt wel nog 16 centimeter lengte toe dankzij een langere neus om de elektronica in te huisvesten. De breedte van 1,75 meter en de hoogte van 1,85 meter blijven wel gelijk.

Ondanks zijn compacte afmetingen, biedt de NV200 toch zeeën van ruimte binnenin. Zo vind je 4,2 kubieke meter aan laadruimte achter de twee voorste inzittenden, waar je langs twee schuifdeuren en een achterklep of dubbele achterdeur toegang tot krijgt. Bestel je de NV200 als Evalia-personenwagen, dan krijg je de keuze uit vijf of zelfs zeven zitplaatsen. Met de zeven stoelen op hun plek vind je nog steeds 300 liter kofferruimte achterin, en in vijfzitsconfiguratie is er zelfs 900 liter laadvolume.

Varianten

Je vindt de Nissan NV200 terug in drie carrosserievormen. De bestelwagen herken je natuurlijk aan zijn gesloten achterzijde, terwijl de ‘Evalia’-personenversie ruiten rondom kreeg, en dus ook tot zeven zitplaatsen bood. De elektrische e-NV200 herken je dan weer aan zijn langere neusje zonder grille. Verder veranderde de Nissan NV200 op uiterlijk vlak niet noemenswaardig doorheen zijn 12 bouwjaren. De enige significante wijziging schuilde onderhuids, wanneer de elektrische e-NV200 in 2018 het grotere accupakket kreeg van de nieuwe Leaf. Die e-NV200 was de enige variant die overbleef na 2019, wanneer de benzine- en dieselversies uit productie gingen.

Prijzen

De Nissan NV200 is uit productie sinds 2021, waardoor je aangewezen bent op de tweedehandsmarkt indien je er eentje wil. Daar vind je al vroege exemplaren vanaf 5.000 euro, zolang je ermee kan leven dat die flink wat kilometers op hun dieselmotoren hebben. Een goed onderhouden exemplaar met lagere kilometerstand kost je tussen de 12.000 en de 20.000 euro, met enkelingen van de latere bouwjaren die boven de 20.000 uitkomen. De elektrische e-NV200 is natuurlijk de duurste, en ook de zeldzaamste in onze contreien. Een jonge tweedehands kost al snel 25.000 euro, maar je vindt ook exemplaren voor minder dan 15.000 euro. Let er wel op dat de accu inbegrepen is in de aankoop, want Nissan bood ook de mogelijkheid om daar een maandelijkse huur voor te betalen.

Design

Buitenzijde

De Nissan NV200 had bij zijn lancering zowat een segment voor zich alleen. Dat dankte hij niet alleen aan zijn toen nog vooruitstrevende elektrische aandrijflijn, maar ook aan de slimme vormgeving van het busje. Waar concurrenten in zijn klasse, zoals de Peugeot Partner of Renault Kangoo, vasthielden aan de ‘ludospace’-vorm waarbij de neus van een personenwagen gecombineerd wordt met een laadruimte, was de Nissan vormgegeven als een echte bestelwagen. Daardoor lag de motor laag voorin en zaten de inzittenden relatief hoog, waardoor ze ook meer naar voren geplaatst konden worden en er meer laadruimte overbleef. Daardoor zit de NV200 qua gebruiksgemak ergens tussen een Peugeot Partner en een Peugeot Expert in, terwijl zijn buitenmaten toch in de buurt van de kleinere van de twee blijven.

Binnenzijde

Ondanks die compacte afmetingen voelt cabine van de NV200 toch niet krap aan, wel integendeel. Je krijgt er met gemak zeven personen in, of twee personen en een hele hoop lading. Binnenin merk je echter wel dat de Nissan uit 2009 stamt, en doorheen zijn 12 bouwjaren ook amper gemoderniseerd werd. Zo bestaat het complete interieur uit onaangenaam harde plastics, is de technologie beperkt en is de zithouding voornamelijk als bestuurder niet comfortabel genoeg voor langere afstanden.

Veiligheid

Dat de Nissan NV200 een bestelbus in zijn puurste vorm is, merk je ook aan de veiligheidsuitrusting. Zo haalde het model bij zijn laatste Euro NCAP-crashtests in 2014 slechts drie op vijf sterren. Dat betekent niet dat de auto helemaal onveilig is, want op vlak van structurele stijfheid viel er weinig te klagen. Er zijn echter amper actieve veiligheidssystemen aanwezig, en de airbags zijn ook beperkt tot de voorste twee zitplaatsen.

Alternatieven

Overweeg je een Nissan NV200, dan kan je ook even op zoek gaan naar een Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Opel Combo Fiat Doblo, Volkswagen Caddy, Ford Transit Connect of Renault Kangoo. Mag het iets groter zijn, dan is een busje van het formaat van de Peugeot Expert of Citroën Jumpy misschien ook interessant. Op het gebied van elektrische bestelbusjes was de e-NV200 één van de pioniers, die toen enkel concurrentie kreeg van de Renault Kangoo Z.E. Tegenwoordig bieden echter ook Citroën, Peugeot, Opel en Fiat elektrische versies van hun bestelwagens aan.

FAQ

Mag een Nissan NV200 binnen in de LEZ?
Of je Nissan NV200 nog binnen mag in de lage emissiezones, hangt af van de versie. De elektrische e-NV200 mag zeker nog binnen, en de 1.6 benzine is nog welkom in de Vlaamse en Brusselse LEZ’en tot en met 2029. De 1.5 dCI-dieselversie mag er voorlopig ook nog binnen, maar slechts tot eind 2024.
Hoever rijdt een elektrische Nissan e-NV200 in de praktijk?
Nissan gaf voor de e-NV200 met 24 kWh-accu een rijbereik op van 170 kilometer, en voor de latere versie met 40 kWh-accu zelfs 280 kilometer. In de praktijk valt dat aanzienlijk lager uit, waarbij de 24 kWh-versie zo’n 120 kilometer haalt en die met 40 kWh-batterij ongeveer 200 kilometer.

Beoordelingen voor Nissan 1.5 Premium

8 Beoordelingen

4,6