Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Primastar van static 05.jpg

Nissan NV300/Primastar

1 / 4
Primastar van static 05.jpg
Primastar combi dynamic 03.jpg
Primastar van detail 06.jpg
Primastar van dynamic 02.jpg

Sterke punten

  • Moderne look
  • Ook als dubbele cabine, platform-cabine of minibus
  • Tot 170 pk

Zwakke punten

  • Niet zoveel koetswerkvarianten als concurrentie
  • Geen elektrische versie
  • Meerwaarde t.o.v. Renault Trafic

Nissan NV300 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Nissan NV300, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Japanse Trafic

De Nissan Interstar is de laatst overgebleven Trafic-kloon, nadat zowel de Fiat Talento als de Opel Vivaro de switch maakten naar de eigen bestelwagens van Stellantis. De huidige generatie Renault Trafic/Nissan Interstar stamt alweer uit 2014, maar kreeg doorheen zijn carrière twee facelifts om zijn looks en zijn techniek bij de tijd te houden. Bij zijn lancering kreeg het Nissan-busje nog de naam NV300 om hem gelijk te trekken met de rest van het bestelwagengamma, maar intussen is Nissan teruggekeerd naar de meer herkenbare Primastar-naam.

Interesse in een Nissan NV300/Primastar

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • In tegenstelling tot de Renault Trafic heeft de Nissan Primastar (nog) geen elektrische versie, maar het volledige gamma aan 2 liter-dieselmotoren van 110 tot 170 pk is wel aanwezig, inclusief de optionele EDC-automaat.

  • Nissan levert de Primastar in een aantal verschillende koetswerkvarianten: een gesloten bestelwagen, een dubbele cabine, platform-cabine of minibus. Er zijn ook twee lengte- en hoogtematen beschikbaar.

  • De facelift van 2021 gaf de Primastar niet enkel een nieuwe neus, ook het interieur kreeg een grondige update met een nieuw infotainmentsysteem.

  • Waar Renault zijn Trafic aanbiedt als camperversie SpaceNomad, heeft Nissan nu ook een Primastar Seaside in samenwerking met Dethleffs.

Alle belangrijke gegevens over de Nissan NV300/Primastar

Motoren

Sinds de facelift in 2020 is het motorengamma van de Nissan NV300/Primastar versimpeld: de 1.6 dCi verdwijnt uit het gamma, waardoor alle vermogensvarianten dezelfde 2.0 dCi-dieselmotor onder de kap hebben zitten.

Die 2.0 dCi kan je krijgen met 110, 130, 150 of 170 pk. De twee krachtigste versies hebben optioneel recht op een EDC-automaat met dubbele koppeling, een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard. Vierwielaandrijving is niet beschikbaar op de Nissan Primastar.

Afmetingen

De Nissan NV300/Primastar is er in twee lengtematen en twee hoogtematen (L1H1 tot L2H2). De korte versie is 5,08 meter lang, de lange versie voegt nog eens 40 centimeter toe, voor een totaal van 5,48 meter. De hoogte varieert van 1,97 meter tot 2,49 meter. De breedte blijft gelijk met 1,96 meter.

Qua laadruimte heb je in de gesloten bestelwagen met enkele cabine beschikking over 5,8 tot 8,9 m³, afhankelijk van het formaat dat je kiest. Het nuttig laadvermogen bedraagt 1.086 tot 1.251 kilo, het maximale sleepvermogen is 2,5 ton.

Uitvoeringen

Als bedrijfsvoertuig is de Nissan Primastar er met enkele of dubbele cabine, waarbij je in die laatste tot 6 passagiers kan vervoeren. De enkele cabine is er ook als platform-cabine die omgebouwd kan worden tot pick-up/kipper of bakwagen. Er zijn drie uitvoeringen: Acenta, N-Connecta en Tekna.

In tegenstelling tot de Trafic kan je de Nissan Primastar niet als luxueuze personenversie krijgen. Er is wel een minibus met de naam Combi, die ruimte biedt tot 9 personen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Nissan Primastar is nieuw te koop vanaf 32.190 euro exclusief BTW, tot 42.160 euro excl. BTW voor een Tekna met 150 pk en een automaat.

Het tweedehandsaanbod van de Nissan NV300/Primastar is minder groot dan dat van zijn evenknie van Renault, maar je vindt wel al exemplaren vanaf 16.500 euro. Het zijn quasi allemaal exemplaren met een redelijke kilometerstand en ze hebben allemaal een Euro 6-dieselmotor. De nieuwste facelift is te vinden vanaf 30.000 euro.

Design-highlights en interieur

De Nissan NV300/Primastar heeft een heel herkenbare look, het is namelijk bijna een rechtstreekse kopie van de Renault Trafic. Enkel de voorbumper verschilt van het Franse basismodel. Hetzelfde model was vroeger ook te koop als Fiat Talento en Opel Vivaro, maar deze modellen zijn intussen opgenomen in de Stellantis-groep. Zijn grote koplampen en algemene vorm leunen dicht aan bij de Ford Transit Custom, maar zijn ook gewoon een evolutie van de vorige generatie, die al in 2001 op de markt kwam. De Trafic en NV300/Primastar kregen twee facelifts: in 2019 en een meer ingrijpende facelift in 2020/2021, die hem een moderner gezicht gaf met LED-koplampen.

Hoe nieuwer, hoe aangenamer

Aan boord zijn de verschillen tussen de Trafic en de Primastar miniem. Tussen de facelifts veranderde er wel heel wat. Waar het oorspronkelijke model en de eerste facelift nog vasthielden aan de ronde vormen die Renault vroeger toepaste op zijn interieurs, kreeg de tweede facelift een veel moderner interieur mee dat meer aansluit bij de nieuwste modellen van het Franse zustermerk. Ook het Easy Link-infotainmentsysteem van Renault is een grote verbetering ten opzichte van het oude systeem, met smartphonekoppeling via Android Auto of Apple CarPlay.

Rijhulp en veiligheid

De in 2021 gelanceerde faceliftversie van de Nissan Primastar kreeg net als de Renault Trafic een zilveren medaille van Euro NCAP, dankzij zijn veel completere veiligheidsuitrusting ten opzichte van vroeger met noodremhulp, een dodehoekmonitor en een rijstrookassistent.

Alternatieven

Een rechtstreeks alternatief voor de Nissan NV300/Primastar is natuurlijk de technisch identieke Renaul Trafic, die ook een elektrische versie heeft. Op de tweedehandsmarkt heb je ook de Fiat Talento en de oude Opel Vivaro die gelijk zijn aan de NV300, moest je de juiste uitvoering niet vinden bij Nissan of Renault. Verder bestaat de concurrentie uit bekende namen in de bestelwagenwereld: de Ford Transit Custom, Volkswagen Transporter, Mercedes Vito, de Stellantis-busjes (Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro, Fiat Scudo) en de kleinste Mercedes Sprinter.

FAQ

Wat is het maximale laadvermogen van de Nissan Primastar?
Afhankelijk van de uitvoering heeft de Nissan Primastar een maximaal nuttig laadvermogen van 1.251 kg.
Hoeveel kan de Nissan Primastar slepen?
De Nissan Primastar heeft een maximaal sleepvermogen van 2,5 ton.
Is er ook een elektrische Nissan Primastar?
Nissan heeft momenteel geen elektrische Primastar in het gamma zitten, maar het is mogelijk dat het de elektrische aandrijflijn van de Renault Trafic overneemt, zoals het ook met de Townstar/Kangoo deed.